Suzuki Alto: oververhitte motor

Bouwjaar: 1990

waarschijnlijk is mijn motor oververhit geweest door een gebrek in het koelsysteem. mijn vragen:
Na bijvullen via het expansietankje (2keer een halve liter) loopt dit tijdens het rijden leeg. de radiator is bij aankomst nog vol. onder de radiator zie ik sporen van gelekte vloeistof op een balk van het chasis(?). tijdens het rijden liep de naald van de temperatuurmeter niet op boven normaal. na afloop van de rit tikte de motor, dan is ie denk ik te heet.
Wat is er mis met het koelsysteem? waarom geeft de temperatuurmeter niets bijzonders aan terwijl te motor te warm wordt?

als gevolg van dit heb ik nu waarschijnlijk een lekkende koppakking (motor heeft geen vermogen meer en klinkt anders). Hoeveel uur heeft een ervaren monteur nodig om zon pakking te vervangen?
kan er sprake zijn van andere en/of onherstelbare schade aan de motor? zo ja welke?
Om dit alles eventueel zelf te repareren heb ik dan speciaal gereedschap nodig?

jan4971

Geplaatst door jan4971 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Alto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

vitara (0) PRO, 19 jaar geleden

De radiateurs van dit type alto scheuren vaak bij de onderste slang aansluiting. radiater eruithalen en solderen.
als hij daardoor te warm is geworden kan nu de koppaking stuk
zijn.
dit is makkelijk te vervangen.Je moet wel opletten met het nokkenas tandwiel deze heeft namelijk 2 spiebanen.

MartijnGR (0) PRO, 19 jaar geleden

Hmmm het tikken wat je hoort is het afkoelen van de uitlaat. Deze krimt dan weer, het ligt er natuurlijk ook aan hoe erg je de auto op zijn staart trapt... het is en blijft wel een 3 pitter.

Als de meter nog geen te hoge temp heeft aangegeven kan hij nog niet krom zijn lijkt mij... Daarvoor moet hij echt warm zijn hoor.

Je radiateur zal idd wel ergens lekken!!

blacklight (0), 19 jaar geleden

Voor dat scheuren van de radiateur heb ik een hele simpele verklaring, vaak is deze slang te kort waardoor de trillingen van de motor teveel worden opgevangen door de aansluiting.
Gooi er eens een nieuwe thermostaat in, als de motor teveel wordt gekoeld komt hij niet op temperatuur en trekt dus ook niet goed.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Alto of stel zelf een nieuwe vraag.