Ik heb een Pioneer radio/CD speler die in mijn vorige auto, Peugeot Expert, "aan" ging zodra ik het contact
aanzette (nadat ik uiteraard ooit eens de radio handmatig aan heb gezet).
Nu heb ik deze radio overgezet op een Suzuki Swift van 1997 en moet ik, nadat kontakt aan is gezet, de radio telkens handmatig aanzetten maar ook de geprogrammeerde zenders onthoud hij niet.
Iemand zei dat ik de gele en rode draad moest omwisselen (permanente voeding en geschakelde voeding).
Maar ik krijg die gele en rode draden niet zomaar uit de stekkers, hoe dit op te lossen......, als dit teminste de oplossing is.
Hoor graag advies, groet Hans
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Men pakke een tang: knip knip. Daarna netjes weer kabelschoentjes aanzetten en viola.........
Dus...., de gele aan de rode en omgekeerd ? (gele en rode zitten in hetzelfde stekkerblokje).
16 jaar
[quote=vdlieuw]Dus...., de gele aan de rode en omgekeerd ? (gele en rode zitten in hetzelfde stekkerblokje).[/quote]
Dat klopt.
Helaas, dit werkt niet, dezelfde situatie als voorheen.
De gele en rode draad waren al van kabelschoentjes voorzien dus was het omwisselen simpel, maar wat kan er nu verder nog vde oorzaak zijn ?
16 jaar
Soory, vergeet nog wat.
Op de gele (dikkere draad overigens) hangt een labeltje met "+Battery" er op, dat is dus duidelijk.
Op de rode een labeltje met "ACC".
16 jaar
Heb je in de stekker van de auto wel 2 draden waarvan er 1 schakelt via contact en de ander voorzien is van een constante plus (+) ? Is simpel te meten met een 12V spanningzoeker.
anders 2 draden van af de zekering kast naar de radio
1 pak je van constante stroom
de ander van bijv raw voeding
De stekker die vanuit de auto komt heeft 3 draden met constante stroom, 2x rood en 1x oranje.
De corresponderende draden aan de radiostekker zijn rood en geel, aan de oranje van de autostekker heeft in de radiostekker géén draad.
Dus het wisselen van rood en geel heeft geen zin omdat ze beiden constante stroom hebben.
Suggestie van 2 nieuwe draden is mogelijkheid maar op welke draad van de radiostekker moet dan de
constante en op welke de geschakelde stroom komen ?
16 jaar
staat op de draad
of op t schema
meestal is rood + batterij/constant
geel schakel draad
maar met 2 constante stroom draden moet ie gewoon blijven werken en zn geheugen vasthouden
dus er zal 1 draad zijn die geen spanning heeft als de sleutel eruit is
een sleutel draaien zodat t contact uit is geeft soms op de acc stand nog stroom tot de sleutel echt uit t slot is
Juist, Jerry.
[quote=CARS&MOTORS]staat op de draad
of op t schema
meestal is rood + batterij/constant[/quote]
De gele kabel (met zekering) is een constante +12 volt. voor het geheugen van het toestel.
De rode draad (met zekering) is een geschakelde +12 volt..
Gr. paul
Probleem opgelost !
Allen bedankt voor de goede adviezen !
Groet hans
16 jaar
[quote=paulkelder][quote=CARS&MOTORS]staat op de draad
of op t schema
meestal is rood + batterij/constant[/quote]
De gele kabel (met zekering) is een constante +12 volt. voor het geheugen van het toestel.
De rode draad (met zekering) is een geschakelde +12 volt..
Gr. paul[/quote]
haal ik altijd door elkaar
wat zij je vd week ook weer
t wordt beter???
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar