close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Suzuki Swift: Remmen Swift GTi 1995 nio, afgekeurd

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: G13B

Hallo,

ik heb problemen met de Swift remmerij. APK afkeur omdat de verdeling van remkracht voor-achter 93-7% is, en verschil achter is 30%, voor is kantje boord met 18%.

De blokken en schijven zijn nog ruim voldoende kwa dikte. Om nu alles alleen maar te vervangen om dan te hopen dat het beter werkt ben ik geen voorstander van.

Waar ik aan zit te denken: lucht misschien? Remvloei is kleine 3 jaar oud, maar als er teveel vocht in zit komt dat probleem bij de remmentest van de APK niet naar boven volgens mij. Dus ontluchten.

De klauwen 'blokkeren' niet, als ik de auto opkrik grijpen ze goed aan en komen ze goed vrij (lopen dus niet aan), voor zover ik dit goed kan beoordelen. Zou het nodig zijn om de boel weer enigzin gangbaar te maken, nieuw vet op de geleiders, klauwen even borstelen met en staalborsteltje, misschien de zuigers een beetje meer laten bewegen?

Ik vraag me af waarom er 18% verschil voor en zelfs 30% achter zit; je remt immers even hard met links als rechts...

Iemand nog goede adviezen wat te controleren voor dat ik analyze-loos maar simpel onderdelen ga vervangen "omdat het dan misschien wel over is"?

Bedankt alvast.

Geplaatst door

dimi_v (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ik zou beginnen met alles netjes schoon temaken en in tesmeren opgeleide vlaken met koper vet.
als de blokjes dan soepel gaan de geleidingen soepel gaan je je eventueel de remvloeistof ververst hebt moet het goed zijn.
is het dan nog niet in orde dan zul je de remblokken moeten vervangen.
controleer ook hoe de remzuigers gaan.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

16 jaar

wordt er ook mee geremd of dat het een GTI is. Ik heb een tijdje bij suzuki gewerkt en doordat de remmerij niet echt gebruikt werdt was de meest voorkomende problem: roest op schijven, remvoeringen die los lieten.
Schijven die grauw waren. Ik zou beginnen om de schijven te laten afdraaien en zoals Jan zegt goed schoonmaken en invetten.

Highway 670
badge

16 jaar

of juist door t remmen ALS n gti zijn de remmen verglaasd
en schijven afdraaien ?
wat zijn de kosten en wat kost een setje niuwe schijven
blokken moet je dan sowie so vervangen

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

bedankt voor het meedenken!

Het probleem van het te matig gebruik is mij ook bekend van de GTi, maar mijn vrouw heeft er ook eentje en die rijdt er veel minder en rustiger mee, en daar is qua remkracht en verdeling niks mis mee. Zelfde qua onderhoudstaat, 3 jaar geleden alles los en ververst geweest.

Dus er wordt niet te soft en niet te achterlijk mee gereden en geremt. Ik heb vandaag nog de handrem een paar keer flink aangetrokken en het verbaasde me hoeveel kracht deze nog leverde. De roest en eventuele verglazing lijkt me daarmee wel weg (of misschien verergert..) want mijn ondeskundige oordeel was dat het wel mee leek te vallen. Schijven werden flink heet van paar keer remmen met de handrem, als er verglazing of iets dergelijks zou zijn dan is de frictie minder en dus de remkracht en warmte lijkt me.

Belangrijkste is dat er geen gekke hydrauliek kapot is zoals verdelers, vloeistof vervangen is ook een knoeiwerkje maar in ieder geval goed te doen.

dimi_v 0

16 jaar

ik heb inmiddels alle remmen gedemonteerd. Alles is soepel en gangbaar, blokken en schijven zijn nog zo dik dat vervangen elke vorm van anlytisch denkvermogen zou teniet doen en het is pure kapitaalvernietiging.

Ik merk wel dat de remkracht van de handrem vele malen hoger is dan van de voetrem. Gechecked met een identieke auto ernaast is de mijne opvallend minder sterk geremd met de voetrem, even 'simpel' gechecked met een momentsleutel...

Ik heb nu de remkrachtverdeler vervangen. helaas wel door een van een niet Ti, geen idee of dat het problemen geeft. Ga nu remolie halen en ontluchten, dan zullen we het merken...

dimi_v 0

16 jaar

"De blokken en schijven zijn nog ruim voldoende kwa dikte"

zijn de remblokken niet verglaasd?
Dikte zegt niets.

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

16 jaar

ja ik ben benieuwd wat het opleverd we horen het wel.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

16 jaar

de blokken zijn absoluut niet verglaasd.

Het heeft helaas niks geholpen, enige wat het nog kan zijn is de hoofdremcylinder naar mijn idee. Als ik de auto achter opkrik en op de handrem zet lijken links en rechts wel ongeveer even sterk, en sowieso veeeel sterker dan wanneer de voetrem ingedrukt wordt. Zoals gezegd heeft de andere GTi dit verschil veel minder of niet, dus dat zou ook niet sporen met verglaasde blokken als je het mij vraagt.

Ook merk je duidelijk dat linksachter nog minder krachtiger is dan rechts, want voor het linkerwiel hoef je al bijna helemaal geen moeite te doen om deze door de voetrem heen te trekken met de momentsleutel op een wielbout.

Waarom dan nog de hoofdremcylinder? In het werkplaatshandboek staat: the master cylinder is a tandem master cylinder. Three brake pipes are connected to the master cylinder and they make two independent circuits. One connect front right & rear left brakes and the other connects front left & rear right brakes. The proportioning valve (P valve) is included in the circuits between the master cylinder and rears wheels in this brake system....

Wat ik zie is dat één leiding rechtstreeks naar het linker voorwiel gaat, en 2 leidingingen naar de remkrachtverdeler. Van daar gaat er er één leiding naar het rechter voorwiel en 2 leidingen naar achteren. Heeft de hoofdremcylinder dan een circuit voor voor en een voor de achterkant? Wat is dan de exacte functie van die remdrukverdeler als dit dan kennelijk al in de cylinder gebeurt? Meer een soort van remdrukbegrenzer omdat uit de hoofdcylinder minder goed gecontroleerd druk voor de voor- en achterzijde komt?

Ik kan anders niet meer bedenken wat het zou moeten zijn. De auto remt voor je gevoel overigens prima. Is er ook nog een APK eis voor remkrachtverdeling voor achter, of een minimaal vereiste vertraging?

EDIT: ik lees in het kluwer-reparatieboek: [i]e Suzuki Swift, met uitzondering van de GTI, is uitgerust met een diagonaal gescheiden remsysteem met schijfremmen voor en trommelremmen achter. De schijfremmen kunnen massief of geventileerd zijn uitgevoerd. De GTI (G13B-motor) heeft een gescheiden remsysteem met voor en achter schijfremmen. De remklauwen voor (GTI ook achter) zijn voorzien van een zwevend remzadel met één zuiger. Alle modellen zijn standaard voorzien van een rembekrachtiger en een lastafhankelijke remdrukregelaar. De achterremmen zijn zelfstellend. De handrem werkt via een kabelmechanisme op de achterwielen waarbij de achterste handremkabels gescheiden zijn uitgevoerd.[/i]

Het kan aan mij liggen, maar weet iemand waar de lastafhankelijke remdrukregelaar zit?! Ik ben deze nog nooit tegengekomen op een GTi namelijk... (andere Swifts nooit aan gewerkt). Ik lees er in de beperkte Suzuki service manual ook niks over. Zou wel een logische verklaring kunnen zijn, maar olgens mij klopt dit niet.

Nog een gedachtenspinsel: ik heb gemerkt dat linksvoor het eerst blokkeert met fors remmen. En deze staat dus in verbinding met rechtsachter. Nu remt rechtsachter ook harder dan linksachter. Misschien toch de hoofdremcylinder maar dan zit er puur verschil in links en rechts en niet in de verdeling voor achter (wat ik dan toch vreemd vind...). Pfffffffff!

dimi_v 0

16 jaar

nog wat verder gestudeerd...: er zit een soort van klep achteraan in de remleidingen (bij het brandstoffilter). Ik kan niet opmaken of deze ook nog met elkaar in verbinding staat, of dat het alleen een regelventiel is, of een antiterugslagklep (maar dan zou je de remcylinder er nooit meer in kunnen draaien volgens mij). Wellicht dat hier nog een ooraak zit. Ik begreep dat (bijna) alle auto's met schijven achter zo'n soort klepje hebben.

Ik ga toch maar de hoofdremcylinder vervangen, die heb ik nog liggen, misschien dat het verschil daar wel door wordt veroorzaakt (icm met wat anders) en dat deze beter is. Hopelijk heb ik voor voor dan minder remverschil (omdat linkervoorwiel eerst blokkeert, als dat minder is wordt automatisch ook het verschil achter minder, dus minder sterke rem rechtsachter waardoor remverschil onder de 30% komt...).

dimi_v 0

16 jaar

hmm, 1 leiding direct naar linksvoor, en 1 via de drukregelaar naar rectsvoor.

Linksvoor blokkereert eerder, dus die heeft voldiende remkracht, net als rechtsachter.

De achterste wielen worden door de rechtervoorleiding teruggehouden, en die remt dus minder, dus achter ook een forse reducering. Daarbij nog een reductie door de alr ( dat ding dus bij de achteras Automatische Lastafhankelijke Remkrachtregelaar), en je hebt het plaatje kompleet.

Linksvoor remt goed, rechts minder, achter VEEL te weinig, waarvan links het minste.
Inderdaad, zoals jij het systeem beschrijft, zou de hoofdremcilinder de eerste verdachte zijn.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

16 jaar

ik heb de hoofdremcylinder vervangen en de originele remdrukverdeler teruggeplaatst. Met remmen trekt de auto niet meer naar links, ik heb goede hoop dat daarmee het verschil achter ook gereduceert is. Enige is dan nog dat de remkracht achter op zich niet bijzonder veel is, en dat er ter hoogte van het brandstoffilter nog 2 kleppen zitten die misschien wat roet in het eten gooien?

dimi_v 0

16 jaar

als je de remwerking achter controleert krik hem dan dicht bij het wiel op zodat de wielen niet gaan hangen
dan gaat dat ding achter werken en reduceert de remkracht

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

a) ik heb onder dezelfde omstandigheden met een zelfde auto (GTI) vergeleken en deze was beduidend krachtiger

b) zoals eerder vermeld zit er bij mijn weten geen LASTafhankelijke drukregelaar op! Die zou op de achteras moeten zitten (heeft een Swift sowieso niet, 2 draagarmen), maar daar zit dus niks (alleen tegen schutbord remdrukverdeler en dus een klep thv brandstoffilter, tegen de bodem van de auto en heeft absoluut niets met met lastafhankelijke druk te maken).

Ik vraag me dus alleen nog af of de kleppen in de remleidingen naar achteren nog wat specifieks doen.

dimi_v 0

16 jaar

auto is ruimschoots goedgekeurd met nieuwe remcylinder!

dimi_v 0

16 jaar

mooi dan hoef je niet verdr te zoeken.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.