Suzuki Swift: Startmotor maakt soms hees hoog geluid

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0 automaat

Mijn Swift van 1993 1.0 automaat maakt soms een raar geluid met starte. De startmotor draait niet maar maakt bij het omdraaien van de sleuten een hees hoog (en hard) geluid. Als je het nog een keer probeert doet hij het meestel wel goed. Gebeurt 1 op de 8 keer starten ongeveer.

Andere startmotor op de sloop gehaald, gemonteerd, zelfde probleem. Pech dat deze startmotor hetzelfde euvel heeft of is het probleem wat anders?

Aristoteles

Geplaatst door Aristoteles (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Swift? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Waarschijnlijk is de starterkrans versleten.Om deze te vervangen moet de versnellingsbak er af.

Hans

johan 56 (0), 15 jaar geleden

Laat eerst je accu testen.
Als de basisspanning belast wat aan de lage kant is dan geeft een oudere startmotor soms ook deze problemen terwijl ie met een nieuwe accu nog jaren mee kan.

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Denk eerder dat het de startmotor zelf is die je dan hoort.
Deze draait dan wel (onbelast) rond maar de bendix wordt niet aangetrokken.
Andere mogelijkheid is de bendix zelf die dit geluid maakt. Deze goed smeren wil dan vaak ook wel helpen.

Gr.

Aristoteles (0), 15 jaar geleden

Wat is de bendix? En hoe kan ik deze smeren? En zou het niet wel heel toevallig zijn dat dit bij 2 startmotoren tegelijk zo is?

En voor de 1e antwoorder, als de bak eraf is kun je dan gemakkelijk deze starterkrans vervangen? En wat zijn globaal de kosten hier van?

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

De bendix is het tandwieltje aan de startmotor. Deze moet naar buiten komen als de startmotor wordt ingeschakeld. Deze grijpt dan in de starterkrans die om het vliegwiel zit.
Smeren doe je dat met vet, bijv. kopervet.
Het kan toeval zijn dat beide starters dat doen: ook de 2e was toch een gebruikte?

Een starterkrans kun je niet maar zo vervangen. Deze zit ( meestal) gekrompen om het vliegwiel. Als je deze dus wilt vervangen moet je de krans verhitten en het vliegwiel koelen. Vlugger en beter is dan - als de krans inderdaad de oorzaak is - om het complete vliegwiel te vervangen.
Echter, Suzuki staat er om bekend dat deze nogal rumoerig zijn tijdens het starten


Gr

Aristoteles (0), 15 jaar geleden

Ok dan gaan we even uit va de bendix. Kan ik deze smeren zonder de startmotor uit elkaar te halen? Want ik heb wel eens gehoord dat je dit beter aan een professional kunt overlaten. En je had het ook nog over dat de bendix misschien niet wordt aangetrokken. Hoe kan dit verholpen worden?

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Bij het smeren van de bendix gaat het er om dat de as waarover het tandwiel glijdt, gesmeerd wordt. Dat zal dus wel kunnen zonder de starter helemaal los te halen.
Als de bendix niet wordt aangetrokken, zit de fout daarvan in het startrelais. Dat is het ding waar de dikke accukabel aanzit. Die moet daar voor zorgen.
Kun je zelf ook testen met losse startmotor en 2 startkabels: De massa (-) klem op het huis van de starter zetten. Er gebeurt dan nog niets. Dan met de + draad stroom zetten op de aansluiting waar anders ook een dunne draad aanvast zit op het startrelais. Nu komt - als het goed is - de bendix naar buiten toe. Dit gaat vrij vlot. Niet schrikken dus.

Gr.

johan 56 (0), 15 jaar geleden

Ik denk ook dat de bendix door het startrelais niet meer op de starterkrans getrokken wordt.
Heb dat in het verleden met een paar auto's beleefd.
Startmotor demonteren, smeren of vervangen en dan deed ie het weer.

Eén of twee maanden later gaf de accu het dan echt definitief op.
Maar dat de accu slecht werd had ik niet in de gaten omdat het zomers gebeurde en dan is het altijd starten-lopen.
Nu kijk ik bij bendix/startrelaisproblemen toch altijd eerst naar de accu.
Heeft me al een keer onnodig sleutelwerk gescheeld.

Bij een auto uit '93 is het ook verstandig om de + en de - kabel los te halen aan beide zijden, en eventuele corrossie te verwijderen. Met zuurvrije vaseline weer monteren, dan kan de accu zijn volle vermogen weer kwijt.
Succes.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.