Hallo,
Bij het optrekken en rond de 2500 toeren houd de auto enorm in. Bij het optrekken lijkt het net alsof ik nog gereden heb in een auto en rij al schuddend weg.
Wat kan dit zijn en kan ik zelf eventueel doen of vervangen? Ik ben A-technisch wat auto's betreft dus een makkelijke uitleg aub :-)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
probeer eens een foutcode aan dat ding te ontfrutselen, de beschrijving kun je hier vinden http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...
Ik hoor het wel als je een foutcode hebt.
Groeten Marcel
Zal ik zo spoedig mogelijk doen.. In het verleden gaf ie vaak 13 aan, lambdasonde. Maar die is al vervangen.
16 jaar
Hij geeft nog steeds 13 aan :S Toch maar een originele lambdasonde er in doen?
16 jaar
13 is inderdaad van de lambda, of verwarmde lambda.
Heb je een kenteken voor me, dan zal ik er even een schema bijpakken.
Groeten Marcel
even iets rechtzetten, volgens je kenteken heb je een 1.0 liter, oftewel 3 cilinder ( G10A) in je wagen, en je geeft een 1.3 liter op in de specificaties. Is ie omgebouwd , of heb je je vergist.
Anyway, je hebt 2 lamdasondes in je auto. Een Voor de katalisator, en 1 na. Dat ZOU kunnen betekenen, dat 1 van de twee kapot is, ofdat je katalysator kapot is.
Groeten Marcel
Hey goed dat je het zegt.. ik heb idd een 1.0, 3 cilinder.. waarom er 1.3 staat weet ik niet, kan me niet herinneren dat ik dat heb ik gevuld.
1 lambdasonde weet ik te zitten, in het spruitstuk.. waar zit die andere dan? ik wist niet beter dan dat ik er 1 heb.
Gr. Ray
16 jaar
heb het meteen aangepast.
16 jaar
de andere zit NA de katalysator, onder de auto, in de buurt van de schakelstangen.
Groeten Marcel
Marcel,
Ik heb vandaag m'n lambdasonde vervangen voor een originele. Wel 2e hands maar ik ben van code 13 af. Hij geeft nu 12, das toch ok? Ecu test gedaan na een rit gereden te hebben.
Ik heb overigens 1 lambdasonde (er zitten er 2 in de nieuwe 1.0 swiffies)
Ik ben overigens nog niet af van het inhouden en schuddend optrekken.
16 jaar
code 12 is inderdaad dat er geen foutcodes aanwezig zijn.
Voor het schudden, je zou een bus injectorreininiger kunnen proberen, maar ik denk eerder aan valse lucht. Probeer eens met een bus remmenreiniger of iets dergelijks het gasklephuis in te spuiten, als hij harder gaat lopen heb je daar een slechte afdichting.
Ook de inlaatspruitstukpakking, dus tegen de kop aan willen ooit wel eens kapot gaan, spuit deze dan ook eens in.
Groeten Marcel
Ik ben helaas iets te voorbarig geweest. Gisteren avond reed ik naar m'n werk en ja wel, hij ging weer branden. Heb niet niet gekeken welke code het is maar ik kan hem wel raden. Ondanks dat het waarschijnlijk code 13 zal zijn ben ik van mening dat het toch iets anders moet zijn. Ik heb de lambdasonde nu namelijk voor de 3e keer vervangen.
Wat valt er allemaal onder code 13, naast de sonde dus?
En is de sonde op 1 of andere manier door te meten om te zien of ie wel echt ok is?
16 jaar
De 3 cilinders hadden wel eens last van koolvorming vooral bij korte stukjes.
Dan kreeg je ook lambda sensor. probeer een injector reiniger en ga vandaag of morgen een flink stukje door planken. Laat de auto maar een beetje hoog in toeren lopen.
Dat heb ik al vrij vaak gedaan. Ik schakel overigens vrij laat omdat ie anders niet zo snel trekt, heb je he met een 1 liter.
Iemand zei tegen me, omdat ik een mono-point injectie systeem heb, om dat ding er eens af te halen en sonisch te laten reinigen ofzo. Ik weet alleen niet hoe dat ding er uit ziet haha.
16 jaar
of het bij de 3 cylinder ook zo werkt, maar bij de GTi was het zo dat de lambdasonde meer voor milieu- dan performance zijn werk deed. Als je de stekker los trok kon je prima scheuren met check-engine! Waarom? De computer gaat in open loop draaien (kijkt dus niet meer naar het signaal van de sensor op een gegeven moment). Dit duurde wel ong 15 minuten, en bij mijn weten doen alle Swifts (en de GTI zeker) hetzelfde truukje hanteren bij volgas rijden. Dan gaat er gewoon een flinke (gepaste) hoeveelheid benzine samen met de aangezogen lucht naar binnen, niks meten of het milieu het leuk vind.
Ik zou dus gewoon de stekker los gooien en er een paar dagen mee rond rijden, in slechtste geval gebruikt ie iets meer benzine, maar er wordt dan niks meer geregeld en dus ontregeld als bv de computer niet goed is.
Wat je ook zou kunnen doen is eens de spanning meten die de sensor afgeeft. Even wat zoeken op internet over de werking, maar deze moet schommelen rond de 0,45 volt (ivm regelen) als ik met niet vergis.
16 jaar
Heb toch liever een oplossing die echt baat heeft. Straks trek ik het stekkertje los en maak ik alleen maar meer "schade"
16 jaar
kan geen kwaad en dan merk je snel genoeg of probleem aan de sensor ligt (natuurlijk niet; je hebt hem al 3 keer vervangen!).
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar