auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Suzuki Swift: remprobleem knal en rubberlucht

Bouwjaar: 1997, Motorcode: 1.3 gl

hoi,
ik heb een plotseling probleem aan mn swift. Ik reed, en plotseling een dikke knal, en rubber lucht. Ik dacht een klapband, dus heb rustig een parkeerplaats opgezocht (was 100m bij huis gelukkig).
Maar na 3 keer rond de auto gelopen te hebben zag ik niets, en deed de motorkap open,en zag een rubberleidinkje,net achter het motorblok en daar sprietste olie eruit. Deze leiding gaat naar het kastje (hoofdremcillinder?) met de remvloeistof eraan vast. En de rem zit nu vast, en in de auto is geen beweging meer te krijgen.
Mijn vraag is: kan ik dit oplossen door een nieuw leidinkje te halen, of is er een groter/ duurder probleem. Ik kan best sleutelen,maar mij ontbreekt het aan een werkplaatshandboek.

wat zal ik doen?

hopelijk kan iemand me helpen,tiss mn trouwe vriendje,....ook al heeft hij ook een lekke koppakking,.. ander probleem ;)

groetjes robert

Geplaatst door

swiftmannetje (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Niet zelf aan je remmen prutsen, laat dit aan de vakmensen van een garage over.

Dat je motor het slecht of niet doet is niet erg maar je remmen moeten het gewoon altijd goed doen !

berendonck 0
badge

15 jaar

wat voor olie
motor olie??
en ik denk als de remmen vast staan dat je bij toeeval 2 verschillende problemen hebt
1 olie lek
2 een remsysteem wat vast is gelopen

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

hee reuze bedankt voor de antwoorden! Ik heb net even tijd gehad om te kijken naar mn autootje! Als anwoord op jullie kan ik zeggen dat ikhet er mee eens ben omniet te prutsen met mn remsysteem! Maar eerst wileven weten wat er precies aan de hand is, voordat ik hem wegbreng. Ik ben nu achter een paar dingetjes gekomen:
allereerst was de klap kennelijk mn linkerveer van mn schokbreker, en de rubber lucht mn band die hier tegenaan liep. En waarschijnlijk is de remdruk toen plots heel groot geworden dat er een leiding sprong (kan dat?) Hoe dan ook, ik kan niet mn rempedaal indrukken,dus blijft raar toch? bij vrachtauto's blokkeerd de remvolgens mij als de druk wegvalt,. maar bij auto's ook? Ik heb 3 fotootjes meegestuurd. Eerste is duidelijk!

[url=http://img22.imageshack.us/i/veery.jpg/][img]http://img22.imageshack.us/img22/4051/ve...[/img][/url]
dit leidinkje sprietste vloeistof,..... lijkt mij olieachtig,... het rare is dat er nu niets meer uitkomt,.. morgen haal ik die even los. heeee getsie,nu ik het plaatje zie, denk ineens dat het die dikke rechts van dit pijltje is,...pfff,... nu is het donker, en kan weinig meer checken!
[url=http://img22.imageshack.us/i/leidinkje1....][img]http://img22.imageshack.us/img22/9927/le...[/img][/url]
Die gaat toch naar de hoofdremcillinder? is dus iets met het remsysteem toch?
[url=http://img401.imageshack.us/i/leidinkje2...][img]http://img401.imageshack.us/img401/1628/...[/img][/url]

maar met plotseling remmen zou dit dus ook kunnen gebeuren,of vergis ik me? Moet ik nu alle leidingen vervangen? gaat een duur grappie worden zeker!?
Morgen maar even een veertje bij de sloop halen,... alvast iets!

hee nog bedankt alvast en de groeeeeeeetjes


robert

swiftmannetje 0

15 jaar

op de foto's afgaand
1e=gebroken veer en ja dan kan je die rubber lucht van de band krijgen
2lijkt op de vacuum slang vd bekrachtiger
3 ook
als de bekrachtiger niet meer werkt moet je hard trappen en lijkt het of de rem niet meer werkt
foto 2+3 slang repareren kan je weer remmen
1 is een nieuwe veer monteren(altijd per 2 dus links en rechts
en zo met die ver kan je niet meer veilig rijden buiten de extra schade die je op kan lopen

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

[quote=CARS&MOTORS]op de foto's afgaand
1e=gebroken veer en ja dan kan je die rubber lucht van de band krijgen
2lijkt op de vacuum slang vd bekrachtiger
3 ook
als de bekrachtiger niet meer werkt moet je hard trappen en lijkt het of de rem niet meer werkt
foto 2+3 slang repareren kan je weer remmen
1 is een nieuwe veer monteren(altijd per 2 dus links en rechts
en zo met die ver kan je niet meer veilig rijden buiten de extra schade die je op kan lopen[/quote]
okeee goed zeg, dank je voor de reactie wederom. Dus ik moet een vacuumslang voor de bekrachtiger kopen! En wilde een veer bij de sloop halen, zou ik wellicht toch beter 2 nieuwe kunnen kopen misschien.

Ik ga weer aan de slag!

groeeeetjes robert

swiftmannetje 0

15 jaar

Eerste wat ik vreemd vind, hoe zo er spuit vloeistof uit een vacuumleiding?
Blijven alle wielen vast staan of alleen dat wiel waar de veer is gesprongen?
een test van je vacuum, trap de rem in tot het pedaal hard voelt, start nu de auto, zakt het pedaal nu weg? zo ja, dan heb je wel een bekrachtiger, maar als die slang lek is zou dat niet kunnen. kan er trouwens ook niks anders van maken.

nou is die gebroken veer niet toevalig tegen een remslang of remleiding aangeslagen? of zit er een stuk tussen je blokken en de schijf?

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

15 jaar

[quote=Mercury]Eerste wat ik vreemd vind, hoe zo er spuit vloeistof uit een vacuumleiding?
Blijven alle wielen vast staan of alleen dat wiel waar de veer is gesprongen?
een test van je vacuum, trap de rem in tot het pedaal hard voelt, start nu de auto, zakt het pedaal nu weg? zo ja, dan heb je wel een bekrachtiger, maar als die slang lek is zou dat niet kunnen. kan er trouwens ook niks anders van maken.

nou is die gebroken veer niet toevalig tegen een remslang of remleiding aangeslagen? of zit er een stuk tussen je blokken en de schijf?

gr

Peco Power[/quote]
hee peco, geen idee waarom daar iets uit sprietste, ik deed de motorkap open, en zag een piesstraaltje eruit komen, maar was al snel donker dus pas de volgende dag weer kunnen kijken, en het slangetje voelde nog vettig aan (had een plas onder mn auto verwacht), en het rare is, dat er nog steeds spanning op lijkt te staan, flink onder druk volgens mij. Vandaag daar ook eens naar kijken!
En over de wielen: ik heb eerst gisteren de achterwielen opgekrikt, en gekeken, en die draaien gewoon. En toen ik het linker voorwiel ging doen zag ik die veer ineens die gebroken was. Daar ben ik mee aan de slag gegaan, en gecheckt of ie nog wel draait, dat deed ie wel, maar toch vrij moeizaam, maar met de hand heb ik hem toch kunnen ronddraaien,....... rechtsvoor geen probleem.

Ik heb hem ook gestart, en gekeken of er iets veranderd aan mn pedaal, maar nog steeds geen beweging in te krijgen! De gebroken veer is inderdaad licht tegen mn remslang gekomen, maar alleen geschuurd zo te zien. En of er iets tussen mijn blokken en schijf zit, moet ik vandaag of morgen even kijken. Lijkt mij weinig ruimte tussen te zitten? Of hoort daar juist enkele mm ruimte te zitten, en is dat de reden dat ie wat stroef rond te draaien is?!

reuze bedankt voor de suggesties!! Mn wagentje gaat weer rijden binnenkort, voel het, nog niet ten dode opgeschreven!!

groeeeeetjes robert

swiftmannetje 0

15 jaar

bedenk net
kan ook een brandstof slang zijn
dacht dat t een retour kan zijn
maar maak 1rst de slang
dan de veer en test voor je gaat rijden je remmen
en zeker je band en remslang leiding die bij de veer zitten

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

hee gedsie!! wordt steeds minder leuk! Een brandstof slang,... dat zou ook vervelend zijn. Maar ik zal er eens aan ruiken, eens kijken wat er uit komt!
Morgen zet ik er een nieuwe schokbreker in, en check alle leidinkjes goed.
Ik ga wel wat vroeger naar huis vandaag, want er moet heel wat gebeuren zo te lezen!!
lastig werken zo zonder een werkplaatshandboek, misschien moet ik die ook maar eens aanschaffen! Zie nu een wirwar van leidinkjes en verbindingen, lijkt wel spagetti, kom er niet helemaal uit!!

groeeeeeetjes robert


[color=green] geen "citeren" gebruiken als de tekst er juist boven staat a.u.b.[/color]

swiftmannetje 0

15 jaar

ziezo,kleine update voor de geinteresseerde!
Vandaag een goede schokbreker van een andere swift afgehaald. Die heb ik helemaal kaal gemaakt,om te kijken of er iets raars zat, en opnieuw gespoten. Alles is nu weer als 'nieuw'. Bovendien kwam ik er nat achter dat de oude schokbreker siste en lekte,waarschijnlijk ook door de klap kapot gegaan. De schokbreker gaat er morgen dus weer op.

Bovendien gecheckt wat er gebeurd met mn rempedaal als ik de motor start. Hij gaat dan niet echt naar beneden,.. maar na een beetje pompen gaat het pedaal wel een stuk verder, en lijkt hij niet meer vast te zitten. maar voelt nog steeds niet best aan!

En gekeken of er iets in mn remschijf zit, maar kan niets vinden, wel loopt mn remschoen best aardig aan tegen mn remschijf. Kan hem wel ronddraaien,maar niet super makkelijk. Wellicht met wiel eraan is er niets aan de hand. Maar neem aan dat er hier toch misschien iets is gebeurd door die klap.

groeeeeetjes robert

swiftmannetje 0

15 jaar

rem tang effe los halen en dan de geleide pennen goed insmeren
ook de zuiger een paar keer heen en weer
denk dat ie dan weer goed werkt

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

als die vacuum leiding van je rembekrachtiger lekt lijkt het net ofdat je rempedaal vast zit dan trekt ie namenlijk geen vacuum en dat is die dikke slang die jij aangeeft die laatste foto zie je hem naar het vooronder spruitstuk gaan vandaaruit naar een stalen leiding die vast zit tegen schutbord en vandaar weer verder gaat naar hoofdremcilinder en als die kapot is hoor je meestal ook een sissend geluid onder de motorkap,maar is hij niet gewoon wat nat van de 2 waterslangen die er vlakbij lopen die aan elkaar zitten met die 2 lusjes en dat er geen beweging in je wagen zat komt hoogstwaarschijnlijk omdat die veer tegen je band zat en het zaakje tegenhield

hoi,
ja die slang is het,die naar het inlaatspruitstuk gaat,.... weet zeker dat daar vloeistof uit liep,maar ga steeds meer twijfelen! Ga bijna aan mezelf twijfelen, want zo'n vacuumslang die is toch niet gevuld met vloeistof neem ik aan? Als ik die nu even losmaak vandaag,komt er dan wel of niet vloeistof uit? Hij voelt nu wel aan alsof er vloeistof in zit namelijk!
Ik zal dan ook kijken naar mn twee waterslangen die er bij lopen (zou nml ook heel goed kunnen, want heb nml ook een koelprobleem, maar dat wilde ik later op gaan lossen!)

En inderdaad, die veer zat tegen mijn wiel, en daarom reed hij niet meer! Maar toch gaat ie nu heel zwaar linksvoor, maar alsnog, straks als mn wiel er weer op zit vandaag of morgen zal er wel meer duidelijk worden!
Reuze bedankt voor alle reacties, heb tot dusver veel geleerd, en kom steeds dichterbij een oplossing (denk ik)

rem tang effe los halen en dan de geleide pennen goed insmeren,....bedoel je hiermee de remklauw die wat stroef gaat? (voordat ik het verkeerde insmeer haha)


groeeeetjes robert

swiftmannetje 0

15 jaar

hee reuze bedankt allemaal! Ik heb alles gecheckt wat jullie zeiden. Mn schokbreker zit er nu netjes in (wat een onwijs werk is dat trouwens,. sjeeeesus, ben de hele avond in de weer geweest, was effe zweten zeg, heel wat bier doorheen gegaan,..maar nu zit ie gelukkig!)
Ik heb het net getest, en hij rijd en remt perfect. Dus toch met het remsysteem niets aan de hand, de veer op mn wiel had me op het verkeerde been gezet, en het vette leidinkje heeft dat toen bevestigd.
Het leidinkje die vette boel uitspoot was niet de rembekrachtiger leiding, maar het piepkleine leidinkje eronder, die van blok naar blok loopt,.. neem aan dat dit met het koelsysteem te maken heeft! Deze is bij mij vet, want mn koppakking is niet best meer, en zit olieachtigesmurrie in,..volgend project!)
Dit leidinkje is pas lek onder grote druk, en dan moet je er nog in knijpen ook, of goed wiebelen, dus het was lastig op te sporen!! dus robby zat goed met mn waterleidinkjes!

Maar met hulp en alle tips is het aardig gelukt.

bedankt!

op naar de koppakking


groeeeeeeetjes robert

swiftmannetje 0

15 jaar

dat bier heeft je de nek omgedraait,maar goed die smurrie kan ook ontstaan van korte stukjes rijden dus even dat slangetje eraf pakken en vernieuwen kan goed allemaal meevallen

enne die veerpoot ik schat ongeveer 15 min werk ,2bouten onder op je naaf en een bout of 3 kleine boutjes onder je motorkap valt zo je veerpoot eronderuit,had maar even gevraagd hoe of wat had je veel bier gescheeld haha

misschien had ie wel bier op de eind datum en moest dat op

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

haa jaa man, die drie boutjes,.. sjeeesus man!heb er nog effe aan gedacht, maar had toen al bij de sloop mn "nieuwe "schokbreker om de oren gekregen met die dikke bout (met imbus), dom dom! maar was een prima avondje, de hele buurt heeft zich er mee zitten bemoeien,... en geen enkele goeie tip van ze gehad!
Jammer inderdaad dat al het bier op is, had er nu wel eentje gelust!

en die smurrie, ja dacht eigenlijk dat het mn kopppakking was die lekte,kort ritje, ik rijd 50km per dag, is dat kort genoeg om die smurrie te krijgen?

groeeeeeetjes robert

swiftmannetje 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.