Suzuki Swift: Suzuki Swift 1998, Geen injectie wel brandstofdruk, wie helpt?

Bouwjaar: 1998

Hallo,
Ik heb hier een Suzuki Swift staan van bj '96, de auto heeft het volgende probleem:

Sinds een korte tijd wil de Swift af en toe niet aanslaan, op dat moment wil de auto wel starten maar niet aanslaan/ontsteken. De brandstof pomp heeft op dat moment wel genoeg druk, maar de injector spuit dan niets in(monopoint) Maa vonkt de ontsteking wel goed.

Vorige week had de Swift hier af en toe last van en was het nog mogelijk om een rondje te rijden, tijdens het rijden liep de motor niet beroerd en hielt niet in etc...

Maar na het uitzetten was het mogelijk dat de auto niet weer wou aanslaan, wel draaide de startmotor elke keer (geen inspuiting wel brandstofdruk)

Sinds een paar dagen staat de Swift stil en wil niet meer aanslaan (geen inspuiting), hij vonkt wel en wil prima aanslaan op startpiloot.

Ik ben zelf in het bezit van een multimeter en kan hier mee overweg. Tijdens het uitvoeren van een simpele meting bij de relais onder de motorkap, viel mij op dat de er een relais bij is die na een 5/6 sec begint te klapperen. Is er iemand die mij de schema's kan sturen van een swift van '98 GLS of iemand die mij duidelijk kan vertellen waar deze relais voor zijn???

Groninger0598

Geplaatst door Groninger0598 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Swift? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

Groninger0598 (0), 9 jaar geleden

Ik ben nu wel in het bezig van de schema's, via http://metroxfi.com/2008/11/geo-metro-an...

Hier staan de complete schema's van '89 tot '01 :)

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Meten ofdat je een puls signaal hebt op je injector. Meten met stekker aangesloten.

Groninger0598 (0), 9 jaar geleden

Ik heb geen scoop:(

Ik heb de weerstand (via grijze 2 polige stekker aanzijkant gasklep) al wel gemeten, dit bedraagt rond de 15ohm.

Ik ga vanavond eerst eens de main relay vervangen, dan zal ik maar een het hele schema langs lopen van de sensoren etc. Ik zal dan alle sensoren die wat met de injectie te maken hebben door meten.

Is een mapsensor trouwens wel te meten met een multimeter, of heb ik hier een scoop voor nodig? En is er iemand die mij de fabriekswaardes kan geven?

maarten4874 (0) PRO, 9 jaar geleden

heb je al wel eens met een andere sleutel proberen te starten? wel vonk en niet inspuiten lijkt heel erg op een transponder probleem.

Groninger0598 (0), 9 jaar geleden

Daar zeg je me wat, ik had zelf ook nog niet eens aan de transponder gedacht. Omdat ik er van uit ging dat de Swift dan ook op zijn ontsteking zou worden geblokkeerd. Ik zal de eigenaar eerst eens naar de reserve sleutel vragen, is dit ook op een andere manier te checken?

Ik ga over twee weken naar Innovam in Zwolle voor de cursus actuatoren en sensoren, ivm met mijn werk en opleiding tot EAT.:)

ernhemmer (0), 9 jaar geleden

Let maar op indd wat Maarten zegt. Verkeerde sleutel

Groninger0598 (0), 9 jaar geleden

Verkeerde sleutel? lijkt me sterk, denk eerder dat de transponder dan stuk is. Want de auto start al 5 jaar met de zelfde sleutel.

Groninger0598 (0), 9 jaar geleden

Ik heb net de reserve sleutel geprobeerd, dit heeft geen effect....

maarten4874 (0) PRO, 9 jaar geleden

wat is de motorcode en het bouwjaar? 1996 of 1998? en cilinderinhoud?
Veder alle zekeringen gecontroleerd?
kabelboom ook goed gecontroleerd? vooral thv veerpoot lv in de bocht?

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

[quote=Ralf_Jensen]Meten ofdat je een puls signaal hebt op je injector. Meten met stekker aangesloten.[/quote]

maarten4874 (0) PRO, 9 jaar geleden

inderdaad ralf,helemaal overheen gelezen.
Natuurlijk even meten of de injector wel aangestuurd wordt!

Groninger0598 (0), 9 jaar geleden

Ik heb mijn gasklep eerst eens gemeten met de stekkers aangesloten, staat een voeding op van 5V, op de signaal draag meet ik tov de massa bij geen gas 1V, bij vol gas is dit 3,9V. Als ik de gasklep langzaam open draai zie ik op sommige punten een wegvallende spanning (OL op display), dit gebeurt elke keer op de zelfde plekken.

Maar ik blijf het dan als nog raar vinden dat de auto dan niet raar reed en raar reageerde op het gaspedaal of het dalen in toeren.

Mijn inlaat temp. sensor heeft een weerstand van 2.3Kohm, tot zover heb ik eerst gemeten ivm met het weer.

Ps: Voor zover ik weet begint de spanning met 0,45V bij een gesloten gasklep, en 4,5-5 bij een volledig geopende gasklep.

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

[quote=Ralf_Jensen][quote=Ralf_Jensen]Meten ofdat je een puls signaal hebt op je injector. Meten met stekker aangesloten.[/quote]
[/quote]

Groninger0598 (0), 9 jaar geleden

Heb beide brandstofslangen van de gasklep afgetrokken, en in een fles gestopt. de auto op contact gezet. Maar er kwam geen druppel uit. Over het brandstofpomprelay meet ik 12v stuurstroom en 0v hoofdstroom. (relay werkt dus goed)

Nu heb ik de bank verwijderd en gemeten bij de pomp, daar staat maar een verschil over van 8V.
Massa tov Massa = 0V Bronspanning = 12V Dit houd dus in dat er tussen het relay en de pomp een spanningsverschil zit van 4V.

Ik ga vanavond eerst maar eens de specifieke plek op zoeken van het spannings verlies.

Groninger0598 (0), 9 jaar geleden

Nu is het steeds gekker aan het worden, mijn brandstof pomp relay (Op druk "FP") word na een paar seconden uitgeschakeld. Ook valt de spanning dan weg over de injector, als ik de hoofdstroom op het relais door verbind krijgt mijn injector 12v en valt de spanning over de pomp ook niet weg. Ook vind ik het raar dat als ik het relais door verbind, mijn spanningsverlies van 4V ook verdwenen is. Er staat dan ook gewoon weer 12V op de injector met doorverbonden relay.

Als het relay niet doorverbinden is meet ik het volgende:

ISCA relay: Stuurstroom = gelijk aan bronspanning.
Hoofdstroom = 0V

Main relay: Stuurstroom = gelijk aan bronspanning
Hoofdstroom = 0V

FP relay : Stuurstroom = 0V
Hoofdstroom = gelijk aan bronspanning

FP relay doorverbonden, waarden aan pomp kan met aan gesloten stekker:
Roze = bronspanning (tov massa)
Rood/geel = 4,5V
Zwart = 0V

In het schema heeft de pomp 2 draden, mijn pomp heeft 3.

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Stefan je zoekt in de verkeerde richting. Je zegt zelf dat je genoeg brandstofdruk hebt.

Dus nogmaals; METEN ofdat je injector wordt aangestuurd.

Groninger0598 (0), 9 jaar geleden

[quote=Groninger0598]Heb beide brandstofslangen van de gasklep afgetrokken, en in een fles gestopt. de auto op contact gezet. Maar er kwam geen druppel uit. Over het brandstofpomprelay meet ik 12v stuurstroom en 0v hoofdstroom. (relay werkt dus goed)

Nu heb ik de bank verwijderd en gemeten bij de pomp, daar staat maar een verschil over van 8V.
Massa tov Massa = 0V Bronspanning = 12V Dit houd dus in dat er tussen het relay en de pomp een spanningsverschil zit van 4V.

Ik ga vanavond eerst maar eens de specifieke plek op zoeken van het spannings verlies.[/quote]
Heb geen druk, dacht de hele tijd "als ik de pomp hoor zal het wel goed zijn.

Waarschijnlijk zit de pomp gewoon verstopt, of is hij droog gelopen en werkt hij nu niet meer. Heb er trouwens nog wel een 10je aan benzine ingegooid. Heb gelukkig al wel een andere pomp kunnen vinden, eerst dat maar eens proberen en dan de rest oplossen.

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

En Stefan, loopt die Suzuki, met je ´nieuwe´ pomp.

Groninger0598 (0), 9 jaar geleden

Sorry voor mijn late reactie, het probleem bleek dus wel de pomp zelf te zijn. Na het vervangen van de pomp startte de auto direct weer.

Ik heb hier dus van geleerd dat een pomp die geluid maakt nog niet altijd druk levert, de swift staat inmiddels wel bij ons op de sloop.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.