(Hatchback)
Ten eerste: de koppakking is een driekwart jaar geleden vervangen omdat ik met te warme motor had gereden (zeer waarschijnlijk). Een halfjaar lang na de koppakingvervanging heb ik nauwelijks problemen gekend met de motortemperatuur.
Nu wordt de motor weer telkens te warm. De temp.meter schommelt echt veel. Vaak stijgt de temp. om vervolgens weer spectaculair te dalen. Ik moet ook echt heel vaak de radiateur bijvullen met water (koelvliestof is me echt te duur om zo vaak te moeten bijvullen). Soms is het reservoir ook heel leeg, maar soms ook niet.
Nu heb ik vandaag gezien dat er onder de motor koelvloeistof lekt. Waarschijnlijk uit een slang. Het gekke is dat als het lekken gestopt is en ik de radiateurdop verwijder er juist weer water uit die slang lekt en als ik dan de dop er weer opdoe dit lekken weer stopt.
De motor lijkt ook warmer te worden als ik langzaam rij ( < 80 km/h). Als ik op de snelweg zit, lijkt het allemaal erg mee te vallen wat mogelijk verklaard kan worden door de rijwind.
Ik zit met de handen in mijn haar. Alvorens ik naar een garage stap, wil ik weten wat er aan de hand is gezien mijn kleine budget.
Wie o wie kan mij helpen en heeft de gouden tip?
Koen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Koen,
Zorg er eerst voor dat het lekken stopt; nieuwe klem en/of slang.
Draai de radiatordop eraf en laat de motor op temperatuur komen. Kijk onder gas geven in de vulopening van de radiateuropening.
Als er duidelijk veel gasbellen borrelen, er komen altijd wel enkele luchtbellen mee veroorzaakt door de waterpomp, is waarschijnlijk de koppakking lek. Ga dan terug naar diegene, die de koppakking heeft vervangen.
Vervolgens: de temperatuur schommelingen kunnen 3 oorzaken hebben:
1-Defect thermocontact voor de elektrische ventilator
2-Defecte thermostaat
3-Kapotte waterpomp
4-Verstopte radiator
Nummer 3 komt nauwelijks voor bij de Swift en 4 is het ook niet, want hij koelt wel.
Kijk voor 1 of de ventilator aanslaat als de motor lang ( 15 min.) stationair draait.
Bij 2 moet je de thermostaat eruit halen en het goedkoopste is een nieuwe plaatsen ( 10).
Suc6, RON
ik denk dat die temperatuurschommelingen gewoon komen doordat er lucht in het systeem zit.
goeie kans dat het over is als de lekkage verholpen is en het systeem afgevuld en ontlucht.
17 jaar
Ik ben het met Frank eens.
Bij lekkage komt er lucht in het systeem en kan de circulatie soms minder zijn en dus de koeling ook.
Lekkage is relatief makkelijk op te sporen, en als je geluk hebt is het alleen een gescheurde slang.
Groetjes Ronald.
17 jaar
Jongens,
Bedankt voor jullie hulp. Vandaag naar een kennis gegaan die automonteur is om hem een diagnose te laten maken. Hij zag het meteen. Wat denk je? Kapotte waterpomp...dat ondanks dat Twiede zei dat het relatief weinig voorkomt. Helaas dan toch. '
Allemaal nogmaals bedankt voorjullie reactie en ik heb weer een zorg minder.
Groetjes,
Koen
17 jaar
Wij vervangen ze anders vrij regelmatig die waterpompen, op de 1.3 en 1.6 16v (zitten ook in de baleno en de wagon r+). Vaak zie je bij het vervangen van de distributie de (natte) koelvloeistof sporen al.
Pappa
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar