close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Suzuki Swift: Swift 1.3 automaat slaat spontaan af

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3

De Suzuki slaat te pas en te onpas af, soms is de auto daarna weer gewoon te starten maar vaak ook niet, het gebeurt ook dat de auto na een kort ritje 10 minuten wordt stilgezet en daarna niet meer wil aanslaan.
het afslaan gebeurt zowel stationair als bij constant hoger toerental, als de motor afslaat hoor je de benzinepomp nog zoemen.

de auto geeft een goede vonk, ik heb de relais van de ecu en de brandstofpomp al vervangen, ik weet dat een dergelijk probleem vaak een kwestie is van zoeken maar misschien is het een bekend probleem bij de Swift?

Geplaatst door

Eddieee73 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Voordat de auto op toeren afslaat begint de motor dan eerst te stotteren / sputteren of stopt deze plotseling zonder voorteken ?

Gezien het feit dat de motor Na een kort ritje niet meer aanslaat ,
denk ik dat een defecte koelvloeistof temperatuur sensor dit probleem veroorzaakt .

* Heb je de 8 kleppen motor (G13BA) of de 16 klepper (G13BB) ?

succes .

limbra 1405
vip badge

11 jaar

nee de motor gaat niet eerst sputteren, gewoon meteen klaar.

als de koelvloeistof temperatuur sensor defect is, geeft deze dan nog wel een juiste waarde aan op de meter in het dashboard?
de ventilator slaat ook gewoon aan als de motor warm wordt.

het is een 8 klepper g13ba

Eddieee73 0

11 jaar

Controleer of de auto benzine en vonk krijgt als de motor afgeslagen is en niet meer aan wil slaan ,

Of hij benzine krijgt kun je controleren door het luchtfilterhuis te verwijderen en van bovenaf in je gasklephuis (single point injectie carburateur) te kijken
of de injector tijdens het starten brandstof inspuit .

Ontsteking (vonk) kun je controleren door een bougie kabel bij de bougie los te maken en er een bougie in te doen en deze aan massa (motorblok) te leggen ,
(bougie niet vasthouden i.v.m. hoog voltage, maar gewoon tegen massa motor leggen) dan starten en kijken of de bougie vonkt .

*( De koelvloeistof temperatuur sensor stuurt niet de temperatuur meter in je dashbord aan maar geeft een signaal naar de ECU.
De temperatuur meter wordt door een andere sensor/zender aangestuurd).

Heeft jouw auto een toerenteller ? zo ja , kijk dan of de naald van de toerenteller beweegt tijdens het starten , doet hij dat niet dan is de BDP sensor verdacht.

succes.

limbra 1405
vip badge

11 jaar

vandaag even geen tijd om aan de auto te klussen maar:

de vonk is goed, ook als de auto niet wil aanslaan. de injector is nog niet gecontroleerd.

de koelvloeistof temperatuur sensor die het signaal naar de ECU stuurt, is deze ook op de radiator gemonteerd (zo uit het hoofd dacht ik dat er maar 1 sensor op de radiator zat namelijk)

Eddieee73 0

11 jaar

De koelvloeistof temperatuur sensor (ecu) zit bij jouw auto aan de zijkant van je gasklephuis (carburateur)
te herkennen aan de groene stekker aansluiting (volgens mij 2 polig).

Aangezien de vonk goed is -ook als de motor niet aanslaat- , is de BDP sensor geen verdachte meer hierin ,
want dan heb je geen vonk . (een goede vonk is krachtig en blauw van kleur).

Controleer ook eens de massa punten - accu > carrosserie > motorblok , om een slechte massa eventueel ook uit te sluiten.

succes.

limbra 1405
vip badge

11 jaar

Vandaag weer even tijd gehad, vorige keer hebben we blijkbaar te lang gewacht na het afslaan, nu hebben we de auto op drie cilinders laten lopen met een schroevendraaier in de bougiekap van de vierde, nu zie je dus duidelijk de vonk wegvallen, de motor slaat af en wanneer er dan geprobeerd wordt te starten is er dus geen vonk.

Als je de motor op constant toerental houdt en heel even van het gas afgaat dan slaat de motor af en bij snel weer gas geven pakt de motor ook niet meer op, ik ben overigens totaal vergeten om even op de toerenteller te kijken tijdens het starten.

Eddieee73 0

11 jaar

Lijkt toch op een defecte DPD sensor , (alhoewel ik een defecte koelvloeistof temperatuur sensor nog niet uitsluit)
kijk volgende keer als de motor niet aanslaat of de toerenteller beweegt tijdens het starten en
controleer tevens of de injector dan brandstof inspuit (want het zou goed kunnen dat hij tijdens de "storing" ook geen benzine krijgt).

Op deze manier kan het probleem beter gelokaliseerd worden .

succes.

limbra 1405
vip badge

11 jaar

Limbra, ik waardeer je hulp enorm! het zal waarschijnlijk wel volgende week worden eer we weer tijd hebben om een en ander te controleren. we gaan zowiezo de massapunten schoonmaken want het valt ook op dat bij het inschakelen van ventilator en airco de motor het niet trekt en dus ook stilvalt.

Eddieee73 0

11 jaar

Controleer (Als je weer tijd hebt) ook eens de Accu en Dynamo , een slechte accu en/of dynamo kan ook vreemde problemen veroorzaken ,
en heel het systeem stil leggen .

Je weet maar nooit .

limbra 1405
vip badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.