auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Suzuki Baleno: Te hoge CO waarde

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16v GTX

Hallo,

Ik heb een suzuki baleno 1.8gtx welke niet door de apk kwam door een te hoge CO waarde.
CO was tijdens stationair toerental +/- 0.55
Motor geeft geen storing aan, oa geprobeerd om temperatuursensor los te koppelen in het thermostaathuis, dit hielp en de C) zakte naar 0,15, enkel was de lambda waarde nu te hoog bij verhoogd toerental.
Ook had af en toe last van niet goed stationair draaien vd motor, zeker als de motor nog niet warm was en na korte tijd opnieuw gestart werd steg het stationair toerental naar +/- 2000rpm, en andere keren zakte hij zo laag dat hij uitviel, dit euvel kwam wel maar zelden voor.
Weet iemand wat mogelijk het euvel zou kunnen veroorzaken?

Geplaatst door

S. Driessen (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is de uitlaat dicht? Vooral het 1e deel tot aan de katalysator.
Mogelijk is er sprake van valse lucht. Kontroleer alle slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk.

oldford 0
badge

14 jaar

uitlaat is helemaal dicht ja, nergens lekkage.
Alle slangen aan het inlaattraject al bekeken en nergens iets kunnen ontdekken, met een vacuumslang tijdelijk losgekoppeld werd de CO juist wat lager, maar niet voldoende.

S. Driessen 0

14 jaar

je kan proberen de EGR klep te reinigen groetjes

DEFLO 0
badge

14 jaar

De EGR klep heb ik al gereinigd, zat wel wat koolaanslag in maar het klepje werkt gewoon, klepje zelf gaat gewoon goed op en neer dus daar zal het ook niet aan kunnen liggen verwacht ik.

zit er aan te denken om 2dehands een luchtmassameter en een lambda sensor te halen en kijken of het probleem dan opgelost is...

maargoed dat is ook maar een gok in de wilde weg natuurlijk

een storingscode geeft hij in ieder geval niet...heb zelf geen idee meer waar het aan kan liggen, de keuringsdatum is inmiddels ook al een poosje verstreken helaas.

S. Driessen 0

14 jaar

heb al een geprobeerd te koelwater temp sensor los te koppelen en dan zakt mn CO maar stijgt mn lambda waarde , maar ben nu het eea aan het nalezen op dit forum en zie de lucht inlaat temp sensor en de koelwater temp sesor vaker voorkomen als probleemgevallen...ik denk dat ik die beide eens ga vernieuwen.......
misschien is er iemand die weet of dit inderdaad vaker voor problemen zorgt?

S. Driessen 0

14 jaar

Je kunt hem ook laten uitlezen. Weet je welke sesnor er goed aan geeft en welke er fout. Lijkt me iets makkelijker.
Mogelijkheid bestaat dat de katalysator zelf overleden is en dat er met de motor niets aan de hand is.

Weet je toevallig alle getallen van de 4-gas test, zowel stationair als op toeren? Dus, CO, CO2, O2, HC en lambdagetal.

oldford 0
badge

14 jaar

[quote=oldford]Je kunt hem ook laten uitlezen. Weet je welke sesnor er goed aan geeft en welke er fout. Lijkt me iets makkelijker.
Mogelijkheid bestaat dat de katalysator zelf overleden is en dat er met de motor niets aan de hand is.

Weet je toevallig alle getallen van de 4-gas test, zowel stationair als op toeren? Dus, CO, CO2, O2, HC en lambdagetal.[/quote]
de wagen is al uitgelezen maar daarbij is geen enkele storing kunnen vinden(was niet bij suzuki dealer maar universele garage hadden ze ook de benodigde uitleesapparatuur) hij geeft ook geen storing aan op het display trouwens.

bij stationair toerental zijn de waarden: (weet ze niet allemaal exact)
CO: 0.50 - 0.60
CO2: durf ik niet met zekerheid te zeggen
HC: rond de 100 dacht ik
O2: durf ik ook niet met zekerheid te zeggen
lambda: 1.01 - 1.02

Waar ik ook wel eens last van gehad heb in het verleden is als de motor nog reletief koud was, dat hij niet goed stationair liep, soms viel hijuit met gas loslaten en soms draaide hij juist teveel toeren.Maar dit ;probleem komt niet zo vaak voor, is echt een uitzondering, al had ik er een tijdje geleden meer last van dan nu.

katalysator zou natuurlijk ook een probleem kunnen zijn, maar mij werd verteld dat dit onwaarschijnlijk is vanwege de juiste lambda waarde maar mij lijkt dat de lambda waarde gewoon goed kan zijn ookal ontbreekt de gehele kat.

S. Driessen 0

14 jaar

Uitlezen is ietsje meer dan alleen maar codes lezen. Een beetje geoefend persoon heeft binnen 2 minuten de defecte sensor gevonden.
Mert de waardes die je nu geeft denk ik aan een katalysator die niet meer werkt.

oldford 0
badge

14 jaar

[quote=oldford]Uitlezen is ietsje meer dan alleen maar codes lezen. Een beetje geoefend persoon heeft binnen 2 minuten de defecte sensor gevonden.
Mert de waardes die je nu geeft denk ik aan een katalysator die niet meer werkt.[/quote]
thnx voor de hulp, dan zal ik daar eens naar moeten kijken, kan hem er sowieso vanaf halen natuurlijk en kijken of de kat er uberhaupt nog wel in zit...of kan het ook gebeuren dat de katalysator opzich wel nog gewoon goed er in zit maar dat de werking niet goed meer is? want dat heb ik nog nooit gehoord maar ben dan ook geen monteur.

S. Driessen 0

14 jaar

Ja hoor, dat kan. Binnenwerk zit er nog steeds in maar doet niets meer.
Dat gebeurt zo vaak dat de wetgever zelfs besloten heeft om daar een sensor voor te laten plaatsen die dat kan zien.
Is ingevoerd vanaf 2001.

oldford 0
badge

14 jaar

thnx voor de hulp,
probleem is opgelost.

bleek de katalysator te zijn, zag er van buiten nog prima uit maar binnenwerk was er uit, zat niets meer in, dus vervangen voor een nieuwe en het was direct goed.

S. Driessen 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Baleno of stel zelf een nieuwe vraag.