Ik heb mijn swiffer nu een jaar. Ik kreeg een andere lambdasonde omdat die erin zat kapot was. Toch heb ik regelmatig het "check engine" lampje branden met code 13. Er werd een tijd gedacht aan de EGR maar nu niet meer.
De lambdasonde die er nu in zit is een universele van bosch. Hoe betrouwbaar zijn deze en kan ik een originele eisen omdat deze eigenlijk nooit goed heeft gewerkt?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
orgineel zijn altijd de beste.
[quote=Dennis2152]orgineel zijn altijd de beste.[/quote]
eindelijk eens iemand die er verstand van heeft. dennis kun je ook uitleggen uit waarom orgineel het beste is, je kunt natuurlijk wel wat roepen, maar graag niet vanachter een gordijn................................................
Gr. paul
Kun je mij ook vertellen welke garage jij hebt ??????, niet om het een of ander, maar als die beste mensen aan een EGR gaan denken op een benzinewagen uit 93, zijn ze wel ERG ver van het padje af.
Groeten Marcel
Wat is er mis met een bosch-lambdasonde, zit er bij mij ook in.
Geen originele.
ik heb weleens gehoord dat het bij een toyota problemen opleverde als er geen originele gemonteerd werd.
Maar de reden weet ik niet meer.
17 jaar
Hellbat,
Mijn auto heeft een EGR, meerdere personen hebben dat bevestigt. Dus misschien moet jij als pro iets beter je huiswerk doen voordat je wat post ;)
17 jaar
@ primera,
Opzich is er vaak niks mis met die universele (zoals mij is uitgelegd) Maar het kan voor komen dat de waardes afwijken waardoor je een storing krijgt. Dit is dus in mijn geval het probleem. As ik 120 rijd gaat "check engine" branden. (niet als ik 120 in z'n 4 rij trouwens)
17 jaar
Ik heb weleens gehoord dat dat bij toyota ook het geval was.
17 jaar
@ daisyray05, niet om het een of ander, maar ik denk dat je je echt vergist, de EGR is een regeling, voor DIESELMOTOREN, om de temperatuur van de berbranding terug te brengen, en zodoende de NOx uitstoot te beperken. Toen jouw swift op de tekentafel stond, was hiervan nog geneens sprake, laat staan dat de heren bij suzi dat eropgezet hebben.( zeker bij een benzine)
Ik heb zelf 3 van die swiftjes versleten, en heb nog NOOIT zo'n ding op een swift gezien.
Groeten Marcel
egr zit ook op benzinemotoren marcel.
helaas wel...
kun je hier plaatjes posten? ik heb een foto ergens van de EGR die ik dus heb.
17 jaar
Ja idd die waardes willen eens niet kloppen. En de stekker verbindingen zijn niet altijd even goed meestal moet je er zelf stekkertjes opzetten en dat gaat na verloop de tijd corroderen.
17 jaar
ik ben ZEEEEEEEER benieuwd naar die foto, desnoods stuur hem naar mij, dan zet ik hem er wel op voor je
Ik wil best mijn ongelijk toegeven, maar dan moet je wel met overtuigend bewijs komen.
Groeten Marcel
Ik kan me ook niet voorstellen dat dit model een egr had in die tijd
17 jaar
Dit is een foto van de EGR welke in mijn blok zit.
PS. ik ben lid van de SuzukiTuningClub waar we laatst ook zo'n discussie hadden. Een bestuurslid welke ook Suzukimonteur is is 1 van de mensen die mijn verhaal bevestigde.
17 jaar
dit is geen egr, het is een vacuumklep. Waar loopt die slang naartoe die daarbovenop zit?????
Volgens mij zou die naar het luchtfilter moeten lopen, en dan is dit een klep van de carterventilatie. Dit zou dan verband kunnen houden met het feit dat het een 3 cilinder is.
Groeten Marcel
Het is wel raar dat men bij Suzuki (ook de club) zeggen dat mijn auto een EGR heeft en een volvodealer niet. :D
Maar ik ga het verder uitzoeken en laat het je weten. Ik heb er geen verstand van dat geef ik toe maar neem aan dat men bij de garage geen onzin uitkraamt. Mocht dat wel zo zijn weet ik waar ik voortaan niet heen ga ;-)
17 jaar
heb je een internetadres van die suzukiclub, of eventueel een topic waar ik die discussie kan lezen ????, ik ga NIET zeggen dat het pertinent NIET waar is, maar ik denk dat hier de carterventilatie met een EGR verwisseld wordt.
P.S. Ik mag dan wel een truckmonteur zijn, maar ik sleutel prive al een dikke 15 jaar aan auto's.
hier de link van de hele discussie. Ik ben Ray's in het verhaal.
17 jaar
ik moet zeggen, na het lezen van het verhaal, EN het verhaal op de USA-swift forum, dat het inderdaad veel op een EGR gaat lijken. Ik zeg nog geen Ja of Nee, maar ga dit verder onderzoeken.
Mocht het ding WEL een EGR zijn, dan is afdoppen een mooie manier om je auto beter te laten lopen. Door koolafzetting ( beschreven op de site) loopt die klep op gegeven moment vast, wat tot een te arm mengsel gaat leiden, vooral als je flink wil doortrekken ( EGR moet dan normaal dicht slaan ) geeft dit problemen.
Ik laat binnenkort verder van me horen
Groeten Marcel
Ik moet inderdaad mijn ongelijk toegeven. Het is inderdaad een EGR klep. Deze heb ik gevonden op E-bay.
De jappen waren dus toch hun tijd verder vooruit dan ik gedacht had, afijn, weer wat geleerd.
Groeten Marcel
Nou ja, blij dat we er toch nog eens over zijn geworden.
En we zijn nooit te oud om te leren :-)
Gr. Ray
17 jaar
Oh maar nu is mijn vraag nog steeds niet beantwoord. Kan ik een andere sonde eisen omat deze dus nooit goed gewerkt heeft?
Gr. Ray
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar