close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Suzuki Ignis: Valt uit op snelweg icm airco

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3

Vreemde loop aan gebeurtenissen. Aanvankelijk viel de auto uit op snelweg icm airco. Toeren slaan op hol en stotend viel ie dus uit. Even later gewoon weer te starten. (Paar minuten wachten anders meteen weer zelfde probleem bij gas geven). Een keer bij de uitval geprobeerd meer gas te geven om de auto op gang te krijgen waarna een knal volgde. Sinds die knal een brom geluid, alsof uitlaat een gaatje heeft (wat niet het geval is).
Motormanagement brandde en uitlezen wees uit dat Lambda 1 kapot was. Deze is reeds vervangen. Auto is sindsdien zuiniger en de brom lijkt minder. Momenteel bromt deze alleen bij bijvoorbeeld optrekken met veel gas in hogere versnelling. (Dus zeg maar vanuit bijna stilstand in de 2 optrekken en daarbij het gaspedaal diep intrappen).
Met airco op de snelweg blijft de auto echter uitvallen zoals boven beschreven. Ook motormanagement brandt weer met code P0420 (iets met catalyst efficiency below minimum). Binnendoor rijden met airco is geen probleem. Al lijkt de auto zowel met als zonder airco wat minder vermogen te hebben.
Nu zou het kunnen zijn dat de katalysator kapot is, maar gezien de kosten van een katalysator wil ik toch even hier wat meningen horen, omdat het zo'n apart probleem is dat zich eigenlijk alleen voordoet met gebruik van de airco.
Gisteren nog eens wat anders geprobeerd: binnendoor airco aan, op snelweg uit en daarna weer binnendoor airco aan. Toen kreeg ik het horten/ stoten en uitvallen alsnog.
Werking bobines is gecontroleerd, electronica doorgemeten en in orde. Verder is geloof ik ook iets van nokkenassensor gecontroleerd. Leek allemaal in orde.

Wat denken jullie? En waarom doet het probleem zich alleen voor icm airco (dit is wat ik niet thuis kan brengen...). Wil ook graag voorkomen dat er een nieuwe katalysator in komt die wellicht vervolgens weer sneuvelt doordat het alsnog een ander probleem was...

Thanks alvast.

p.s. Auto heeft niet lang voor de problemen nog groot onderhoud gehad met bijbehorende vervangingen.

Geplaatst door

MgolfIV (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Foutcode P0420 geeft in 99,9% van de gevallen toch echt aan dat de katalysator is overleden.
Misschien heb je nog een jaartje uitstel en kom je er nog (net) mee door de APK, maar op hogere belasting zal deze niet meer (voldoende) werken.
Wat betreft het vermogensverlies kan het zijn dat er een stuk van het binnenwerk van de katalysator is afgebroken dat de katalysator of uitlaat gedeeltelijk blokkeert, Als je koud zachtjes op de katalysator klopt hoor je hem dan rammelen?

De werking (of het gebrek aan werking) van van de katalysator is eenvoudig vast te stellen a.d.h.v. de signalen van de lambdasondes.
Zie: https://www.picoauto.com/library/case-st...

Die katalysator is echter het gevolg, niet de oorzaak van het afslaan.
Ik denk eerder aan de krukaspositiesensor (toerental of B.D.P sensor), daar komen de symptomen als "toerenteller die op hol slaat" en enige minuten moeten wachten voor de herstart mee overeen.

oldford 0
badge

9 jaar

Oke bedankt voor je reactie. Zal de lambda's eens meten tijdens het rijden. Ook zal ik eens op de katalysator kloppen, welke waarschijnlijk dus overleden is zoals ik het begrijp. Vervangen van de kat is nu niet het verstandigst lijkt me, tot het andere euvel opgelost is.
Kan ik op één of andere manier die sensor controleren? En hoe speelt de airco in deze dan een rol... Als hogere belasting?

MgolfIV 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Ignis of stel zelf een nieuwe vraag.