Ik heb vandaag een proefrit gemaakt in de eventueel toekomstige auto van mijn vriendin, een Suzuki Ignis uit 2003.
Bij het starten kwamen we er achter dat de accu leeg was. De dealer heeft hem toen met een starthulp aan de gang gekregen.
We hebben de auto 10 minuten stationair laten draaien om de accu een beetje te laden.
Daarna aan de proefrit begonnen. De eerste paar straten gingen prima. Mijn vriendin achter het stuur en ik achter de knoppen (ventilatie, airco, ramen enz.)
Plotseling had mijn vriendin het gevoel dat hij wel zwaar stuurde, alsof de stuurbekrachtiging het niet goed deed. Zelf kreeg ik het gevoel dat de ventilator van het verwarmingssysteem opeens niet meer volop draaide.
We zijn gestopt om van plaats te verwisselen (ik dus achter het stuur) terwijl de motor stationair doorliep.
Toen ik wilde optrekken was er geen power meer en toen sloeg de motor af.
Starten ging niet meer, de accu was weer helemaal leeg.
Aanduwen wilde ook niet echt helpen, even starten en toen weer uit.
Dealer gebeld, die is naar ons toe gekomen met een starthulp. Met dat apparaat sloeg de motor weer meteen aan.
Wij hadden geen tijd meer omdat mijn vriendin naar haar werk moest.
De dealer zal er voor zorgen dat er morgen een nieuwe accu in zit en dan kunnen we een nieuwe proefrit maken.
Mijn vraag:
Kan een lege/kapotte accu voor bovenvermelde problemen zorgen? Als de motor loopt moet de dynamo toch de stroomafgifte regelen?
Zou de accu én de dynamo kapot/slecht kunnen zijn? (er brandde geen lichtje op het dashboard tijdens het rijden).
Of kan er (bij dat type auto) een ander probleem zijn.
Het autootje beviel ons wel, en als het alleen de accu is dan is er niks aan de hand.
Groetjes en alvast bedankt voor eventuele reacties
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De accu kan zo slecht zijn dat hij door inwendige kortsluiting alle spanning op slurpt.
Een nieuwe accu er in de dynamo controleren of deze laad met de juiste spanning max 14.8v , is dit goed en met een 3mnd garantie periode prima.
Zonder garantie dan minimaal iets afspreken over het eventueel weer met een lege accu komen te staan.
Dank je voor deze mededeling. Ik had op andere forums ook al eens gekeken en gezien dat de accu inderdaad zo kapot kan zijn dat hij teveel stroom wegtrekt. Bovendien herinnerde ik mij toen straks dat het pas helemaal fout ging toen ik met de airco aan de slag ging, dat zal wel echt teveel van het goede zijn geweest.
Ik zal morgen bij de volgende proefrit in elk geval een multimeter meenemen en kijken of de laadspanning voldoende is.
Bedankt alvast voor de reactie en ik laat wel horen hoe het gegaan is.
8 jaar
Gister terug geweest. Er zat een splinternieuwe accu in. Dynamo spanning gemeten en deze kwam op 14,3 Volt.
Proefrit ging deze keer heel goed en het autootje liep lekker. Ook alle elektrische systemen deden het deze keer prima.
We hebben hem dus gekocht.
Bedankt voor de reactie en ik heb er weer wat bijgeleerd.
Groetjes
8 jaar
Veel plezier.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Ignis of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar