close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Suzuki Alto 2011: Zware koppeling

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: K10B, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 50

Beste leden, wie kan mij helpen met mijn vraag?

Sinds kort heb ik een Suzuki Alto Comfort uit 2011 met 38,000km op de teller. Ik heb deze auto van een wat ouder stel gekocht.
Nu merk ik dat ik de koppeling redelijk zwaarder moet indrukken in vergelijking met de Alto van mijn collega. Schakelen gaat overigens wel gewoon prima, terugschakelen zonder piepen of hoge toeren. Auto is vlot en maakt weinig lawaai. Echter vraag ik mij af of iets van binnen kapot kan zijn?

Wie heeft soortgelijks meegemaakt en weet wat het kan zijn en of het kwaad kan?

Alvast bedankt

Geplaatst door

eigenweg (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Koppeling met kabel of hydraulisch , alto van collega is wat dat betreft hetzelfde ?

Dat weet ik niet zeker, maar denk mechanische kabelbediening. Alto van collega is hetzelfde idd

eigenweg 0

7 jaar

Zou eerst kijken welk systeem dat je hebt omdat je dan oorzaken uit kunt sluiten , bij kabel bediening kan het de kabel zijn bv. bij hydraulisch kom je al gauw bij een drukgroep terecht bv.

Hierbij twee foto's. Wordt het iets duidelijk voor je?

Een kabel zie ik zelf niet echt...

eigenweg 0

7 jaar

Beter een foto maken bij de versnellingsbak ,

Is een kabel.Een vriendin van mij had dat ook.Kabel er onder uit gehaald ( stelt niks voor) .Opgehangen; trechtertje er om heen gemaakt en er olie in laten lopen.Steeds weer iets bijvullen.Volgende dag weer gemonteerd en ze rijdt er nu al weer meer dan 50000km mee.

@watercabrio, dank voor je bericht. Ik hoop dat het iets kleins is. Ik ga vandaag langs de garage en zal kijken wat zij zeggen.

eigenweg 0

7 jaar

Vandaag dus langs de garage geweest, na wat tests blijkt dat de koppeling versleten is. Was ook van een oud dametje geweest die alleen maar binnendoor mee heeft gereden(tip:koop geen auto van een oud dametje).

Reparatie gaat mij 375 kosten. Dan komt er een nieuwe koppelingsset in.

Kabel heeft de monteur ook bekeken, was niets op aan te merken.

Nog een vraag aan jullie: nu de koppeling vervangen wordt, zijn er nog andere dingen ik kan bekijken en eventueel meteen mee vervangen?

eigenweg 0

7 jaar

Gisteren is de monteur uren bezig geweest om de koppeling en versnellingsbak te demonteren. Koppelingsplaat was helemaal versleten. Dit had mede te maken met de lekkende versnellingsbak, het zat helemaal onder olie en vuiligheid. Helaas dus ook de versnellingsbak moeten vernieuwen, een loop in de buurt had een liggen voor 250 euro. Heel balen natuurlijk omdat er weer een hoge kostenpost bij kwam.

Nieuwe versnellingsbak en koppeling weer gemonteerd. Probleem is opgelost. Echter merk je nog wel wat van de koppeling, maar dit kwam door de kabel. Op termijn ga ik ook de kabel vervangen, het werkt nu prima maar als je echt op let dan voel je wat.

Mochten mensen geïnteresseerd zijn, dan kan ik de foto's uploaden.

eigenweg 0

7 jaar

Was het niet mogelijk om de lekkage te verhelpen , keerring/pakking , wat was er lek aan de bak dan ?

@kaleido 1: daar heb ik om gevraagd. Volgens de monteur zou dat niet voordeliger zijn dan een andere bak uit de sloop. Volgens mij zat de lekkage bij de keerring.

eigenweg 0

7 jaar

oke , bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Alto of stel zelf een nieuwe vraag.