close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Suzuki Alto 2000: remmen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 40

Tja , je zal iets moeten , maar vaak is vernieuwen toch het eind station.

Geplaatst door

ben43 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

heb een alto uit 2001.
net apk gedaan en 1 afkeurpunt op remverschil achter.
ik lees /hoor veel dat dat het probleem de remkrachtverdeler zou zijn die op het schutbord zit in de motorruimte.
trommels heb ik er al af gehad en eigenlijk ziet alles er prima uit, remschoenen bijna niet versleten beide kanten, remcilinders goed gangbaar en lekvrij en gaan tevens netjes heen en weer als je de rem in drukt.
remtrommels ook netjes, het hele geheel ziet er gewoon goed uit.

dus blijft er m.i. maar 1 ding over en dat is die remkrachtverdeler......(of de hoofdremcilinder maar daar ga ik niet van uit omdat die remkrachtverdeler toch wel erg vaak besproken wordt op het www).

nou zou ik graag tips willen wat en hoe ik dat ding weer in orde/gangbaar kan krijgen in niet al te technische bewoording.

bvd, ben.

ben43 0

7 jaar

Je kunt hem er tussen uit halen en proberen schoon te maken , Gebeurt vaak met remolie die al jaren niet vervangen is , allerlei vuil en oxidatie hoopt zich dan op in dit soort componenten , wat uiteindelijk resulteerd in een defect component.
Je kunt kijken door er een flinke tik met een hamer op te geven of dit resultaat heeft , maar dat weet je pas na een remproef.
Dit geld trouwens ook voor het reinigen.
Remsysteem dient bij verwijderen wel rondom ontlucht te worden , dus kijk eerst ook even of je ontluchttingsnippels gangbaar zijn , niet in 1x proberen los te draaien , voorzichtig heen en weer , kruipolie er op doet ook wonderen.

"Je kunt kijken door er een flinke tik met een hamer op te geven of dit resultaat heeft "
.
.
ik zat ook al te denken, iets met hoog frequente trillingen oid, bv voorzichtig met een klopboor tegen het aluminium lichaam van de remkrachtverdeler terwijl er pompend geremd wordt, natuurlijk zonder boor maar wel het slag-effect van de boor.
misschien schiet dan vervuiling los, klepjes open of whatever ?

ben43 0

7 jaar

nog een vraagje over de mechanische remdrukverdeler, ik lees op het www dat die meestal bij de achteras gemonteerd zit en dat ie dmv het uit-veren van de achteras meer of minder druk levert.
.
nou zit ie bij de alto helemaal niet bij de achteras maar op het schutbord EN is er ook geen mechaniek te bekennen die zou moeten reageren op het uit-veren van de achteras ?
iemand enig idee hoe deze remdrukverdeler zijn werk doet ?
of geeft die remdrukverdeler gewoon simpel minder olie naar de achteras ?

ben43 0

7 jaar

Remdrukverdeler is een apparaat dat meestal zoals bij u op het schutboard gemonteerd is.Deze zorgt dat remolie naar de juiste wielen geleid wordt en de juiste druk geeft.
Deze is verder niet instelbaar.
Lastafhankelijke remdruk verdeler is zoals u al schreef bij de achteras gemonteerd en zorgt dat de achterwielen afhankelijk van belasting(belading) meer of juist minder olie(druk) doorlaat.
Dit om te voorkomen dat de achter wielen bij onbelaste wagen en vooral bij slechte weersomstandigheden(regen) (te)snel gaan blokkeren bij de matige("normale") gebruik van rempedaal, wat ten goede komt aan bestuurbaarheid van de wagen.
Het zijn dus twee verschillende onderdelen, met verschillende functie en ze kunnen beide op één wagen gemonteerd zijn.
LET OP!!! Sneeuw en ijs heb ik bewust weggelaten gezien dan geen remdrukverdeler helpt.

voyager 0

7 jaar

@voyager,
even voor mijzelf simpel geredeneerd, is de niet regelbare remdrukverdeler (op het schutbord dus) niet meer dan een verdeelblok waarin de doorvoer naar de achterremmen in diameter 60 tot 70% kleiner is dan de doorvoer van de voorremmen, zodat de achterremmen op die manier vanzelf minder druk krijgen door weerstand?

of zitten er drukventielen op veerkracht oid in ?

ik wil dit graag weten, dan weet ik tenminste de werking wanneer ik de boel demonteer en weet ik ook waar ik naar kijken moet.

ben43 0

7 jaar

Als alles goed is, is de verdeler uitgerust met een door veerkracht geregelde ventielen.
Remolie is Hygroscopisch(neemt vocht op).Daardoor is regel =vervangen om de twee jaar=, wat overigens niet altijd gevolgd wordt.
Het resultaat is vastgelopen verdelers en remcilinders door rust, gemengd met fijnstof afkomstig van rubberen ringen die slijten durende het gebruik. Naast rubberen delen slijten de cilinders(vaak niet zichtbaar)ook. Dat kan resulteren tot versnelde slijtage nieuw gemonteerde rubbertjes in desbetreffende cilinders/verdelers(er is dan een overgangsrandje welke maakt rubber kapot).
Daarom wordt aangeraden om die gelijk te vervangen. Met vervanging wordt bespaard aan tijd(reparatie bestaande, daarna vervangen alsnog), geld(rubberringen plus loonherstel bestaande en later nieuwe) en het risico dat een dergelijke deel ineens niet meer wil werken nadat ie weken/manden geleden gerepareerd is.(in geval van remmen kan zelfs gevaar opleveren).

Hopelijk is het iets duidelijker gemaakt, zodat u een juiste beslissing kunt maken

voyager 0

7 jaar

update,
heb met een klopboor en een hulpstuk op remkrachtverdeler trillingen overgebracht terwijl een ander persoon continu pompend remde (afwisselend hard en zacht remde) om de olie in de remkrachtverdeler heen en weer te laten gaan, hopende dat vuil zich verplaatst in de remkrachtverdeler en klepjes/drukventiel weer ging werken, dat is blijkbaar gelukt !

tevens op een verlaten weg flink wat noodstops gemaakt, zowel vooruit als achteruit.

de alto had geen remverschil meer en apk goed gekeurd.

wel ga ik nu rustig op zoek naar een 2ehands remkrachtverdeler om die op mijn gemakkie te reviseren en daarna op de alto plaatsen en het hele remsysteem doorspoelen met nieuwe remvloeistof, want grote kans dat de oude remkrachtverdeler misschien weer problemen gaat geven en daar ga ik niet op wachten.

hoop dat een toekomstige alto-gebruiker hier wat aan heeft.

een ieder bedankt voor alle nuttige antwoorden.
groeten ben.

ben43 0

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Alto of stel zelf een nieuwe vraag.