auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Suzuki Alto 2001: homokineet vervangen info graag

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: G10BB, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 43

hallo,

het betreft een alto bj 2001 handversnelling.
ik wil beide homokieneten wielzijde vervangen en heb me al aardig ingelezen.
zit alleen nog met 1 vraag, niet alle homokieneten van verschillende auto,s zijn het zelfde blijkt het,
soms zit de 1 geborgd met een soort van sirclip op de getande spie as die je in de homokineet moet verwijderen met een sirclip tang, en sommige zitten geborgd met een soort veerring? waar de homokineet met gepast geweld overheen gedrukt wordt en die dus ook met een ferme tik van de aandrijf as afgeslagen moet worden.

enig idee welke type borging mijn homokineet heeft ?

bvd, ben.

Geplaatst door

ben43 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Volgens diverse websites voor onderdelen zit hij met een veerring, dus homokineet van de as tikken..
Wordt geleverd met een nieuwe ring.

Hans4040 1435
badge vip badge

7 jaar

bedankt voor uw antwoord hans4040, dan weet ik iig dat ik niet in het vet hoef te graven naar een sirclip die er niet zit :-)
prettige avond verder....

ben43 0

7 jaar

heb de homokieneten vandaag binnen gekregen maar als de borgring hetzelfde is als die ik nu nieuw heb gekregen dan ga je die niet er af kunnen tikken, of je moet de aandrijfas willen slopen.
de borgring is namelijk vierkant met scherpe hoeken dus, de borgring is dus wel gewoon rond net als een sirclip maar tevens als een sirclip met scherpe hoeken..
.
ben benieuwd wat voor borging er op de oude homokineet zit, maar laat dat nog wel weten volgende week.

ben43 0

7 jaar

ok, heb de homokieneten eraf gehad en mijn vermoeden klopte, er zit een "vierkante" borgring in die je dus NIET met een ferme tik er af kan tikken.
het zal misschien wel gaan met een flinke voorhamer maar dan mag je direct een nieuwe as er bij gaan bestellen, dus homokineet borging netjes met een sircliptang uit elkaar duwen tot de homokineet wil lossen.
dat is een flink gepiel maar uiteindelijk lukte het.
.
aan de versnellingsbakzijde zit WEL een "normale ronde" borgring, en die klikt dus wel simpel vast/los zonder tang.
.
o ja, voor de toekomstige alto homokieneten vernieuwers, uw homokineet heeft een binnenvertanding van 19 tanden, GEEN 20 tanden.
daar ben ik dus na voortschrijdend inzicht achter gekomen, ondanks dat je besteld op kenteken.

ben43 0

7 jaar

Mooi dat het opgelost is.
Wat de gedachtengang van die japanners daarbij was blijft een raadsel...
Idiote constructie, maar goed dat je het uitgezocht hebt voordat je de boel kapot slaat.
Ik had het niet verwacht, maar zoek het zelf ook altijd uit.
Om een ashoes te vervangen haal ik ze niet uit elkaar.

Bedankt voor de feedback.

Hans4040 1435
badge vip badge

7 jaar

zie vorig bericht van mij..

ben43 0

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Alto of stel zelf een nieuwe vraag.