De airco doet het alleen smorgens even een kwartiertje bij een koude start daarna kun je hem niet meer inschakelen het lampje gaat dan kipperen op het dashbord.
Als je dan toch probeerd in te schakelen hoor je aan de motor heel even dat deze iets motor vermogen nodig heeft daarna gaat het lampje knipperen na 3 seconde ik heb er al 50 gram r134 a bij op gedaan voor de zekerheid wie kan mij vertellen wat deze storing is ,ik heb alle stekkers al geconstroleerd lijkt mij geen draad breuk aangezien elke morgen de airco het wel een kwartierje doet.
Wie kent deze storing.
Frank
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoi frank
je kunt niet zomaar een aantal grammen bijvullen als je niet weet hoeveel erin zit
gr
martin
Er zal waarschijnlijk gewoon te weinig koudemiddel inzitten.
Wel raar dat je er al 50 gram bijgedaan hebt, want iemand met verstand van een airco doet er niet "even" 50 gram bij.
Iemand met verstand controleert eerst wat er nog in zit, kijkt met stikstof of er eventuele lekkages zijn en gaat de airco daarna vullen met de hoeveelheid die er in moet.
In dit geval dus 350 gram.
Hallo bavke,
De meeste sites geven aan dat er altijd wel iets emissie is dus is 50 gram niet zo gek dit staat zelfs op de motor kap bij bellen van het kijkglas 50 tot 100 gram toe voegen. Maar wat moet de druk zijn in de installatie bij een niet draaiende airco.
En of kan ik de druksensor door verbinden om te testen of de pomp blijft lopen er zit naast het kijk glas een sensor aan de hoge druk zijde met vier draden of kan iemand mij het bedradings schema mailen.
17 jaar
je kunt de drukken niet meten met een stilstaande airco
Een airco moet je meten op het moment dat deze een aantal minuten heeft gedraaid en dan ook de airco laten draaien voor het controleren van drukken en temperaturen (oververhitting en nakoeling)
Het zomaar doorverbinden van de pressostaat kan schadelijke gevolgen hebben voor je pomp als je niet goed weet waar je mee bezig ben
Waarmee heb je eigenlijk iets mee bijgevuld heb je zelf de middelen om dat te doen of heb je een wel bekende spuitbus gekocht waarmee je niet kunt vacumeren
gr
martin
Er is altijd emissie inderdaad, maar wil niet zeggen dat je lukraak 50 gram moet bijvullen met die zogenaamde refills patronen.
Ten eerste als je luchtbellen ziet in het kijkglas duidt dit aan dat er te weinig koudemiddel of ergens een lek in het systeem zit.
Te weinig koudemiddel of te veel beinvloed de werking van de airco installatie.
De lage/hoge druk beveiligingen zitten er niet voor niets op, en ga je niet door verbinden om te kontroleren of de compressor wel blijft draaien. Er zijn twee mogelijkheden hoe die gekontroleerd/getest moeten worden! omdat uit te leggen heeft geen enkele zin want je hebt de benodigde materialen/gereedschappen toch niet.
Je vraag: [quote]Maar wat moet de druk zijn in de installatie bij een niet draaiende airco.[/quote]
De druk wordt bepaald door de temperatuur, m.a.w. al is het systeem juist afgevuld- TOCH zal bij iedere verlaging/verhoging van de temperatuur ook de druk veranderen. LET OP, de druk veranderd ook wanneer er teveel koudemiddel in wordt gepompt en door niet condenseerbare gassen. En daar zit nu het gevaar Lucht is een niet condenseerbaar gas en zorgt voor een hogere druk, dus weet je nog niets.
Om dan nog maar iets aan te halen,
De meeste systemen werken niet wanneer de temperatuur lager ligt dan 4 graden!! en gaat de druk mee dalen.
Het is nu een aantal dagen s'nachts aan het vriezen, bij een temperatuur van 0 graden behoort een druk van 1,9 bar, wanneer de hogedruk zijde lager dan 2 bar komt te liggen treed de lagedruk schakelaar in werking.
Nu denk ik dat je volgende vraag gaat komen, Maar waarom slaat de compressor dan toch aan ??
Heel éénvoudig, Je hebt lucht in het systeem (niet condenseerbaar en verhoogt de druk) tevens heb je koudemiddel
toegevoegd (verhoogd ook de druk) Waar lucht zit kan geen koudemiddel zitten.
Dus jij denkt door koudemiddel toe te voegen e.d dat het probleem opgelost is en je goedkoop bezig bent.
Op de manier zoals jij bezig bent kom je snel terug van het goedkoop proberen oplossen, en zou het je straks nog wel ééns een dure gepeperde rekening opbrengen.
Laat staan dat je er zelf nog niet ééns aan mag werken, en laat het aan een erkende over.
Het zou ook kunnnen zijn dat de luchtspleet van de ac pomp te ruim is en dat hij het smorgens even doet daarna niet meer , en idd zomaar bijvullen kan ook een vloeistofslag opleveren dan ben je 50gram r134a kwijt en je pomp en je filterdroger , en je moet de airco nog laten repareren en vullen ook , dus in dit geval is goedkoop duurkoop
Wie kan me nu het antwoord geven waarom de pomp niet opstart ik heb de druk gemeten en ligt boven de 1.9 bar ik heb niet bij gevult met een spuitbus ik kan zelf vacumeren vullen heb zelf een vulzet retour cylinders dat is allemaal het probleem niet ik weet wel wat ik doe om vloestof slag te voor komen ik kan er niet achter komen waarom de pomp niet opstart normaal als je inschakeld begin ook de fannen te lopen dat doet deze nu ook niet.
Ik heb de auto al een nacht in de schuur bij 20 graden gezet om zeker te weten dat het niet aan de buiten temperatuur licht het vreemde is dan dat de airco niet opstart ook niet het eerste kwartier kan het in de electronica zitten of wordt de pomp niet goed aangedreven ik heb via wat surfen op het net begrepen dat de pomp via een magnertische koppeling wordt aangedreven kan het hier ook mee te maken hebben.
17 jaar
Ik weet dat het relais van de compressor bij een landcruiser vaker defect raakt, mischien is dit bij jou ook het geval.(mgclutch relais)
Als het lampje gaat knipperen betekent dat de compressor niet draait of slip in de multi-riem zit zodat de compressor toerental niet evenredig loopt met het motortoerental.
"ik heb via wat surfen op het net begrepen dat de pomp via een magnetische koppeling wordt aangedreven kan het hier ook mee te maken hebben."
jij bent goed bezig!
Dit gaat straks centen kosten, ben ik bang.
Frank mailt: mischien ook een zinnig antwoord op mijn vraag
Frank, je hebt nu van een aantal personen antwoord gekregen, maar je geloofd niemand.
[quote=FRANK0101]Wie kan me nu het antwoord geven waarom de pomp niet opstart ik heb de druk gemeten en ligt boven de 1.9 bar ik heb niet bij gevult met een spuitbus ik kan zelf vacumeren vullen heb zelf een vulzet retour cylinders dat is allemaal het probleem niet ik weet wel wat ik doe om vloestof slag te voor komen ik kan er niet achter komen waarom de pomp niet opstart normaal als je inschakeld begin ook de fannen te lopen dat doet deze nu ook niet.
Ik heb de auto al een nacht in de schuur bij 20 graden gezet om zeker te weten dat het niet aan de buiten temperatuur licht het vreemde is dan dat de airco niet opstart ook niet het eerste kwartier kan het in de electronica zitten of wordt de pomp niet goed aangedreven ik heb via wat surfen op het net begrepen dat de pomp via een magnertische koppeling wordt aangedreven kan het hier ook mee te maken hebben.[/quote]
De airco systemen die ik heb gezien hebben een aantal beveiligingen en schakelaars die in serie staan voordat de pomp via de koppeling wordt aangezet. Begin eens bij de onderdrukschakelaar op het filter/droger element. Je kunt de magneetkoppeling testen door er bij stilstaande motor spanning op te zetten. Als je niets hoort, dan is de magneetkoppeling stuk. Ik vermoed dat je een elektrisch probleem hebt omdat de ventilatoren ook niet gaan draaien. Meten is weten...
17 jaar
Heren,
Bedankt voor jullie bijdrage het relais van de airco bleek stuk te zijn zoals tarabeest schreef, dit is overgens een onderdeel van 64.75 euro excl.
maar hij doet het weer als van ouds even bij de dealer dezelfde auto er naast gezet en de relais met elkaar geruild.
mvrg
Frank
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar