Hoi,
ik heb dit forum een tijdje geleden ontdekt en ik vind het een leuk forum dus dacht laat ik hier dan ook maar een onderwerp posten ivm
aanschaf nieuwe auto.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, ik heb een nieuwe auto gekocht 2de hands en omdat ik in het verleden veel pech gehad heb met auto's en om die reden een tijd lang zonder gedaan heb wil ik graag met deze auto die ik voor een goed prijs gekocht heb veel ervaring opdoen en meer van de techniek kennis opdoen.
Ik heb bij de aanschaf niet gelet op de distributieriem maar ben er achter gekomen dat je deze het best elke 100.000 km of 6 jaar kan vervangen,
deze auto heeft net 100.000 km gereden, zou ik gewoon de kap eraf kunnen halen om te controleren of deze riem niet toevallig nog in perfecte staat is voordat ik er 400 euro voor uitgeef?
Ik moet ook de remblokjes en schijven van de voorwielen vervangen maar dat gaat me wel lukken met de nodige handleidingen en vraagbaak die ik heb gevonden/aangeschaft. ik zou alleen graag willen weten hoe dat zit met de brandstof-filter, ik kan wel me olie verversen + filter en de luchtfilter maar de brandstof filter lees/vind ik bijna geen info over (heb de vraagbaak nog niet binnen) hoe zit dat?
Bij voorbaad dank en groetten, Tim Sweeney.
ps, it is een automaat maar dat zal niet echt belangrijk zijn denk ik.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Brandstoffilter moet je om de 40.000 kilometer / 2 jaar vervangen. Vervangen is erg eenvoudig, maar ik zou de vraagbaak afwachten als je die al besteld heb. Kijk hier eens: http://www2.carparts-cat.com/webkat.asp?... om je distributieriem te controleren / vervangen. Kies onderhoudsgegevens, voer je kenteken in en kijk dan bij "Riemen".
Succes met je nieuwe auto!
bedank voor de snelle reactie,
met de distributieriem bedoelde ik eigenlijk dat ik gewoon wil controleren of hij echt wel aan vervanging toe is.
ik ben nog veel te onervaren omdat zelf te doen, ik vroeg me allen af of ik gewoon het bovenste kapje eraf kan schroefen om te kijken.
maar dat lijk me wel wou het gewoon zeker weten of er misschien wat bij komt kijken en waar ik misschien op moet letten.
in ieder geval bedankt, dan kan ik mijn boodschappenlijstje compleet maken en wach ondertussen wel op mijn vraagbaak :)
15 jaar
Normaal gesproken staat er op het kapje wanneer en bij welke km stand de riem is vervangen of vervangen moet worden. Als er niets op staat is de riem waarschijnlijk niet vervangen. Ik dacht dar er voor dit bouwjaar een terugroepactie was geweest omdat de riem voortijdig brak en er een modificatie moest worden uitgevoerd. Bij twijfel ALTIJD de riem vervangen. Zo op het oog de toestand van de riem bepalen is erg moeilijk zo niet onmogelijk. Breuk van de riem geeft een hele hoop schade aan de motor. De kleppen raken de zuigers.
vr.gr. Theo
15 jaar
oke bedankt voor de reactie, ik zal nog laten horen hoe het is gegaan met de kleine onderdelen.
ik vind het wel raar dat dat moeilijk te zien is (het is toch gewoon een riem)
maarja dan moet ik maar hopen dat het meevalt en een goeie dealer opzoeken waar ik van op aan kan dat het goed gedaan word. heb nog niet gekeken naar de riem en of er een sticker opzit maarja dit is allemaal vroegtijdig, heb nog een hoop dingetjes te doen.
bedankt in ieder geval.
15 jaar
Moi,
Als deze distributieriem werkelijk nog nooit vervangen is, dan zou ik dat onmiddelijk (!) gaan doen. Dan zit ie er namelijk al 23 jaar op!
Groet,
Bert
15 jaar
Tim distributie is een eitje bij dit soort autootjes .
Als je olie kunt vervangen en remblokken kunt vervangen dan lukt het ook om de riem riem te vervangen .
1 looprol en 1 spanrol die door de veer de juiste spanning krijgt .
Kijk maar in je vraagbaak staat duidelijk beschreven het enigste wat je ff moet hebben is een luchtsleutel of een blokkeerstang (deze staat ook in het vraagbaak als speciaal gereedschap kun je makelijk zelf maken ) om de poelie tegen houden .
grt daan
Treb, ik ben van deze auto niet afhankelijk en heb vandaag gekeken en het lijkt er inderdaad op dat hij nog nooit vervangen is. (zitten kleine haarscheurtjes tussen de ribben.)
Daandc, als ik zo kijk is het inderdaad niet moeilijk, het gedeelte is helemaal vrij en makkelijk bij te komen.
heb het bovenst kapje al eraf en gekeken waarna ik die haarscheurtjes zag.
ook al zij het hele kleine haarscheurtjes mijn auto gaat geen kant meer op (ben er namelijk toch niet afhankelijk van) ik denk dat ik er nog wel kleine stukjes mee kan rijden naar de garage ofzo maar de onderdelen waren ook al erg duur en wil het daarom graag zelf doen.
ik heb al de luchtfilter en brandstoffilte vernieuwd, het lijkt allemaal heel makkelijk (heb al een en andere handleidingen op internet gezien en het enigst waar je eigenlijk op moet letten is dat je alles op elkaar aftekent zodat je alles in dezelfde stand hebt zodra je de nieuwe er weer op zet)
en niet de riem indrukken met je duim :P
ik denk dat ik wel even wacht tot ik de vraagbaak binnen heb, maar ik zag ook al dat er een peolie voor zit van mijn multiriem. die moet er dus ook eerst af.
is deze motor trouwens een non-interchange motor?
15 jaar
[quote=Tim Sweeney]...en omdat ik in het verleden veel pech gehad heb met auto's en ...[/quote]
Als ik jou was zou ik, tot er een nieuwe distributieset op zit, geen meter meer met die auto rijden. Als dat ding knapt is het 'einde verhaal'.
15 jaar
Tim in principe hoef je niks af te tekenen want de merktekens staan duidelijk op het krukaswiel (spiebaan boven ) en ook de centergaten zitten in de nokkenas .
Maar dit zie je van zelf in je vraagbaak staan .
Krijg je geen spijt van dat je dit boek hebt aangeschaft hoop info .
grt daan
misschien een domme vraag, maar waar zit de vliegwiel?
ik heb de vraagbaak nog niet binnen maar in de bijgeleverde instructie van de distributieriem
staat dat je de vliegwiel moet blokkeren om de krukasschijf los te kunnen draaien.
het instructie papiertje is heel duidelijk maar dit staat niet aangegeven, als ik kijk aan de andere kant van het blok zie ik alleen de automatische versnellingsbak.
Grt Tim
15 jaar
Tim,neem een goede raad aan en laat de riem door een garage vervangen,spanner vervangen en eventueel ook de waterpomp.
Je kunt dit soort zaken niet leren vanaf een plaatje,je moet hier ook technische kennis voor hebben.
Als je niet eens weet waar het vliegwiel zit,hou er dan mee op,je maakt dan meer kapot voordat je het in de gaten hebt.
De riem zit een tandje verkeerd of de boel loopt in mekaar of de riem breekt voortijdig door verkeerde spanning.
De poelie moet er ook af en die riem kun je ook gelijk vervangen.
een luchtfiltertje en brandstoffilter lukt allemaal best,maar de rest zonder technische kennis niet aan beginnen.
15 jaar
PRIMERA P11 ik heb genoeg technische kennis en kan dit best zelf
jij zegt [quote=primera p11]Je kunt dit soort zaken niet leren vanaf een plaatje en
Als je niet eens weet waar het vliegwiel zit,[/quote]
ik snap best dat mensen me niet alles in detail uit willen leggen en dat dit dom overkomt maar ik kom hier
niet om te horen te krijgen dat ik beter naar de garage kan,
ik kan jouw best vertellen wat een vliegwiel is en waar het voor dient.
het gaat erom dat ik geen praktische kennis heb en het wil leren.
ik heb hier tijd genoeg voor en het gaat me ook lukken, ik vroeg alleen om hulp.
als je dat niet kent reageer dan liever niet.
iedereen is een keer zelf ergens begonnen en als het fout gaat is het me eigen schuld.
in ieder geval bedankt voor de reacties, als het gelukt is laat ik het horen.
15 jaar
Bekijk deze video's eens, krijg je een indruk.
http://www.youtube.com/profile?user=expe...
Vliegwiel zit tussen het blok en de bak.
15 jaar
Tim,praktische kennis om te leren begrijp ik ook wel.
Maar een distributie vervangen komt ook praktische technische kennis voor kijken.
Ik wil niet beweren dat je dat niet kunt.maar om mee te beginnen is het niet het makkelijkste klusje.
Het heeft in de paraktijk niet zoveel om het lijf,maar je kunt er geen fouten mee maken want dan loopt de boel kapot.
En als beginnend sleutelaar zou ik het samen met iemand doen die er kijk op heeft.
Ook omdat het vele km moet blijven functioneren.
15 jaar
Tim bij je vliegwiel hoef je niet te zijn wel bij je krukas poelie die moet je losdraaien liefst met een lucht sleutel anders heb er ook een poelie blokkeer stang voor speciaal gereedschap .( ik zelf heb m ff op mijn werk in elkaar geflanst )
Wel eerst dynamo lossen (riem eraf en nog ff de krukas op 0 zetten en kijken of de merktekens boven bij nokkenas op de centerstaat is te controleren de eerste klep staat dan op tuimelen .
Daarna distributiekappen verwijderen .
Daarna spanrol lossen doormiddel van losdraaien dopje 12 opzij drukken en weer vast zetten .
Nu kan de riem los en kunnen de rollen loop en spanrol vernieuwd worden
.
Spanrol op zij drukken zodat je makkelijk de riem om de krukas en nokkenas kunt leggen .
Daarna de bout van de spanrol los en spant de riem zichzelf .
daarna met een ring sleutel de krukas 1 volle slag draaien met de richting van motor (is om de riem goed te settelen )
Dan ff de bout los draaien en weer goed vast zetten .
De rest is makkelijk zoals je het losgehaald hebt anderom weer opbouwen .
grt daan
Zijn er geen aanhaal momenten voor spanrollen en krukas poulie dan,lijkt me sterk dat dat niet zo is.
En krukas poulie kan echt muurvast zitten en is dan niet effe zomaar los.
Ja, of de boel is helemaal dol gedraaid.
15 jaar
Een momentsleutel is een onmisbaar stuk gereedschap voor dit soort klussen. Met een steek/ringsleutel zit je zo boven de 30 tot 40Nm (vrij gangbare aanhaalmomenten). Vooral in een aluminium motorblok draai je het schroefdraad snel kapot.
15 jaar
primera als het topic goed gelezen had dan kun je zien dat de topic starter een vraagbaak besteld heeft en daar staat in dat de looprol met 27 nm vastzit en dat de spanrol met 18 nm vastzit . (krukas poeliebout 152 nm )
En over de moment sleutel ik heb er drie liggen gebruik ze zelden is een gevoels kwestie ik gebruik ze hooguit bij koppakkingen .(ikzelf gebruik bij dit soort momenten een 1/4 e ratel klein moment korte arm )
Mijn ervaring is dat bij vaak gebruikt draad als je dan een bout opmoment vastzet dat ie gauwer los gaat zitten moet je het moment dus al hoger instellen .
opmerking over krukas poeliebout hoeft niet achterlijk vast bij toyota er zit een spie baan op .plus als je m monteert ff beetje vet erop makelijk voor volgende keer . knoeien laat ik wel aan anderen over .
daan
hey bedankt voor de tip Daan, ik ben even aan het worstelen geweest maar nu is het me toch gelukt.
ik heb een poot van een ouwe bureau wat aangepast en dat is nu mijn nieuwe gereedschap.
heb al gezocht naar een poelieblokkeertang maar die is slecht verkrijgbaar, dus heb mijn eigen gemaakt (foto)
[img]http://i35.tinypic.com/14nmd5i.jpg[/img]
heb de krukaspoelie hier dus mee los gekregen :)
moet alleen nog 1 boutje los krijgen van de distributiekap, die zit helemaal achter onder een poelie van de multiriem. hij is al ver****t dus moet voorzichtig zijn en even fatsoenlijk gereedschap voor kopen voordat ik hem nog verder ver****
ik snap niet hoe iemand zo'n 8terlijk klein boutje zo 8terlijk vast kan draaien en welke 8terlijke het verzint om daar een boutje tussen te zetten.
maargoed.
Tim.
15 jaar
Ten eerste tim goed bedacht zo , iets bedoelde ik ja !!!
Maare dat boutje achter de poulie hoe bedoel je achter de kunststofkap bedoel je zeker ik haal de kap altijd weg achter het wiel het wiel ook trouwens heb je meer overzicht was ik nog vergeten te melden sorry daarvoor .
Maar die boutjes hoeven echt niet super vast vernieuw ze maar gelijk voor gewone m6 boutjes ff vet op het schroef draad voor het monteren .
succes ermee grt daan
ik bedoelde een boutje waar de kap mee vast zit.
maar ik heb hem al los gekregen, moest even goed gereedschap hebben (zo'n ringsleutel met een verzet gekocht)
ik heb nu de nieuwe distributieriem en alles weer terug gemonteerd. alleen als hij loopt dan piept hij iets,
ik heb die ring tussen de krukas en de krukas-poelie waarschijnlijk verkeerd gemonteerd,
ik vond het al raar dat die ring er tussen uit kwam vallen toen ik de krukas-poelie er de eerste keer vanaf haalde.
[img]http://i37.tinypic.com/2vc9pva.jpg[/img]
weet jij Daandc hoe deze correct gemonteerd hoort te worden?
ik vind het een beetje raar want als ik deze ring tussen de distributiekap en de poelie doe dan valt het poelie niet in het gat.
heb nog steeds niet de vraagbaak binnen :(
(die kleinere linkse is de ring)
ik vind het een beetje raar, ik had hem al onder de ditributiekap gemonteerd want dat is de enigste manier waarop de krukas-poelie normaal over de krukas kan vallen,
(er zit een inkeping in de poelie die bij de krukas over een uitstulping past) zou ik de ring tussen de kap en de poelie doen dan vallen die twee nooit over elkaar.
heb hem nu dus ertussen uit gelaten en toen piepte hij nog steeds, waarschijnlijk loopt de poelie tegen da kap aan.
zover ik me herriner voordat ik hem demonteerde zat de ring tussen de distributiekap en de poelie, maar dat vind ik dus raar want als ik hem dan monteer val de poelie niet ver genoeg over de krukas doordat de ring 4mm dik is ofzo en een kleinere diameter dan de buitenste diameter van de krukas-poelie-as.
zal morgen wel wat meer foto's plaatsen. meteen die slome duikelaars van tmbbookshop bellen.
15 jaar
Tim zoals hem nu er bovenop hebt liggen deze zijde moet tegen het krukas riemwiel liggen .
de holle kant daar komt de poelie in te liggen nadat je de distributie kap geplaatst hebt.
By the way als je naar de afdrukken kijkt op het plaatje moet het ook te zien zijn sucses ermee!!
grt daan
oke dan ga ik dat morgen proberen, ik kan me wel herrinneren dat hij tussen de kap en het krukaspoelie zit maar ik vind het zo raar. wat is dan de functie van die uitstulping en die snee in het krukaspoelie? die vallen door die poelie niet over elkaar.
en als ik hem op die manier erop doen dan draait die ring dus ook mee o_O
in ieder geval bedankt.
15 jaar
Die uitstulping moet over de spie heen vallen de afgeronde kant van het ronde plaatje komt dan de distributie zijde .
je spie moet lang genoeg zijn !!!
Kan helaas op het moment niet inscannen anders had ik ff werkplaats gegevens opgestuurd
grt daan
hey, Daandc, dat dacht ik dus ook al en ik kan me ook vaag herrinneren dat hij daar zat maar nu ik hem er weer op wil zetten lijkt het wel of het niet past.
ik had beter op moeten letten met eraf halen, had niet gedacht dat zoiets kleins het meeste tijd in gaat zitten.
Heb net nog even gekeken en foto's gemaakt, snap er geen moer van.
Als ik die ring er tussen doe dan valt zowel de ring als de peolie niet over de spie heen, ook komt de poelie dan veelste ver weg te zitten en staat hij niet meer in lijn met de dynamo-poelie.
Laat ik die ring ertussenuit dan lijkt alles te kloppen en valt de snee over de spie en is alles in lijn, alleen heb ik dan dus een ring over en snap ik de hele logica en het nut van die ring niet.
ik heb die ring er dus ook gister tussen uit gelaten en de auto gestart, hij maakt toen een piepend beetje gillend geluid. kan zijn dat ik de multiriem (v-snaar) iets te strak gespannen had maar zou ik de ring op de manier zoals jij beschrijft er tussen zetten dan zal ook opzeker wel gaan piepen (zoniet eraf lopen).
deze 5 foto's kan je zien wat ik bedoel.
a- [url=http://i38.tinypic.com/213i007.jpg]poelie met ring gemonteerd (duidelijk te zien niet in lijn)[/url]
b- [url=http://i33.tinypic.com/303erec.jpg]ring vlak aan distributie-kap[/url]
c- [url=http://i37.tinypic.com/i6h2t5.jpg]ring valt niet over spie[/url]
d- [url=http://i33.tinypic.com/ejvgg8.jpg]spiebaan[/url]
e- [url=http://i35.tinypic.com/w019ut.jpg]multiriem in lijn (zonder die ring)[/url]
deze 3 foto's laten niet precies zien waar het omgaat, maar gewoon voor de leukigheid.
foto1 [img]http://i37.tinypic.com/281zqqf.jpg[/img]
foto2 [img]http://i34.tinypic.com/173bs7.jpg[/img]
foto3 [img]http://i36.tinypic.com/15frr6b.jpg[/img]
(hoop dat het niet te rommelig wordt zo)
ik heb de foto's maar op deze manier geplaats anders word het een beetje onoverzichtelijk. hoop dat het werkt.
heb nog naar de vraagbaak gebeld maar dat duurd nog 2 weken :/ nabestelling.
15 jaar
Tim zoals bij foto C moet de ring gemonteerd worden alleen moet ie wel onder de afwerkkap komen dan is het goed zo.
Mocht het nou niet passen dan moet je kijken of er een braam op zit in het sleufje evt een vijl doorhalen .
grt daan
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Starlet of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar