Hey,
Ik heb een klein probleempje dat ik toch liever eerst even hier vraag.
Laatst kwam ik erachter dat mijn wieldop er af is gevlogen (linksvoor), en nu kijk ik recht op die as zonder beschermkapje. Ik heb hier een paar foto'tjes gemaakt. De eerste 2 zijn degene van welke ik bedoel, de derde is hoe het bij de andere wielen zit.
[url=http://img197.imageshack.us/i/p080909174...][img]http://img197.imageshack.us/img197/1957/...[/img][/url]
[url=http://img171.imageshack.us/i/p080909174...][img]http://img171.imageshack.us/img171/6360/...[/img][/url]
[url=http://img171.imageshack.us/i/p080909174...][img]http://img171.imageshack.us/img171/9562/...[/img][/url]
Het lijkt erop dat een beschermkapje er niet meer op zit, de borgveer die eromheen zit lijkt ook niet helemaal zuiver (weet niet hoe die hoort te zitten). Wel is mijn homokineet bij dat wiel daar laatst vervangen.
Dus mijn vraag is hoort dit?
Zo nee, welke onderdelen heb ik nodig?
En kan het kwaad om er zo mee te rijden?
Ik heb weinig verstand van dit soort dingen, ik kan wel wat vervangen, maar ik weet niet hoe het hoort te zitten.
Met vriendelijke groet,
Karel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
voorkant zitten geen kapjes (kijk ne keer andere kant)
Zitten idd alleen achter.
15 jaar
zo, dat is echt vaag dat ik dat nooit opgemerkt heb (mijn wieldoppen heb ik vaak eraf moeten trekken bij het oppompen van de banden, omdat ze niet van deze auto zijn). Bedankt voor de snelle antwoorden.
15 jaar
Volgens mij is dat niet zo vaag. Die bouten waren natuurlijk altijd een beetje verroest en dan valt het niet op.
Het verschil tussen voor en achter is volgens mij dat VOOR de aandrijfassen zitten, dus de bevestigingsbout kan alleen aan de buitenzijde zitten.
Achter zit hij OF aan de binnenzijde, of er is helemaal geen bevestigingsbout, dat weet ik niet zeker. Aangezien er geen aandrijfas is kan de lager best 1 dichtgeklonken component zijn.
Groet,
Michiel
15 jaar
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb nog een klein vraagje.
Tot hoever stel je die lagers bij het achterwiel af.
Ik bedoel kapje eraf, splitpen, en dan vastzetten en dan een slag terug ofzo?
Hoe doen jullie dit?
15 jaar
oja en nu ik hier toch aan het typen ben, hoe gaat dit dopje er af
(scheelt me weer wat gerotzooi om te kijken hoe dat er af moet, dat soort kleine dingen kosten veel tijd altijd.)
15 jaar
Voor het kapje eraf halen bestaan er speciale tangen. Gaat ook wel met een waterpomptang of er een schroevedraaien tussensteken.
Draai de moer in eerste instantie vast met een aanhaalkoppel van 29Nm (2,9 kgf.m) Dan de remtrommel met de hand enkele keren ronddraaien zodat het lager zich kan zetten. Moer zover losdraaien dat hij met de hand verdraaid kan worden. Vervolgens moer met de hand vastdraaien 0,0-11,8 nm (0-1,2kg). Dit laatste kan ook door met behulp van een dop op een steel de moer met de hand vast te zetten. Vervolgens borgen met een nieuwe splitpen.
vr.gr. Theo Sparenburg
15 jaar
bedankt voor je zeer snelle en duidelijke antwoord, ik ga meteen aan de slag
met vriendelijke groet,
karel
15 jaar
Ik heb het dus gedaan, aangedraaid tot 29 (2,9) en daarna een beetje los en met de hand redelijk vastgezet, maar ik kon de remtrommel niet ronddraaien, de auto stond op de handrem.
Is dit een noodzakelijke stap. (Ik moet zowiezo wel weer terug daarheen want ik heb die halve gare splitpen er terug in gezet en doe er nog een beetje vet bij)
En hoe kan ik voelen dat het goed zit, het is namelijk voor de APK.
15 jaar
Is wel noodzakelijk om het lager te laten zetten en een juiste afstelling te verkrijgen. . Gewoon de auto opkrikken en een steen voor een voorwiel en de versnelling in zijn 1. Kan de auto van de handrem af en kan je de trommel gewoon ronddraaien. Beslist nieuwe splitpen gebruiken!!
Als je het wiel er op hebt zitten bij opgekrikte auto band met de ene hand van boven en met de andere hand van onderen vastpakken en voelen of er geen speling opzit. Zelde doen met een hand links en rechts op de band.
vr.gr. Theo
15 jaar
Oké bedankt, alweer duidelijk.
Het is in principe een klusje van niks maar je moet het wel weten.
Ga morgen verder, het wordt al schemerig
met vriendelijke groet,
Karel
15 jaar
Ik heb het gedaan zoals u heeft gezegd.
Ik heb hem ook aangedraaid met de hand/dop met steel maar toen had ik nog een heel klein beetje speling als ik trok met handen rechts en links, en nog wel best wel iets als ik trok met mijn handen boven en onder. Hoeveel speling mag het hebben. Ik heb hem nu nog 2 tikkeltjes vaster gezet, hij heeft nu zowiezo geen speling. Staat hij dan niet te strak zodat die lagers te heet gaan worden ofzo.
15 jaar
In principe mag er geen speling inzitten. Wiel moet wel gemakkelijk draaien. Als je net zover hebt gedraaid dat net de speling eruit is moet het goed zijn, mits het lager niet versleten is en je met aandraaien geen grote kracht hebt uitgeoefend. (niet boven 1,2 kg)
vr.gr. Theo
15 jaar
Het wiel draaide gewoon goed rond, ik merkte eigenlijk geen verschil in ronddraaien.
Ik heb met aandraaien geen grote kracht uitgeoefend, hij zat nog ruim voor de kracht die ik moest geven voor de 29 nm waar die nog op insteld stond. Hoeveel kracht precies weet ik niet want die sleutel van mij begint pas bij de 24 ofzo.
Ik was hier benieuwd naar omdat ik ook ging checken bij het andere wiel, waar ook een beetje speling op zat maar die wel door de APK kwam. Maar dan doe ik dat andere wiel dus ook wel een andere keer.
Heel hartelijk dank,
Met vriendelijke groet,
Karel
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Starlet of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar