Toyota Avensis: Brandstof verbruik Avensis 2.0D 2005

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 116pK 2.0D

Hallo,

Zomaar eens even een vraagje over het verbuik van een Toyota Avensis 2.0D uit 2005. Ik heb deze auto kort geleden gekocht en krijg de indruk dat het verbuik heel wat hoger ligt dan wat Toyota zelf in de specs vermeld.

Afgelopen week de tank helemaal vol gegooit en nu 559KM gereden en de boorcomp geeft aan dat ik er nog zo'n 200 kan rijden. Gemiddeld verbruik op de boortcomputer is 5,8 liter per 100KM
Er vreemd met een tankinhoud van 60 liter dat ik maar 760KM kan rijden ondanks dat het gemiddelde verbuik met 5.8 liter toch echt aanzienlijk hoger uit moet komen. Je mag toch verwachten dat je met normaal rijden (gem 120km/u) en wat stukken 80 in zijn 5de versnelling wel ergens rond de 1000KM op een tank uit moet kunnen komen...

De brandstofmeter in het dashboard staat nu bij 559KM helemaal onder het 3/4 deel. Zou dus nog ongeveer 1/4 tank hebben.
Als ie zo blijft rijden rijd ik 1 op 12,7 !!! Das wel extreem weinig KM's voor een diesel...

Iemand enig idee of hier een technische oorzaak voor zou kunnen zijn?

Alvast bedankt.

Mvg,

Jeroen

techterminal

Geplaatst door techterminal (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Avensis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Boordcomp is niet betrouwbaar.
Voltanken en gaan rijden en naderhand delen door de gereden km's.
Overigens is 1 op 15/16 het hoogst haalbare in de zomer,in de winter rij je maar zo 1 op 13/14.
Rij zelf een corolla verso,spreek uit ervaring.
Het zijn geen zuinige auto's,wel betrouwbaar.

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=techterminal]Je mag toch verwachten dat je met normaal rijden (gem 120km/u) en wat stukken 80 in zijn 5de versnelling wel ergens rond de 1000KM op een tank uit moet kunnen komen...[/quote]
Dit is een misvatting. De huidige / nieuwe dieseltechniek staat averechts met het ''nieuwe rijden''
Indien je de motor iets meer in toeren houd zul je zien dat het verbruik drastisch daalt.

Rijden bijv. in z'n 5 met een laag toerental kost meer brandstof, de motor moet er zo veel harder aantrekken.

Gr. paul

techterminal (0), 12 jaar geleden

Hallo PAul,

Dus als ik hem meer op toeren houd dan zou hij zuiniger moeten lopen?
Als ik kijk op bijv de rijderservaringen op Autotrader dan rijden de meeste mensen toch wel een 1000KM op een tank. Als ik nu kijk naar het huidige verbruik dan kom ik net aan de 800KM das nogal een verschil...

Enige idee hoe dit te verklaren is?

Zou het plaatsen van bijv een Ventura-box (tuning, waarvan men zegt dat de auto 10 tot 13% zuiniger gaat lopen) een besparing in het verbruik op kunnen leveren? Daar wordt juist gezegd dat doordat de motor meer koppel heeft hij lager in zijn toeren kan blijven en het verbruik lager zal zijn...?

Enig idee?

techterminal (0), 12 jaar geleden

[quote=primera p11]Boordcomp is niet betrouwbaar.
Voltanken en gaan rijden en naderhand delen door de gereden km's.
Overigens is 1 op 15/16 het hoogst haalbare in de zomer,in de winter rij je maar zo 1 op 13/14.
Rij zelf een corolla verso,spreek uit ervaring.
Het zijn geen zuinige auto's,wel betrouwbaar.[/quote]
Betrouwbaarheid is ook belangrijk natuurlijk maar 1:13 en nog wat is wel erg weinig KM's per liter voor een dieseltje. Als het nou een 177PK-er zou zijn kan ik me er nog iets bij voorstellen...

Daarbij is de Verso toch wel wat hoger en meer een windvanger dus verbruik zal daardoor hoger moeten liggen dan een Avensis zou je zeggen.

Als je tankt, wat is dan de actie radius die jouw boordcomp laat zien?

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Als ik de boorcomp moet geloven rijd ik 1 op 16/17.
Met 43 liter haal ik ±650 km.
Dat is gemiddeld 1 op 15.
In de zomer kan het op 1 op 16 uitkomen.
Maar in de winter heb ik ook weleens 1 op 12-13 gereden,weliswaar redelijk veel korte stukjes.
ik denk ook dat er heel veel verjaardags verhalen de ronde doen over verbruik.
Dat de meeste zich rijk rekenen omdat ze diesel rijden,de praktijk is toch iets anders.
Mensen die tegen mij zeggen dat ze met de moderne diesel 1 op 20 halen,die geloof ik gewoon niet.
Daar hebben zelfs die belasting vrije diesels nog moeite mee.
Kijk naar de praktijk cijfers van de tsi´s en zijn soortgenoten.
In theorie prachtige cijfers en in de praktijk zijn het gewone 1 op 12 auto´s.
Mijn collega had een 2.0 tdi,seat altea,reed niet zuiniger dan 1 op 14,bij een beetje doorrijden zat tie maar zo op 1 op 12.
Vergeet ook niet dat al die luxe die erbij gekomen is ook een hoop energie kost,lampen standaard aan,airco altijd aan,dikke radio's met 6 tot 8 boxen.
Het moet allemaal ergens vandaan komen, en om dat allemaal te laten werken kost dat enerige.

svengc (0), 12 jaar geleden

Rijd met mijn Avensis 2.2 D-Cat (177 pk) uit 2005 gemiddeld 1 op 16. Op korte stukken en stadsverkeer gemiddeld 1 op 14. De boordcomputer is akelig nauwkeurig, zit er slechts eentiende naast.

ruksnuk (0), 12 jaar geleden

Ha svengc, heb jij soms gaten in je vloer zodat je kan mee steppen. Ik heb zelf ook een D-Cat maar rij gemiddeld (stad,groteweg) 1:12,5 alleen grote weg 1:15 en hou mij overal aan de snelheid en ben ook geen "race eend "dit heb ik gehad.

Nico8119 (0), 12 jaar geleden

[quote=primera p11]Als ik de boorcomp moet geloven rijd ik 1 op 16/17.
Met 43 liter haal ik ±650 km.
Dat is gemiddeld 1 op 15.
In de zomer kan het op 1 op 16 uitkomen.
Maar in de winter heb ik ook weleens 1 op 12-13 gereden,weliswaar redelijk veel korte stukjes.
ik denk ook dat er heel veel verjaardags verhalen de ronde doen over verbruik.
Dat de meeste zich rijk rekenen omdat ze diesel rijden,de praktijk is toch iets anders.
Mensen die tegen mij zeggen dat ze met de moderne diesel 1 op 20 halen,die geloof ik gewoon niet.
Daar hebben zelfs die belasting vrije diesels nog moeite mee.
Kijk naar de praktijk cijfers van de tsi´s en zijn soortgenoten.
In theorie prachtige cijfers en in de praktijk zijn het gewone 1 op 12 auto´s.
Mijn collega had een 2.0 tdi,seat altea,reed niet zuiniger dan 1 op 14,bij een beetje doorrijden zat tie maar zo op 1 op 12.
Vergeet ook niet dat al die luxe die erbij gekomen is ook een hoop energie kost,lampen standaard aan,airco altijd aan,dikke radio's met 6 tot 8 boxen.
Het moet allemaal ergens vandaan komen, en om dat allemaal te laten werken kost dat enerige.[/quote]
Als je een beetje lichte auto kiest, dan moet je toch richting de 1:18 kunnen komen. Ik rij de laatste jaren niet zoveel meer maar ik heb met m'n laatste twee auto's toch altijd tussen de 1:18 en 1:19 gezeten om naar m'n werk te komen (stuk snelweg en een stuk binnenweg). Ik rij niet bepaald zuinig, maar wel altijd in een lage versnelling en bij stoplichten laten uitrollen (alleen gas geven als het nuttig is). Bij m'n huidige auto heb ik destijds wat ecotuning ingebouwd zodat 'ie ook 70 in de 5de versnelling kan rijden en dat maakte het verbruik ook weer lager.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Ja Nico,zo kom je idd aan zulke waarde.
Het begint altijd bij je rechtervoet.
Ik heb nooit aan het nieuwe rijden gedaan,ik rij de auto ook als een benzine wagen,trek altijd tot min 3000 omwentelingen door.
Ik denk ook dat het wel zuiniger kan,maar ik doe er geen moeite voor.
Ik wil de motor ook niet afwurgen,en dat zie ik wel veel bij dieselrijders,tenminste in mijn omgeving.
Dat loopt allemaal te harken met 30 in de drie en 60 in de vijf.
Ik kan me niet voorstellen dat dat allemaal goed is,zo wil ik geen auto rijden,het klinkt gewoon niet prettig.

ropperdepop (0), 12 jaar geleden

Hallo,

Ik rij een Avensis D4D bj 07/2003 en haal bij 100 - 110 km/u gemiddeld 1:20. Alleen als ik met dakkoffer, aanhanger en vakantiebagage naar Frankrijk knal met 130 km/u kom ik onder de 1:13.

1:16 is dus absoluut niet zuinig, dit moet veel beter kunnen. Beste score is 1:22.8.

Nadeel van het zuinig rijden is dat je inlaatsysteem incl. je turbo dichtslibt door je EGR klep, dus wat je bezuinigd op brandstof betaal je weer aan extra reparatiekosten....

Heb er nu 325000 km opzitten en ben aan de beurt met EGR en turbo:(

Gr Rob

svengc (0), 12 jaar geleden

Het kan inderdaad veel zuiniger dan 1 op 16 maar dan krijg je dus te maken met de nadelen zoals ropperdepop beschrijft. Boven de 80km/u ga ik naar de 5e versnelling en boven 110km/u naar de 6e versnelling. En af en toe rijd ik een flink stuk in de 4e versnelling (120 km/u) om de boel nog een beetje schoon te branden. Maar of dat echt helpt....De auto heeft slechts 185000 km gereden dus kan er nog niet veel over zeggen.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Daarom doe ik daar maar niet aan mee,die paar euro op tankbeurt.
Een keer je turbo en je egr moeten vervangen en je bent een veelvoud kwijt aan wat je bespaard hebt.
Ik rij er flink mee door en bij de meeste die zo'n motor staan af te wurgen zie ik toch wel vaak forse reparatiekosten.
Tegen mij zeggen ze dan,jij spaart het motortje ook niet,maar er is nooit wat mee.
Hij rookt niet ,verbruikt nagenoeg geen olie,trekt goed,het is geen snelheids wonder,geen rare foutmeldingen.
Kortom,een topper tot nog toe.
Ja, en dat verbruik heeft uiteraard met mijn rechtervoet te maken.
Maar nogmaals,1 op 20 met een D4D,ik geloof het niet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.