close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Toyota Avensis: Breuk in nagelbevestiging van de koppelingsplaat

Bouwjaar: 2001

Hallo allemaal.
Ik ben benieuwd of er mensen bekend zijn met het probleem van breuk in 1 of meer nagels van de koppelingsplaat. Symptomen van dit verschijnsel zijn het niet meer kunnen schakelen omdat de nagel tussen de platen en het vliegwiel gaat zitten waardoor deze niet helemaal vrij komt.
Groetjes,
Michiel

Geplaatst door

Michiel7811 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Beste avensisbezitters,
Mijn moeder heeft eind 2001 een nieuwe Avensis D-4D stationwagon aangeschaft. Ze rijdt elke dag tussen Deventer en Zwolle en heeft zodoende nu in ruim 3 jaar 114.000 kilometer
gereden. Nu bijna een maand geleden kreeg ze opeens het probleem dat de auto niet meer in de een versnelling wilde. De wagen is vervolgens door de wegenwacht naar de dealer gebracht die een gebroken nagel constateerde in de bevestiging van de koppelingsplaat. De nagel kwam tussen de plaat en het vliegwiel waardoor frictie ontstond en er niet geschakeld kon worden.
De toyota dealer (Deventer) heeft het onderdeel vervangen door een ruilonderdeel en beloofd om een coulanceregeling te vragen bij de importeur.

Deze heeft tot onze grote verbazing coulance afgewezen.

Naar mijn idee gaat het hier om een zuiver voorbeeld van een fabrieksfout waarbij zelfs de term coulance niet van toepassing is. Ik heb de koppelingsplaten gezien, en deze waren in nieuwstaat. Verder moet ik toevoegen dat haar vorige auto, een carina II 2.0 Gli op gas totaal 434.000 gereden heeft (inclusief 150dkm van mij) en dat hier zelfs nooit de platen van zijn vervangen. En hetzelfde geldt voor de wagen hiervoor, een corolla 1.8d uit 1980 die na 295dkm is ingeruild.

Ik ben van mening dat het hier een 100% garantiekwestie moet betreffen, en dat we de 600Euro!! die we voor de reparatie hebben betaald moeten terugkrijgen.
Ik zou graag willen weten of er mensen eenzelfde soort probleem hebben gehad met eenzelfde soort koppeling van Toyota.

We hebben nu met de familie 6 toyota's aangeschaft waarvan er 3 in gebruik zijn (2 corolla's 2.0D's en een Avensis D-4D). Als dit probleem niet netjes opgelost wordt koop ik voortaan een HONDA! Goede auto's bouwen is één ding maar aandacht voor klanten (importeur!) hoort er ook bij.
Ik moet wel zeggen dat ik zeer positief ben over Toyota dealers, specifiek nu en ook in het algemeen.

Ik ben benieuwd wat voor reactie hierop komt.
Met vriendelijke groet,
Michiel de Jonge

Michiel7811 0

19 jaar

hoi, michiel


helaas! je hebt een keer pech.. de auto is immers van bj,2001 dan wel ruim 4 jaar oud! en is inmiddels de 100000km gepasseert

dus zou je kunnen zeggen, je valt net buiten de fabrieks garantie!

als dit probleem opgelost kon worden dmv, een garantie/coulance regeling had de dealer/importeur dit zeker gedaan, deze heeft immers geen enkele belangen in een ontevreden toyota rijder!

je hebt ondanks de goede ervaringen met toyota een keer pech! michiel...

een coulance regeling wordt alleen verstrekt! als dit een veel voorkoment probleem blijkt te zijn!

dit zul je dan aan moeten tonen! met meerdere toyota's van het zelfde type! in dit bouwjaar!

dus voorlopig heb jij wel wat te doen!


paul,

P. Kelder 0
badge

19 jaar

Dankjewel Paul,
Toch denk ik dat het hier geen normale zaak betreft. Dit onderdeel moet VEEl zwaarder belast kunnen worden dan in deze auto, met deze berijdster het geval is. Deze auto's rijden als taxi rond met 6-7 ton op de klok.
Ik denk dat sprake is van een fabricagefout en dat deze bij willekeurige andere bestuurders veel eerder aan het licht was gekomen.
Met vriendelijke groet,
Michiel

Michiel7811 0

19 jaar

hoi,


ik begrijp jou ongenoegen! een drukgroep ( drukvingers ) kan ten alle tijden de geest geven! het vervelende is dat deze bij jou net buiten de fabrieks garantie is gevallen! ( was dit binnen 3 jaar of 100000km was deze zeker onder garantie vervangen.

mocht je van mening blijven over een fabrieks fout, dan zul je dit moeten gaan aantonen.

vergis je niet dit wordt een lange weg!

dat noemt men touwtrekken


paul,

P. Kelder 0
badge

19 jaar

Beste Paul,
Allereerst mijn waardering dat je, als enige tot nu toe, reageert.
Ik weet echter dat een fabrikant zich er niet van af kan maken met het feit dat de tijdsduur of het kilometrage van een auto verlopen is. Bepaalde onderdelen horen gewoon niet kapot te gaan. Ik doel dan op bijvoorbeeld het bezwijken van een lasverbinding, of het afbreken van een stuur of trekhaak. Een nagel is ook zo'n verbinding die in principe niet dynamisch belast wordt, en ook niet aan andere slijtage onderhevig is, zoals corrosie, en dus mag dit onderdeel niet kapot gaan. Ook niet nadat de garantie verstreken is.

[Stel je eens voor dat na 3 jaar of 100.000 km een auto uit elkaar zou mogen vallen]

Ik ben ervan overtuigd dat het hier om een constructiefout gaat. Ik heb het onderdeel gezien, en ook de breuk van de nagel. Verder heb ik het onderdeel tot mijn beschikking (het ligt bij de dealer). Dus indien dit nodig mocht zijn zal ik inderdaad een onderzoek in gang moeten zetten. Dit gaat ongetwijfeld een paar duizend euro kosten. Maar dat mag, het gaat om een principekwestie. En het doet niets af aan het feit dat Toyota de meest betrouwbare auto's maakt.

Groetjes,
Michiel

Michiel7811 0

19 jaar

hoi michiel


Ik ben ervan overtuigd dat het hier om een constructiefout gaat
---------------------------------------------------------------
dit zou kunnen zijn ?

vergeet niet dat een drukgroep een slijtage onderdeel is.. en kan ten alletijden de geest geven ( hier staan geen km, voor )

ten eerste zorg dat je het onderdeel z.s.m in jou bezit krijgt!
( bewijs middel )

het belangrijkste is dat je meer van deze gelijke klachten moet kunnen aantonen. ( indiviueel sta je niet sterk )


met een paar duizend euro ben je er zeker niet de importeur beroept zich op zijn/haar garantie termijn! ( ben je immers mee acoord gegaan )

en deze staat muurvast!

als ik het mocht zeggen!! kocht ik liever karbonade! voor die paar duizend euro....


paul,

P. Kelder 0
badge

19 jaar

michiel, Ik betwijfel of je aan kunt tonen dat het een constructiefout was, voor het zelfde geld is de constructie goed maar de klinknagel niet goed geklonken geweest. Zie dit maar aan te tonen.
Ik ben wel met je eens dat het raar is dat je 100 000 km fabrieksgarantie hebt en rijdt je 1 km meer, dan helaas .....
"de importeur beroept zich op zijn/haar garantie termijn! ( ben je immers mee acoord gegaan )" Als consument heb je wel een consumentenbescherming. Je mag verwachten dat een artikel bij normaal gebruik een bepaalde (gemiddelde) tijd mee gaat (garantietermijn of niet). Ik kan je helaas niet zeggen wat een gemiddelde koppeling aan km mee zou moeten gaan. Ik weet wel zeker dat je niet 100 % vergoed zal krijgen (of je moet heel goede argumenten hebben). Ik zou, als ik jou was, gewoon alle argumenten en ervaringen op een rijtje zetten (incl ervaringen uit het verleden) en nogmaals met de dealer om tafel gaan zitten. Succes, en we horen nog wel.

sjaak10918 0
badge

19 jaar

Beste Paul en Sjaak,
Dank jullie wel voor het meedenken bij deze kwestie. Ik denk inderdaad ook dat het erg moeilijk is een constructiefout hard te maken. Dat gaat in gedachten vaak erg makkelijk omdat je dan automatisch vele aannames neemt die in je voordeel werken. Dat zal dus niet lukken.
Dat een drukgroep als een slijtageonderhevig onderdeel te beschouwen is had ik mij niet gerealiseerd.
Ook niet dat het een dure kwestie is. En dat je dan met een paar duizend euro niet klaar bent. Zal ik dus maar niet proberen. Dan inderdaad maar beter naar de slager.
Ik ga eens een keurig briefje schrijven naar de importeur en nog eens met de dealer in overleg. Het zijn beide partijen die wel voor redelijkheid vatbaar zijn denk ik. (weet ik).
Het is vooral vervelend vanwege geschaad vertrouwen in het merk.
Groetjes,
Michiel

Michiel7811 0

19 jaar

michiel


ik wens je het aller beste en een briefje ( liefst met foto van het onderdeel ) naar de importeur, is zeker op zijn plaats!

gewoon proberen.. daar is nog nooit iemand slechter van geworden!
zorg wel dat je het onderdeel in handen krijgt! ( nooit zeggen waarvoor ;^) anders is het plotseling verdwenen! vandaar...

laat het ons weten!! hoe het is afgelopen..

suc6


paul,

P. Kelder 0
badge

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.