auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Toyota Starlet: Diagnosestekker

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3

Weet iemand of en zo ja waar een diagnosestekker zit bij een Toyota Starlet 1.3 1998?
Alvast bedankt.
Gericke

Geplaatst door

ojhekcireg (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bedankt. Ik moet mij een beetje schamen want je ziet hem zo zitten en het staat er met grote leters op: Diagnostic. Het is die van figuur 2
Zou ik met het diagnoseapparaat MS 609 van Autel daarmee kunnen uitlezen. Ik heb het apparaat vandaag pas besteld.
Overigens is er niets mis met de Starlet. Heb nog een Zafira 2.2 en inde familie rijdt nog een Honda CRV, een Renault Safrane, een andere Honda, een Clio.
Ik ben nog uit de tijd van contactenpunten afstellen met streepjes op het vliegwiel en stroboscoop maar ga nu ook maar eens een poging doen met de nieuwe electronica.
Nogmaals bedankt.
M.vr.gr. Gericke

ojhekcireg 0

12 jaar

Als je de bij behorende verloopconnector Toyota > Eobd 16 polig erbij hebt en mits de tester ook auto's voor 2001 kan uitlezen .

De wd 2000 (autel) kan dit ieder geval wel .

Je zou het kunnen proberen door in het menu ipv eobd > asian cars te selecteren en dan > merk = toyota te kiezen en proberen uit te lezen .

daandc 0
badge

12 jaar

Verbindt te met te1 en je krijgt knippercodes.
Deze verbinding maak je met bijvoorbeeld een splitpen.
Succes en mocht je willen weten wat de codes betekenen dan laat het me maar weten

patriekske 0
badge

12 jaar

De stekker van de bijgeleverde kabel bij de MS 609 van Autel past natuurlijk weer niet op die van de diagnosestekker van de Tyota Starlet. Heb navraag gedaan bij Smeets. Het ding zou universeel zijn maar ik wil wel eerst weten of ik iets kan doen met de door daan genoemde verloopconnector. Ben benieuwd wat universeel inhoud.
Het laatste bericht van patriekske is mij niet helemaal helder. Verbind TE met TE1 staat er. Mag ik aannemen aan de hand van de hiervoren getoonde afbeelding van Hans.
Daar zie ik geen TE bij staan. En ik neem aan dat de splitpen niet gaat knipperen als ik verbinding maak tussen de twee posities.
Daarom de vraag wat er gaat knipperen. Moet dan het contact aan staan of moet de motor draaien? Zoals eerder gezegd mankeert er niets aan de Starlet maar het is altijd handig als het Starletje onderweg eens wat opdoet.
De MS 609 past wel op de stekker van de Opel Zafira.
Alvast weer bedankt, je steekt er altijd iets van op.

ojhekcireg 0

12 jaar

Ja inderdaad de tekening van hans geeft aan waar de posities zitten.
Om knippercodes te krijgen zet je nadat je de doorverbinding hebt gemaakt het contact op on.
Je motorstoringslampje gaat nu knipperen.
Als het eenparig knippert dus aan uit zonder lange tussenposes dan zijn er geen storingen aanwezig.

Groeten,
Patrick

patriekske 0
badge

12 jaar

Volgens Olving moet je voor het uitlezen met knippercode de aansluitingen TE1 en E1 met elkaar verbinden.


vr.gr. Theo

Dit al gelezen? http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=11...
Dat wordt er bedoeld met universeel. Deze zou dan ook nog ABS-systemen moeten kunnen uitlezen.
Maar in hoeverre dat werkt? Misschien dat je dat zelf op een aantal voertuigen kunt proberen.

Overigens, met een verloopkabel wordt je ook niet geholpen.
De MS609 zal niets aankunnen met een auto waar geen EOBD op zit.

oldford 0
badge

12 jaar

Na alles gelezen te hebben is het nagenoeg onmogelijk geworden om er nog wijs uit te worden. Ik vraag mij daarom af of het wel allemaal zo betrouwbaar is met al die verschillende protocollen en normen. Een norm of standaard is nuttig maar als het er 5 worden is het weer nergens goed voor.
Ik wacht even af of ik een connector te pakken krijg.
Ik koop een ding dat Europese, Aziatische, Franse en Amerkaanse automobielen uitleest staat er bij. Doet die het niet van een Toyota bv, en komt daar geen connector voor, gaat het apparaat weer netjes terug naar de verkoper.
Na de Toyota komt de vraag voor een connector voor Renault.
En onder ons gezegd: als ik in karren rijd van 2011-2012, dan heb ik natuurlijk geen diagnosespul nodig. Maar ik ben een liefhebber van oude karren omdat ik geen geld heb voor nieuwe.
Daarom wil ik wel wat knutselen en koop ik dan een kastje om de electronica te kunnen zien.
Ik zal het laten weten als het ding werkt bij een Toyota Starlet.
Groet Gericke

ojhekcireg 0

12 jaar

Bij oude auto's kun je een lampje gebruiken dat gaat knipperen als je het aansluit op de diagnose steker en een doorverbinding maakt. Als je mazzel hebt dan gaat er een lampje op het dashboard knipperen. Een diagnose apparaat heb je helemaal niet nodig.

Nico8119 0

12 jaar

Dat bedoel ik nu met de doorverbinding van te1 en e1.
Motorstoringslampje gaat knipperen en de knippercodes geven de storing weer.
Btw een starlet is eigenlijk altijd goed.
Enige storing die ik in mijn 15 jaar toyota ervaring heb is die van de temp sensor van de koelvloeistof!

patriekske 0
badge

12 jaar

[quote=ojhekcireg]Ik koop een ding dat Europese, Aziatische, Franse en Amerkaanse automobielen uitleest staat er bij.[/quote]
Boven aan de pagina vor de MS609 staat:
Maxiscan MS609 universele OBD2 / EOBD scantool.
Er staat nog meer bij:
Ondersteunt de volgende voertuigen die voorzien zijn van een OBD2 / EOBD aansluiting (vpw,pwm,iso,kwp 2000, inclusief de Canbus voertuigen)

Dat sluit een garantie op de goede werking van verloopkabels uit.
Het sluit ook auto's en systemen uit die met andere protocollen dan die van EOBD/OBD2 werken.
Met uitzondering dan van die ABS-systemen, maar daar moet ik nog van zien wat er van werkt.

Aan je klacht dat het lastig is met 5 toegestane protocollen is al gehoor gegeven.
Vanaf 1 januari 2008 dienen alle voertuigen die aan EOBD/OBD2 voldoen het can-protocol te ondersteunen.

oldford 0
badge

12 jaar

Pfffff, OBD2 / EOBD aansluiting (vpw,pwm,iso,kwp 2000, inclusief de Canbus voertuigen). Moet ik dat allemaal behappen.
In geen enkel boekje is dat soort informatie te vinden. Tenminste, ik heb het nog nergens gezien.
Als ik het nu even kort maak: E1 verbinden met TE1 en dan gaat het controlelampje knipperen. Naargelang de knipperfrequentie kan daaruit een storing worden opgemaakt. Is dat correct? Wilt u mij de knippercode sturen? Dan heb ik in ieder geval iets als het nodig is. En ik neem aan dat ik geen brandblusser bij de hand moet houden.
Alles bij elkaar weet ik nu nog niet echt of ik de Starlet aan de computer kan leggen, maar dat komt nog wel denk ik.
Dat de verloopkabels niet goed werken begrijp ik niet zo goed. Geldt dat dan ook voor verlopen voor andere merken?
Heb de Toytota Corolla na 18 jaar weg gedaan omdat het rode kleurtje en de carosserie niet meer geweldig was. Ook een kadetje van 20 jaar geruild voor een Zafira. Heb dus niet veel panne gehad met oude karren.
Mogelijk kan ik het diagnoseapparaat over een jaar of 15 gebruiken als mij wagenpark uit de 21ste eeuw stamt.
Ik laat nog wel weten wat ik met het apparaat kan, en waarschijnlijk beter gezegd wat ik er niet mee kan.
Groet Gericke

ojhekcireg 0

12 jaar

Tja....jij wilt zelf gaan uitlezen, maar dat blijkt niet zo eenvoudig he?
Gebruik de knippercode maar:


[url=http://imageshack.us/photo/my-images/37/...][img]http://img37.imageshack.us/img37/517/sta...[/img][/url]

Hans4040 1435
badge vip badge

12 jaar

Zie de protocollen als talen. Een Opel spreekt Duits en een Peugeot Frans. Eventueel denk je daar "dialect" bij.
Want een BMW spreekt ook Duits, maar dan wel een ander dialect dan een Opel.
Zie de EOBD procollen als een door mensen ontworpen taal die niet aan een land gebonden is: b.v. Esperanto.

Wil je tester nu gaan werken met een auto, dan moet de aangesproken computer dus Esperanto spreken.
Nieuwere auto's (benzine vanaf 2001 en diesels vanaf 2004) zijn dan 2-talig. Hun eigen dialect EN Esperanto.
Auto's ouder dan 2001 spreken vrijwel allemaal alleen hun eigen dialect en niet dat Esperanto.
Dus die zullen de vraag niet begrijpen en gewoon geen antwoord geven.
Of ze roepen in dialect: "hoe bedoel U", maar dat snapt de tester weer niet.
Als een auto niet de verplichte 16-polige stekker heeft, kun je er donder op zeggen dat ze geen Esperanto spreken, dus werkt die verloopkabel niet, in bijna alle gevallen bij alle merken.
Echter de aanwezigheid van de 16-polige stekker is geen garantie. Opel benzine motoren van voor 2001 doen het echt niet en hetzelfde geldt voor Opel diesels van voor 2004, terwijl die 16-polige stekker er vanaf 1996 op zit.

Dat de reclame er handig op inspeeld en hoopt dat je er niets van begrijpt is mijn mening.
Als ze netjes zeggen op die auto werkt het niet, wordt er een stuk minder verkocht.

oldford 0
badge

12 jaar

Inderdaad niet erg geschikt zonder universutaire opleiding. Heb ook in de gaten dat de garages er ook moeite mee hebben.
Maar aldoende leert men.
Bedankt voor de codes maar met mijn opleiding heb ik het nog niet zo direct door zonder uitleg. Sorry hoor.
Vraag: knippersignaaltype 24. hoe moet ik dat interpreteren? Toch geen 24 keer knipperen zeker. Als het kan nog graag even nadere uitleg.
We proberen op dit moment een Renault Safrane van 1997. Geweldig, de stekker past. Maar voorlopig nog niets bruikbaars te zien op de diagnoselezer. Die is nog aan het zoeken.
Ik heb een assistent die handig is met ICT spullen.
Alvast weer bedankt.

ojhekcireg 0

12 jaar

24: twee keer lang, vier keer kort.

Maar ik snap niet wat je aan het doen bent; straks de hele boel in de hobbel...en wat dan, toch naar een garage?

Hans4040 1435
badge vip badge

12 jaar

Bedankt voor de knippercode, daar heb je wat aan.
Is niet zo heel ingewikkeld wat ik aan het doen ben. Tegenwoordig zijn de meeste defecten aan gelijk welk apparaat aan de electronica. Hapert er wat aan een auto staan ze klaar met de computer om te zien wat er mankeert. Het moet al niet veel zijn of het kost honderden euro's. Wat die electronische rommel moet kosten is een schandaal. Waarschijnlijk spul uit China dat geen drol kost maar waar je dik voor moet betalen omdat anders de auto niets doet. Ik heb het dus niet erg op electronica omdat dit het meest van al defect raakt.
Om zelf ook eens wat te kunnen met de electronica heb ik maar zo'n uitleesding gekocht. Universeel en geloof het of niet; inclusief 2 batterijen. Waar vind je dat nog.
Dus ga ik eens proberen wat het ding doet. En ja hoor.
De Zafira 2.2 SE van 2003 leest hij helemaal uit. Wat je daarop allemaal kunt zien.
Vervolgens hebben we de Renault Safrane 2.0 1997 geprobeerd maar dat is noppes. Het was juist die wagen die melding kreeg van de WAP: kabel aan massa of zo iets zei de garage bij het uitlezen. De bedrading is ergens defect was de diagnose. Uitlezen kost 20 euro. De bedrading vernieuwd maar zoals je zegt, dan toch weer naar de garage want de melding bleef komen.
Eind van lied de Sensor vervangen (WAP) Een dikke 100 euro. Zoals ik al zei, de sensors zijn van goud als je de prijs ziet.
Zo'n sensor vervangen kunnen wij ook zelf.
Met dat universele uitleesapparaat dachten wij dus ook beter uit de voeten te kunnen met onze knutselbeweging. Net zoals we een heel assortiment sleutels en gereedschap hebben.
Maar voorlopig is de enige die met het universele ding geholpen kan worden de Opel Zafira van 2003. Een schrale oogst voor 186,50 euro.
Dus dat ben ik aan het doen: een speeltje van 186,50 euro uitproberen en het resultaat is heel mager voorlopig.
Voor de Starlet zal het ook wel pet zijn veronderstel ik.
Mogelijk staat er binnenkort op marktplaats een universeel diagnoseapparaat te koop, zo goed als nieuw.
Je kunt wel adverteren met allerhande prietpraat, nergens kun je zien welk protocol een bepaald type auto heeft. Dat ligt toch echt niet aan mijn opleiding hoor.
We doen verder wel niet veel kwaad door eens een poging te doen met uitlezen. Vooralsnog kan ik wel lezen en het apparaat wat minder.
Ik kon tot nu toe 45 jaar lang redelijk uit de voeten met het onderhouden en repareren van rijdend antiek, maar die electronica is knudde. Ik steek er nu wel wat van op hoor, dus niet getreurd.
Groet Gericke

ojhekcireg 0

12 jaar

Er is altijd nog een alternatief: een Opel Kadett uit 1965.

Succes met het stellen van diagnoses

Hans4040 1435
badge vip badge

12 jaar

@Hans ,

nu noem je ook een auto op die zelfs met de grootste moeite technisch niet kapot te krijgen is, hahaha.
(Alhoewel een starletje ook niet verkeerd is) ;-)

limbra 1655
vip badge

12 jaar

Ik bedoel maar...

Hans4040 1435
badge vip badge

12 jaar

Intussen heb ik antwoorden gekregen van de leverancier van het diagnoseding.
1- De MS609 is een univereel toestel en bruikbaar voor alle benzine modellen vanaf 2000 en diesels vanaf 2004.
2- Het is niet mogelijk om voor de MS609 verloopkabels te gebruiken.De MS609 is enkel geschikt voor de OBDII / EOBD protocollen.

Het is op zijn minst een tweeduidige informatie die vooraf niet echt wordt aangegeven volgens mijn beleving.
Wie weet nu wat OBD2 of EOBD betekent en wie weet welk protocol verschillende types en merken auto's hebben.
Heb er wat mee geleerd en ik probeer het ding terug te geven aan de verkoper. Het voldoet van geen kanten aan de verwachtingen. In ieder geval niet aan die van mij.
Het ding is maar zeer beperkt universeel en zeer beperkt te gebruiken.
Over de bruikbaarheid bij de Safrane heb ik geen expliciet antwoord maar het zal wel geen OBD2 of EOBD protocol zijn. Het is nochthans een rasechte Europese auto.
Er zat een reclamefolder bij van een diagnoseding dat alle merken uitleest. Vanaf 1993. Ondersteunt zowat de hele wereld op wielen. Kosten: 1750 euro. Met een hele mand vol verloopstekkers.
Tjonge wat die allemaal kan. Ik heb effe mijn bekomst van dergelijke prullaria. dat van mij werkt met geen enkele verloopstekker krijg ik te horen.
Het is te vergelijken met : iedereen mag mee eten behalve diegene die alles lusten.
Zo hebben we allemaal wat geleerd lijkt mij.

Voor een Kadetje uit 1965 heb je niets nodig. Gaat nauwelijks kapot en met het ouderwetse handwerk kom je een heel eind als er dan al eens iets aan is. Nog met echte contactpuntjes en klepjes stellen zeker?
Groetjes Gericke

ojhekcireg 0

12 jaar

"Nog met echte contactpuntjes en klepjes stellen zeker?"

heerlijk..

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/560...][img]http://img560.imageshack.us/img560/705/v...[/img][/url] [url=http://imageshack.us/photo/my-images/831...][img]http://img831.imageshack.us/img831/8830/...[/img][/url]

Hans4040 1435
badge vip badge

12 jaar

De auto's die voor 2001 zijn zoals je starlet die vallen onder obd1 en zoals old ford al schreef die hebben allemaal hun eigen protocol of anders zijn de code's anders .

Als je een tester wilt zul je moeten kijken wat het meeste voor gaat komen (qua merken ) en welke obd soorten je wilt uitlezen .

Bijv een autel wd 2000 kan obd 1 maar ook obd2 en eobd uitlezen waarvan obd2 en eobd eigenlijk bij alle merken de zelfde code's moeten bevatten .

Dit is bij obd 1 anders dan moet de tester de software voor de betreffende merken aan boord hebben .

Troost je er is geen merk die alles dekkend is .

Zelfs in de garage's liggen er meerdere merken met ieder hun eigen specalisme en de dure update's en dergelijke die moeten ook bekostigd worden .

Bijv een proffesionele launch is goed voor aziatische auto's en bavarian techniks is weer diepgaand bij bmw's .

Je kunt de tester ook gewoon bewaren voor als de auto's (eobd) van nu ouder zijn en je daar meer aan gaat krijgen dan heb je toch wat .

daandc 0
badge

12 jaar

Ik wil toch nog een misvatting recht zetten;
OBD1 (en ook nog OBD anderhalf) is een Amerikaanse eis voor in Amerika verkochte auto's.
Die eis geldt dan voor auto's van voor 1995. Het is alleen een papieren eis.
De eis verplicht fabrikanten om de foutcode lijsten te publiceren, maar niet de protocollen om die uit te lezen.
Wat OBD1 betreft doe je dat met rooksignalen die door een Indiaan worden geïnterpreteerd. Alles toegestaan.
De eis om de foutcodelijsten te publiceren is helaas gestorven met OBD1 en niet overgenomen in nieuwere eisen.

Dus: een Autel of Launch of welke andere tester kan geen OBD1 uitlezen.
Dat is de scheldnaam die in de praktijk gebruikt wordt voor alles wat niet EOBD is, maar is niet technisch juist.
Alle ecu's - zelfs die van 2012 en ook die van volgend jaar - zouden dan nog een obd1 protocol hebben.
Deze aftermarket scanners werken dus met fabriekseigen protocollen - dat is een meer juiste omschrijving.

N.B.: Ik weiger om in Europa de kreet OBD2 te gebruiken. Ook dat is een Amerikaans/Canadees iets.
Wij hebben god zij dank slechts EOBD, want van de eisen van OBD2 wordt je echt niet goed.

oldford 0
badge

12 jaar

Het begint aardig bij mij te dagen hoor. Het is een zootje alles bij elkaar, of beter gezegd alles door elkaar.
Volgens mij heb je als garage van tweedehands auto's een reuze probleem met dat uitlezen en ik proef toch nog altijd een systeem dat autobezitters verplicht om naar de "Dealer" te gaan.
En laat nu het begrip dealer ook niet meer te zijn wat het was. Je kunt tegenwoordig gewoon een automobiel winkel beginnen, en alle merken verkopen.
Volgens Europese normen moet men voor reparatie en onderdelen niet afhankleijk zijn van een bepaalde leverancier.
Ik bergijp dat verkopers van diagnosedinges er handig gebruik van maken en met veel omwegen en sluikse misleiding spullen aanbieden waarvan je maar moet afwachten waar zegoed voor zijn.
Als je een universeel ding aan biedt, met een rijtje van zowat alle merken auto's en je zegt dat het Europese, Aziatische, Franse en US karren uit kan lezen, dan laat je toch wel heel belangrijke informatie achterwege. Natuurlijk om het ding te slijten aan publiek dat met al die protocollen weinig van doen heeft. Een betere informatie zou zijn welke karren je er niet mee kunt uitlezen.
En als je kijkt naar het assortiment dan zie je eentje voor Franse, eentje voor Japanse, eentje voor Europese en eentje voor US auto''s in d efolder.
Ben je dan goed bezig door met een ding te komen dat je universeel noemt.
Zo zocht ik uren naar bv. het diagnose protocol van de Renault Safrane 2.0 uit 1997 en heb het nergens gevonden. Die heeft nu wel een universele stekkerdoos met de juiste pinnen maar kan evengoed niet uitgeleze worden. Zoals hier en daar te horen is heeft Renault het met opzet zo gedaan dat geen enkel protocol er wijs uit wordt.
En de Starlet heeft een fantastisch diagnosestopcontact maar ik hoor nu achteraf dat mijn diagnoseding MS 609 niet werkt met verloopkabels. Dat had er dan wel heel nadrukkelijk bij moeten staan lijkt mij. Zeker als je tevens verloopkabels in de folder hebt staan.
Ik ben niet echt heel dom, en als ik een Lip-sleutel wil passen op een hoepelde poep slot, dan kan ik ongeveer wel raden dat het niet past.
En als je bepaalde systemen verplicht stelt, lijkt me logisch dat je dan ook verplicht om fabrikanten de gebruikte protocollen kenbaar te maken.
Aangezien dat blijkbaar nog altijd niet zo is, koop je negen van de tien keer een kat in de zak met een diagnoseding.
Ik denk wel het geval MS 609 te houden. Met de kans dat over 5 jaar weer wat anders bedacht wordt en dan kan ik het alsnog weggooien. Want volgens mij blijven autofabrikanten de kantjes ervan af lopen. Zouden ze niet gewoon een diagnoseding bij aanschaf van een auto kunnen schenken zoals bv. een reservewiel. Een specifiek diagnose geval zou nauwelijks iets kosten.
Ze kunnen dan het boekje met onnozele gebruiksaanwijzing achterwege laten.
Gegroet maar weer.
PS: Meneer Hans heeft dezelfde naam als ik. Ik mis bij de attributen uit de vorige eeuw het stoboscoopje en een orginele (hand)vetspuit

ojhekcireg 0

12 jaar

"Ik mis bij de attributen uit de vorige eeuw het stoboscoopje en een orginele (hand)vetspuit"

die heb ik ook nog in de kast liggen...[img]http://fc04.deviantart.net/fs48/f/2009/1...[/img]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/268...][img]http://img268.imageshack.us/img268/46/la...[/img][/url] [url=http://imageshack.us/photo/my-images/534...][img]http://img534.imageshack.us/img534/6315/...[/img][/url]

Hans4040 1435
badge vip badge

12 jaar

[quote=oldford]Ik wil toch nog een misvatting recht zetten;
OBD1 (en ook nog OBD anderhalf) is een Amerikaanse eis voor in Amerika verkochte auto's.
Die eis geldt dan voor auto's van voor 1995. Het is alleen een papieren eis.
De eis verplicht fabrikanten om de foutcode lijsten te publiceren, maar niet de protocollen om die uit te lezen.
Wat OBD1 betreft doe je dat met rooksignalen die door een Indiaan worden geïnterpreteerd. Alles toegestaan.
De eis om de foutcodelijsten te publiceren is helaas gestorven met OBD1 en niet overgenomen in nieuwere eisen.

Dus: een Autel of Launch of welke andere tester kan geen OBD1 uitlezen.
Dat is de scheldnaam die in de praktijk gebruikt wordt voor alles wat niet EOBD is, maar is niet technisch juist.
Alle ecu's - zelfs die van 2012 en ook die van volgend jaar - zouden dan nog een obd1 protocol hebben.
Deze aftermarket scanners werken dus met fabriekseigen protocollen - dat is een meer juiste omschrijving.

N.B.: Ik weiger om in Europa de kreet OBD2 te gebruiken. Ook dat is een Amerikaans/Canadees iets.
Wij hebben god zij dank slechts EOBD, want van de eisen van OBD2 wordt je echt niet goed.[/quote]
Old ford dan mag jij me uitleggen waarom ik met de autel wel een volkswagen van 97 uit kan lezen ?

Deze is in mijn ogen absoluut geen eobd of zoals sommige roepen obd2 .

En een lexus uit 99 laat zich ook perfect uitlezen .

daandc 0
badge

12 jaar

Hallo Daan, uit wat je als laatste schrijft en wat er voorgaand is geschreven valt slechts op te maken dat het aanschaffen van een uitleesding een soort bingospelletje is.
Je koopt het apparaat en dan is het afwachten welk merk en type auto je er mee kunt uitlezen. Ik zie het wel hoor, je grabbelt ergens uit de kast een apparaat en kijkt dan of het past op die auto. Zo niet, dan maar een ander geprobeerd. Een mand vol verloopkabels er bij vanwege de verschillende stekkers of vanwege dezlefde stekkers maar met andere pinbezetting.
Ik heb het apparaat netjes teruggestuurd. Daar deed de leverancier niet moeilijk over. (Zal wel de ervaring zijn) Mocht er een automodel gaan stotteren, is het nog altijd mogelijk om voor dat specifieke model een goedkoop uitleesgeval te bestellen. Ik begrijp dat de kans bestaat dat je vrij jonge wagens ook nog niet kunt uitlezen met populaire toestellen.
Overigens lijkt mij de kostprijs niet meer te moeten zijn dan die van een geheugenkaartje voor een GSM en de aansluitingen niet meer dan een ordinaire USB stekker. Dan mag verwacht worden dat de fabrikant een chipje met de uitleescode en een aansluitkabelje voor dat type er bij levert, net zoals een krik en een reservewiel.
En dan mogen die haperende sensors wat degelijker en goedkoper worden want ik denk toch dat dit spul opzettelijk zwak gemaakt wordt om er grof aan te verdienen.
Alles bij elkaar zou ik het afraden om op dit moment een zogenaamd universeel uitleesapparaat te kopen.

ojhekcireg 0

12 jaar

Een bingo spelletje wil ik het niet noemen .

Maar wat betreft dat het niet zoveel kost om een tester mee te geven is niet waar .

De gewone goedkope testers die kunnen alleen PXXX code's uitlezen .

Deze zijn in principe niet zo duur maar een fabriekant van een automerk zal deze niet bij een auto leveren .

Hij zal wel gek zijn die worden al gedwongen door een auto te ontwerpen die zo min mogelijk uitstoot met allerlei toepassingen. (lees elektronika )

Maar je heb in je auto ook nog met andere coderingen te maken P1XX (fabriekkant specifieke code's Cxxx / BXXX / UXXX
Chassis = veersysteem Body = airbags systeem U = netwerk .

Dit is een stuk uitgebreider en er komen nog dagelijks meer code's en definities bij doordat alles nog uitgebreider wordt door toevoeging meer elektronika .

En dan heb je ook met update's te maken die ook betaald moeten worden .

Wat betreft de sensoren dit zijn slijtage delen zoals lambdasensors en luchtmassameter's zijn onder hevig aan slijtage en vervuiling waardoor deze na een lange tijd vervangen moet worden .

Dit is ook zo bij een katalisator .

Tja ik geef toe dat het veel geld kost maar opzettelijk zwak dat zal de fabriekkant niet doen eerder zo goedkoop mogelijk vervaardigen .

daandc 0
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Starlet of stel zelf een nieuwe vraag.