Toyota Starlet: Schokken bij wegrijden met nieuwe koppeling

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,3 XLi

Na het vervangen van de koppeling en de drukgroep doet zich soms een vreemd probleem voor:
Bij het wegrijden in de 1e versnelling schokt de auto wild.

Dit probleem doet zich alleen voor bij wegrijden vanuit stilstand (dus niet als de auto al enige snelheid heeft)

Als de auto eenmaal vaart krijgt verdwijnt het weer of als er wordt doorgeschakeld naar z'n twee.
Het lijkt erop alsof de koppeling stick-slip vertoont, dus soms aangrijpt en dan weer doorslipt. Hij bokt en schokt dan als 'n wilde wat echt een vervelende ervaring is. (Het is zeker geen wielslip.)

Alleen met een extreem voorzichtige rechtervoet en dito bediening van de koppeling is het met moeite te voorkomen/verminderen.
Vreemd is ook dat het probleem zich zeker niet altijd voordoet en niet te voorspellen is (warme motor, koude motor etc.)

De koppelingsvloeistof is vervangen en ontlucht.

gijs_co

Geplaatst door gijs_co (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Starlet? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

jan T (20) PRO, 12 jaar geleden

lijkt me zo om telezen dat de koppeling slingerd.
dat kan door een kromme plaat of een ongelijk werkende drukgroep.
ik neem aan dat je bij achter uit rijden er ook last van hebt.

groetjes jan.

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

weet niet of u het zelf heeft gedaan of een garage? maar als het bij een garage is gebeurd dan terug gaan voor garantie

harnak (0), 12 jaar geleden

of wat jan t zegt of verkeerde drukgroep of eventueel vliegwiel vol olie of koelvloeistof.

gijs_co (0), 12 jaar geleden

Ik heb de koppeling zelf vervangen en de drukgroep zat als set bij de koppeling.

Afgezien van de versleten koppeling was er verder geen lekkage/zweten/vloeistof rond de koppeling. De koppeling slipt verder ook niet, dus ik verwacht geen 'vervuiling' van de koppeling met olie of vloeistof.

In de achteruit heeft ie nog nooit dit schokken laten zien (maar die wordt uiteraard ook een stuk minder vaak gebruikt).

Ook vooruit gebeurt het lang niet altijd, maar dan opeens weer een heel aantal keer na elkaar, daarna weer een tijdje niet etc.
Zou een slingerende koppeling niet altijd problemen moeten geven?

Hoe zou een nieuwe koppeling krom kunnen raken? En hoe zou je kunnen zien of een drukgroep ongelijkmatig aandrukt?

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

ja dan zul je hem toch weer moeten demonteren en kijken of de drukvingers geen afwijking hebben, of de koppelingsplaat niet krom is, het is wel nieuw maar het kan zo zijn
succes jan

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

montagefout? hart van de koppelingsplaat kromgedrukt?

Joris96 (0), 10 jaar geleden

Wat was nu uiteindelijk het probleem geweest en hoe is het opgelost?

Vr.gr

gijs_co (0), 10 jaar geleden

Het probleem bestaat nog steeds. Hoewel het storend is, valt er wel mee te rijden.

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

Probleem van erg lang geleden.
maar een drukgroep KAN beschadigen door ondeskundige montage. Bijv. aan één zijde de bouten al aandraaien, terwijl de andere nog los zijn (of zelfs niet geplaatst). KAN ook tijdens montage een vette vinger op de plaat zijn gekomen. Of een vette vinger aan de drukgroep welke vervolgens weer op de plaat terechtkomt. Of een plaat slecht gecentreerd, en met de bak de plaat op zijn plaats geduwd!!
Ik noem zomaar wat mogelijke oorzaken. Geef dus TS géén verwijt.

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

het slecht centreren van de koppelingsplaat wordt vanzelf gecorrigeerd als na montage de koppeling 1 keer ingetrapt is.Als de zaak tijdens montage vervormd is zal de koppeling minder snel vrijkomen..Het schokken tijdens het laten opkomen van de koppeling pedaal kan naar mijn idee alleen maar komen door een fout in de diafragma van de drukgroep of ,mechanisch contact tussen aangedreven deel en het aan te drijven deel voordat de koppelingspedaal volledig is losgelaten. Dus bv een verkeerd om geplaatste koppelingsplaat of een defect (vastlopend) toplager cq niet goed schuivende plaat..[quote=Ralf_Jensen]Probleem van erg lang geleden.
maar een drukgroep KAN beschadigen door ondeskundige montage. Bijv. aan één zijde de bouten al aandraaien, terwijl de andere nog los zijn (of zelfs niet geplaatst). KAN ook tijdens montage een vette vinger op de plaat zijn gekomen. Of een vette vinger aan de drukgroep welke vervolgens weer op de plaat terechtkomt. Of een plaat slecht gecentreerd, en met de bak de plaat op zijn plaats geduwd!!
Ik noem zomaar wat mogelijke oorzaken. Geef dus TS géén verwijt.[/quote]

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Starlet of stel zelf een nieuwe vraag.