Toyota Corolla: Distributie riem / gebroken tandwiel

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 VVTi

Mijn Corolla heeft pas 85.000 op de teller, ben geen bijzondere rijder.
Van het ene op het andere moment, pfff, valt de motor uit en daar sta je dan in het donker.

Naar garage gesleept, en na enige tijd blijkt distributie riem/ketting kapot.. balen!
MAAR, ook het tandwiel daarvan blijkt gebroken!
Nu hebben ze nog geen oorzaak kunnen vinden waarom dit gebeurd. Vermoed word dat hij door "iets" vastgeslagen is.
Morgen zal daar wel een uitslag op komen, maar dit lijkt me niet zomaar "iets".
Zijn er mensen die dit al eens bij de hand hebben gehad en een oorzaak verwachten?

Slechts 85.000 km's.. niets bijzonders verder.
Mijn vorige Corolla was al 14 jaar toen ik hem inruilde voor deze, helemaal toppie.

Iemand enig idee hoe men hiermee om zal gaan vanuit Toyota??
Of op voorhand al suggestie's hoe te handelen?
Want zo'n jonge auto en dan nog een corolla ook, dat mag je toch zeker niet verwachten lijkt me.

Help me een beetje op weg als het kan, ik baal echt als een stekker.

BAM.

Geplaatst door BAM. (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Corolla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

ronnie34 (0), 17 jaar geleden

Voorzichtig vraag ik je of er onlangs nog misschien aan de motor zelf is gewerkt ?

Deze motoren hebben hun eigenaardigheden, maar ik heb nog nooit gehoord dat er een ketting of distributietandwiel sneuvelt.

Ik ben razend benieuwd wat de blokkade dan wel heeft veroorzaakt.

Ik mag toch wel hopen dat de auto bij een Toyota dealer staat ? Garantie zal moeilijk worden, ondanks zijn 85000km is de auto al 4 jaar. Desalniettemin, als hij bij een dealer staat laat de minstens een poging doen om dit onder garantie te repareren.

BAM. (0), 17 jaar geleden

Er is onlangs niet aan de motor gewerkt.
Toen ik vroeger nog een Tercel had was zoiets wel leuk, maar daar is deze net even iets te duur voor :-)

Uiteraard staat hij bij de offieciele Toyota dealer, daar heb ik normaal gesproken ook wel hele goede ervaringen mee.
Alleen op dit moment zit het me niet zo heel lekker.
Ik heb hem als 2 jaar oud gekocht en is door zijn Toyota 1st Class garantie bepalingen dus pas een half daar uit...

Die eigenaardigheden waar jij het over hebt: ik moet mischien nog wel even vermelden dat ik een aantal keren een olie staatje heb laten bijhouden op verzoek van de dealer zelf. Ik had begin dit jaar ineens een heel hoog verbruik daarvan, en dat verdween ook weer zonder een aantoonbare reden. Maar sindsdien hou ik hem dus redelijk goed in de gaten, en ook dat was okee.

Ik vind dit zo'n vreemd geval... De oorzaak weet ik na een paar dagen nog niet eens.

ronnie34 (0), 17 jaar geleden

Juist die eigenaardigheid bedoel ik nou net. Deze motoren staat bekent als echte oliezuipers, maar de importeur doet er ook wat aan. Zijn de oliestaatjes te hoog, dan wordt de motor gedemonteert en opgemeten. De meesten krijgen daarna een (ruil) shortblok (alleen zuigers en cilinders).
Dat opeens verdwijnen van olieconsumptie heeft te maken met het feit dat de zuigerveren zich weer los hebben gewerkt.

Dus je weet nog steeds niet wat de oorzaak was van de gebroken distributie aandrijving?

Ik bedoel ook niet of jij aan de motor hebt gewerkt (absoluut niet doen, is geen aardigheid aan met al die dure electronica), maar of er bij de beurten iets aan de motor is gedaan.

Laat me horen wat de garage vind dat de oorzaak is en blijf hen pushen om het geval toch onder aandacht te brengen van de garantieafdeling van de importeur.

BAM. (0), 17 jaar geleden

Ben even snel langs de garage geweest.
Voelt heel sneu, zo'n blik op 4 wielen dat daar in de lucht hangt..

Distributie ketting gebroken, ruim een kwart van dat tandwiel afgebroken, nokkenas afgeschreven, kleppen krom, gat in carterdeksel etc etc. compleet afgeschreven motorblokje zeg maar.
Je weet niet wat je ziet, inwendig gewoon een soort verwoest.
De oorzaak hebben ze vooralsnog niet kunnen vinden.
Maar als ik dat ding daar zo zie liggen met dat die hap eruit snap jij wel wat ik nu wil zeggen!
Dat kan gewoon niet.

Ze gaan het hele verhaaltje vandaag denk ik bij elkaar tellen en contact op nemen met importeur over oorzaak/toedracht en wat zij ermee denken te betekenen. Ik ga daar even op wachten, maar vrees toch dat ik me in een hele vervelend touwtrek spelletje ga begeven. Heel ffies afwachten dus..

Overigens, aan de motor was niets gedaan voor zover ik weet. Mischien nog wel enig idee hoeveel zo'n geintje ongeveer kost??

Als ik de kans heb zal ik een foto van die dingen maken, echt bizar gezicht, verwacht je gewoon niet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.