close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Toyota Corolla: Expansievat / Koeling

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3

Hoi,

sinds enkele weken (zo'n 4tal reeds, althans dat ik weet) verdwijnt de koelvloeistof uit het expansievat van mijn Corolla op mysterieuze wijze. Ik heb geen last van vuiligheid of gasbubbels in het expansievat en merk ook niks aan de olie, dus denk ik dat de joint de culas geen probleem vormt. Wel merk ik aan de onderkant van de capot dat er roestvlekken zijn, dit schuin boven het expansievat, en ook de zone rond dat vat vertoont sporen van wateruitstoot. Toen ik weer kwam van reis (zo'n 1500 km gereden) werd het al heel absurd. Toen ik voor een tankbeurt stopte na zo'n 350 km was het vat plots overvol, tot aan de dop, daar waar ik het de voorbije dagen nog een paar keer (ietwat) had moeten bijvullen. Zo'n 350 km daarna was het dan plots weer voor meer dan de helft verminderd. Ik vulde bij tot het streepje "full", en zo'n 400 km later was het weer geminderd tot onder "min". Ik vulde weer bij tot full en reed dan nog zo'n 400 km. Bij thuiskomst stond het niveau halverwege. Ik vulde weer bij tot full.

Ik dacht dat dat alles te maken had met de extreem warme juli-maand, maar nu, naar een paar weken niet gecheckt te hebben, merkte ik dat het vat weer volledig leeg was (ondertussen echter wel al weer zo'n 2000 km gereden).

Het vreemde is dat de motor nooit té warm loopt. Integendeel, als ik zo'n gezapige 70 per uur rijdt, na eerst op de snelweg gereden te hebben, koelt de motor af tot 1/3e van de stand op het dashboard. Op de snelweg stijgt hij tot net onder halverwege en bij langdurige stilstand staat hij net tot halverwege en hoor je - logischerwijs - af en toe de ventilator aanslaan voor extra koeling. Alles verloopt dus behoorlijk normaal, behalve dan dat die vloeistof ergens naar toe gaat, God weet waar. Vandaag heb ik immers maar 60 km gereden en is de vloeistof weer van "full" tot een beetje boven halverwege gezakt. We hebben het expansievat zelf losgekoppeld en op lekken gecontroleerd, maar daar is er dus niks mee...

Wat ik wel vreemd vond, de voorbije winter, was dat de motor sneller afkoelde bij 70 à 90 km per uur, iets wat hij de voorbije jaren niet echt deed.

Verder kan ik ook zeggen dat de chauffage nog altijd warmte afgeeft. Misschien dat dat ook een extra hulp kan zijn.

Iemand, wat raad aub.

Met vriendelijke groet,
Koenraad.

Geplaatst door

Koenraad (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ben toch bang dat je kop iets lekt, en dat de bijgevulde koelvloeistof weglekt doordat de druk te hoog wordt, deze blaast dan af door de dop van het potje, vervolgens kijk je weer en is het te laag. Controle op lekke cilinderkop laten uitvoeren.

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Koenraad,

Zo te horen is je waterpomp goed aan het lekken. Kijk met een lamp aan de achterzijde van de motor bij de dynamo. Op de richel waar de oliepeilstok naar binnen gaat zal het of erg nat zijn of wit van het reactiemiddel van de koelvloeistof. Het vullen van de expansietank kan zijn dat lucht via de pomp zich verzamelt in de cilinderkop en dat tijdens het rijden deze de koelvloeistof richting de tank duwt.
Jouw geluk is dat een Toyota niet zo snel kookt, om zeker van je zaak te zijn laat door een garage het koelsysteem afpersen, eventueel ook nog kompressie-meten om een kapotte koppakking helemaal uit te sluiten.
Als de waterpomp is vervangen, laat dan ook de thermostaat vernieuwen. Deze zijn niet zo gesteld op functioneren in hete lucht en zal weldra kapot gaan.

ronnie34 0

18 jaar

Beste ronnie34,

toen ik vannacht thuiskwam hoorde ik een fluitend geluid dat zo'n 1 à 2 sec na het afleggen van de motor doorduurde (net een fluitketel die je van het vuur neemt op het moment dat hij kookt, de toon gaat dus naar beneden). Bovendien merkte ik idd onderaan, op mijn garde-boue, wat water. Ik had nooit eerder naar die plaats gekeken. Morgen ten eerste werke naar de garagist dus. Hopelijk is het die pomp, liever dat dan een kapotte joint!

Koenraad 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.