Toyota Corolla: startproblemen

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 xli-e2

ben sinds 3 jaar een trotse bezitter van een corolla.
dit is mijn 4de toyota en voorlopig zal er geen ander merk op het lijstje staan.
heb in deze 3 jaar 90.000km mee afgelegd naar volle tevredenheid.


DE AUTO IS EEN 1.6XLI 16VALVE 4A-FE MOTOR BJ93
EN IS VOORZIEN VAN EEN STARTONDERBREKER

maar heb nu het volgende probleem:

1) als ik mijn startonderbreker(merk conlog) erin stop en eruit haal gaat het knipperend lamje uit en kan ik starten. maar het is me al een paar keer overkomen
dat mijn lampjes op het dashbord wel aangaan als ik mijn sleutel omzet maar voor de rest gebeurt er helemaal niets. hij start niet en ook geen geluid van de startmotor of iets anders???

2) in het begin moest ik wat met de auto schudden voordat hij start maar sinds kort helpt ook dat niet. nu geef ik een paar klappen op het stuur en hij start.

3)hij is al een paar keer tijdens het rijden stilgevallen (allemaal binnen de bebouwde kom gelukkig) als ik hem dan opnieuw probeer te starten dan lukt het niet. de STARTMOTOR doet het op dat moment wel. het gekke is dat ik dan ook geen benzinegeur ruik. dat zou je wel verwachten als de startmotor ronddraait en ik mijn gaspendaal een paar keer op en neer doe.
ik moet dan eerst mijn staronderbreking op laten komen en dan weer de startonderbreker erin stoppen en dan pas kan ik weer starten(soms gelijk soms eerst een klap op het stuur geven)

eerst dacht ik aan de startmotor maar toen weer aan de startonderbreker en nu denk ik weer de bobine.

de garage kan het ook niet vinden want heb hem 2 keer weggebracht maar op momenten dat de auto daar staat start hij gewoon ze hebben het een paar keer geprobeert maar hij bleef normaal starten.

dit probleem komt niet dagelijks voor maar zo gemiddeld 3 keer per maand

heeft iemand wel eens het zelfde probleem gehad of weet misschien iemand wat het probleem is

alvast heel erg bedankt.

hij rijd gewoon veel te fijn om hem weg te doen al kijk ik wel uit naar een avensis station van 98 benzine. iemand daar ervaringen mee

nicojan

Geplaatst door nicojan (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Corolla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

jan T (10) PRO, 17 jaar geleden

nicojan het lijkt mij dat het in de startblokkering zit ik zo zeggen laat deze los koppelen zodat je zonder startblokkering bent en kijk dan of het over is.

groetjes jan.

nicojan (0), 17 jaar geleden

bedankt jan
ik heb gemerkt dat mijn startblokkering flink verstopt zit dus zal ik er eens van het weekend tyd voor nemen om hem er uit te bouwen al heb ik nog geen flauw idee wat er me te wachten staat en hoe ik het moet doen maar ja zou er als ervaren electromonteur wel uit moeten komen denk ik zo. maar als er al iemand ervaringen mee heeft dan hoor ik het graag.
en jullie horen nog van me hoe het is gegaan
groetjes nico

ronnie34 (0), 17 jaar geleden

nicojan,

Is een bekend euvel en de oplossing is simpel. Laat de kl**e Conlog startblokkering loskoppelen. De Conlog is een prachtig ding als hij nieuw is, maar na verloop van tijd gaan de relais in de centrale storingen veroorzaken. De conlog blokkeert de benzinepomp en in jouw geval de spanning naar de ECU. De startmotor werkt altijd. Daarom kan na het stilvallen er altijd worden gestart, maar als de startblokkering de benzinetoevoer en/of de stroom op de ECU niet vrij geeft zal de auto niet aanspringen.
Kortom laat de conlog in z'n geheel verwijderen of laat iemand de bedrading van bemzinepomp en contactsleutel herstellen. Jouw problemen zijn dan geschiedenis.

nicojan (0), 17 jaar geleden

[quote=ronnie34]nicojan,

Is een bekend euvel en de oplossing is simpel. Laat de kl**e Conlog startblokkering loskoppelen. De Conlog is een prachtig ding als hij nieuw is, maar na verloop van tijd gaan de relais in de centrale storingen veroorzaken. De conlog blokkeert de benzinepomp en in jouw geval de spanning naar de ECU. De startmotor werkt altijd. Daarom kan na het stilvallen er altijd worden gestart, maar als de startblokkering de benzinetoevoer en/of de stroom op de ECU niet vrij geeft zal de auto niet aanspringen.
Kortom laat de conlog in z'n geheel verwijderen of laat iemand de bedrading van bemzinepomp en contactsleutel herstellen. Jouw problemen zijn dan geschiedenis.[/quote]
de startmotor slaat alleen aan als hij al een keer is stilgevallen maar als ik mijn conlog nog niet heb gebruikt dan slaat de startmotor niet aan. betekend dit dat mijn startmotor ook word geblokkeerd door mijn conlog??
dus de ecu benzinepomp en startmotor??

ik ga het weghalen. als het goed is zijn het 6 draden van 2 aan 2 en is het een kwestie van volgen. al kan je er moeilijk bij zo onder het dashboard.
groetjes nico

jan T (10) PRO, 17 jaar geleden

ja nico dat heb je goed gezien als je de boel dus weg haalt ziet het er naar uit dat je van je probleem af bent.
ik begrijp dat je electro monteur ben dus dit is geen probleem voor jou hoor.

groetjes jan.

ronnie34 (0), 17 jaar geleden

Nicojan,

Niet te moeilijk gaan doen en verwijder het onderste deel van het dashboard onder de stuurkolom (2 schroeven links + rechts onder), en dan ook de stuurkappen 4 of 5 schroeven aan de onderzijde. Om de blokkering van de benzinepomp te wijzigen moet je de dorpellijst links wegpakken en het kleine paneeltje linksvoor naast het koppelingspedaal. Daar zit een een stekkerverbinding waarschijnlijk de onderbreken van de benzinepomp.
Je moet gewoon de onderbroken kabels weer in oude glorie herstellen en de aftakkingen laten zitten, zodoende zal de knipperled nog gewoon werken. Maar een sleutrel is niet meer nodig.
Als je de delen verwijdert hoeft je geen rare fratsen onder het dashboard uit te halen.

nicojan (0), 17 jaar geleden

hallo
vandaag eindelijk tijd gehad om aan de auto te sleutelen. heb nu de conlog in zijn geheel weggehaald ik ben nieuwschierig of ik nu van het startprobleem af ben.
ik hou jullie op de hoogte.
ALLEN HARTELIJK DANK VOOR DE TIPS.


aan de conlog zaten vier zwarte stekkertjes en 1 witte stekker.
de witte stekker gaat naar het lampje en de plaats om je conlogsleuteltje in te stoppen en 2 draden daarvan naar de voeding.
de vier stekkertjes zijn elk 2 draadjes op 1 pin. dit is gedaan voor de draaddoorsnede.
de draden van 2 stekkertjes zaten onder de dorpel aan de bestuurderskant ik denk naar mijn benzinepomp.
en de andere 2 stekkertjes zaten bij de bedrading van het contactslot. en die zijn voor mijn startmotor.
groetjes nico

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.