Toyota Corolla: EGR uitschakelen

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1900

Ik zou de EGR klep van mijn Corolla van 2001 1900diesel (peugeot motor) willen uitschakelen hoe doe ik dat best.
Moet men de metalen leiding aan de motor dicht maken of mag men de EGR klep uitschakelen door de vacumleiding af te sluiten.
Bij deze hangt er een klep (aan het front gevezen) die met een leiding naar een potje gaat onder de zwarte kap van de motor en vervolgens vertrekt van daar een leiding van 10cm naar de EGR klep die in het inlaatspruitstuk zit (aan de ene kant is de metalen buis aangesloten en aan de andere kant van de aanzuigbuis zit zo een groene klep) .
Mag je aan de klep vooraan de vacum afsluiten?.

Sus11208

Geplaatst door Sus11208 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Corolla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

fastbreakrijder (0) PRO, 17 jaar geleden

ik zou 'm dichtmaken tussen het inlaatspruitstuk en de egr-klep,als dit mogelijk is.
meestal word dit gedaan door er een stalen plaatje te plaatsen tussen deze 2 delen.(ipv de normale pakking)
het vacuumslangetje losmaken kan ook,maar als je egr in geopende positie vast staat heb je hier niets aan.
kunnen de uitlaatgassen nog naar de inlaat...

Sus11208 (0), 17 jaar geleden

Aan het motorblok is er een flensje met twee boutjes, maar boven aan de klep is het met een spanband met daartussen een ring, daar zal het niet gaan.
En je hebt wel gelijk, als de klep openstaat is het slangetje losmaken geen oplossing.
Nu is het wel zo dat er nog geen EGR problemen zijn en de klep nog werkt (zo zal ze normaal nog wel sluiten)
Ik dank u voor de reactie.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Bij de flens met boutjes een plaatje plaatsen. Bij deze peugeot motor zijn aanzienlijke resultaten te boeken bij afsluiten van egr. Vaak worden ze er een stuk pittiger van. Laatste klant was lyrisch een heeft later nog bier en taart gebracht.......

Sytze

Sus11208 (0), 17 jaar geleden

Laatste klant was lyrisch een heeft later nog bier en taart gebracht.......

Dat beloofd als ik het zo lees, dan moet ik ook zo een plaatje maken.
Ik zal de bordjes al klaar zetten.

post767 (0), 17 jaar geleden

Sytze,

weet je of het bij de eigen 2c motor uit 1996 van toyota ook veel effect heeft? ook gewoon n plaatje tussen klep en inlaatspruitstuk?

grt w

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Ondervinding is de beste leermeester. Gister nog een Courier 1.8 diesel gedaan waar weinig pit meer in zat. Nou geloof mij: even een paar keer flink trappen en nu lijkt het wel of ie een turbo heeft. Dus ja ik denk dat het wel degelijk verschil maakt. En zolang er geen meetsysteem aan hangt kun je het straffeloos doen.

Sytze

post767 (0), 17 jaar geleden

Hoe dik moet het staal plaatje zijn?

fastbreakrijder (0) PRO, 17 jaar geleden

1 mm is al genoeg...

Multispeed (0), 17 jaar geleden

[quote=sytze]En zolang er geen meetsysteem aan hangt kun je het straffeloos doen.[/quote]
Als medeboardlezer vraag ik me af wat een meetsysteem duidelijk maakt, welke waardes?

Ik ben misschien te nieuwsgierig.

Arie

Michiel7811 (0), 17 jaar geleden

Bij mijn 2CE uit 98 maakte het niet veel uit. Iets onrustiger lopen van de motor misschien. Verder meer geluid (rauwer). Maar niet sneller. Ik heb tien metingen gedaan 80-120 in 4 en 5e versnelling.

Kan het zijn dat het uitmaakt of je afsluit met een plaatje ofdat je de vacuumleiding afstopt?

Groet,

Michiel

Sus11208 (0), 17 jaar geleden

Kan het zijn dat het uitmaakt of je afsluit met een plaatje ofdat je de vacuumleiding afstopt?

Als de klep blijft hangen en ze staat open dan heeft het verwijderen van de vacumleiding geen enkel efekt.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Nee! Inderdaad niet alleen maar vacuumleiding los nemen! Zoals frans zegt niet doen. Wel even de moeite nemen een plaatje er tussen te zetten. En bij de een is het effect groter dan de ander. Daar kan ik ook niets aan doen, sorry....

Betreft de meetwaardes: Wanneer het egr systeem bewaakt wordt door een ecu is het moeilijker of zelfs onmogelijk een egr af te doppen. Er wordt dan een deel van de lucht door de egr aangevoerd. Dat gebeurd na het afdoppen niet meer. Dat ziet de ecu als een foutmelding. Dan gaat het mis en kan de auto in noodloop gaan.
Ook als er niet direct draden verbonden zijn aan de egr kan deze toch nog aan een meetsysteem hangen. En dan kan het soms wel maar dan moet er een klein gaatje geboord worden in het afdekplaatje.(plm. 1 mm)

Sytze

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.