Toyota Yaris 2001: Foutcode P0301

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 1NZ-FE, Motorinhoud (cc): 1500, Vermogen (kw): 78

Beste Kenners,

Sinds 2 weekjes deze leuke sportuitvoering voor zoonlief gekocht. Uiteraard testrit gemaakt en niks vreemds gezien en gehoord. ( voor een auto van 21 jaar).
Echter ging bij thuiskomst het engine lampje branden.
Deze uit laten lezen en daar kwam de P0301 code tevoorschijn. Eerst laten wissen en gereden. Kwam weer terug.
Toen kruistest gedaan met bobine 1 en 4. Kwam weer lampje terug.
Een paar dagen geleden alle 4 de bougies vernieuwd met NGK Boegies.
Helaas na een paar dagen weer dezelfde melding terug.

Wat zouden wij als redelijke leken nog zelf kunnen proberen/vervangen?
Heeft het vervangen van de bobines nog nut?

Heb een kennis die automonteur is geweest, dus wel redelijk handig mocht er iets ingewikkelders moeten gebeuren.

Wat wellicht van belang is, wellicht ook niet. Er zit een apparaatje in (met een aan en uitknop) waarmee je de knalpijp kunt laten knallen en vlammen. Zoon zweert dat hij er niet aan is geweest. wat ook streng is afgeraden. en per ongeluk aanzetten is ook niet gebeurd.
Moet die er eventueel nog uitgehaald worden?

Alvast bedankt voor de reacties.

Kolleke

Geplaatst door Kolleke (0) , lid sinds 1 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Yaris? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

oldford (0) PRO, 1 jaar geleden

Ontsteking lijkt niet de oorzaak te zijn, gezien je testen en vervanging van de bougies.
Blijven er nog genoeg oorzaken over: defecte sensor (LMM of Map-sensor, Lambdasonde), defecte injector, compressieverlies in cylinder 1.

Als de foutcode weer aanwezig is, probeer dan eens of je Freeze Frame data kunt uitlezen.
Dan krijg je mogelijk een aanwijzing bij welk toerental en belasting de misfire voorkomt.
Voor de rest wordt het zoeken. Kijk in live data naar de fuel trims (bij warme motor).
De Fuel Trims moeten ideaal rond de 0% zitten. Bij waardes meer dan 10 (positief of negatief) is verder zoeken gewenst. Meet de compressie of lekverliezen. Etc., etc.

Als het streng afgeraden wordt om dat apparaatje voor het knallen en vlammen aan te zetten, dan zou ik ding in zijn geheel verwijderen. Dat staat nog los van een eventuele bekeuring die je ervoor kunt krijgen als het ding ontdekt wordt bij een verkeerscontrole.

N.B. 1: Doorrijden met de storing kan tot dure gevolgschades leiden (lekke klep, defecte katalysator).
N.B. 2: Is de auto van een particulier gekocht of van een bedrijf?
In het laatste geval heb je recht op de "wettelijke" garantie en kostenlose reparatie door de verkoper.

    Hallo Oldford,
    Voor te beginnen dank voor je snelle reactie.
    Het meeste wat je schreef is abracadabra, dus ik ga even googelen en voorleggen aan de kennis van mij.
    Hij is particulier gekocht. Dus daar valt niks te verhalen.
    We gaan gewoon lekker zelf aan de slag of eventueel garage om te kijken wat er aan gedaan kan worden. - Kolleke (0), 1 jaar geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Yaris of stel zelf een nieuwe vraag.