auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Toyota Carina E: hobbelen; banden?

Bouwjaar: 1992

Ik heb op m'n Carina uit 1992 voor de derde keer sinds ca 120.000 km nieuwe banden laten plaatsen. Nu zit ik rond de 160.000 km.
Op de brug kon je de vrijhangende achterwielen wiel "op en neer zien dansen" als je ze met de hand draaide.
Ze zijn als het ware ovaal gesleten blijkbaar.

Nu heb ik vier nieuwe. Goede Bridgestone banden.
Het probleem, op en neer stuiteren bij bepaalde snelheden (45, 75, 100 en rond de 120) is niet zo hinderlijk meer, maar voor mij nog wel voelbaar.
Volgens de garagehouder is alles ok: schokbrekers, lagers.
Ik word er niet goed van...
heeft iemand een idee of Tip?
Groet,
Hubert

Geplaatst door

Hubert4590 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Volgensmij heet dit verschijnsel cuppen. De banden zijn dan "golvend" afgesleten. Dit kun je voelen als je met je hand het loopvlak van de band aftast.
Ik weet niet waar het door veroorzaakt wordt ik heb weleens gehoord dat het te maken heeft met meesturende assen?? of misschien iets anders in de ophanging.
Het ene bandenmerk is er ook gevoeliger voor dan het andere.

ennovations 0

19 jaar

Laad je dempers eens testen bij een banden specialist.

Slechte dempers , kunnen de banden ook een hakkelig profiel

geven.

Jos W 0
badge

19 jaar

Hoi Hubert,
Volgens mij heb ik ooit hetzelfde gehad met mijn carina 11. Bij mij was de oorzaak een versleten demper.
Het verschijnsel was dat op een bepaald moment het wiel begon te stuiteren. Dit heb ik door laten gaan tot ik een klapband kreeg. Op een plaats was de band volledig doorgesleten. Deze dempers hadden toen 350.000 gelopen. De klapband zat aan de kant waar de gastank zat, deze kant van de auto werd dus zwaarder belast.
Ook bij mij waren deze dempers goed genoeg voor de APK.
Nu mijn theorie:
Ik denk dat de demper in een bepaald bereik van de dempafstand nauwelijks demping gaf. Maar de demping over de hele veerweg (=dempafstand) is nog wel goed genoeg.
volgens mij moet je de wagen op een testbank zetten. En de dempers laten testen. Het kost je zo alleen maar banden.
Als je nieuwe dempers wilt, orginele is natuurlijk wel het beste maar zeer duur. Beetje rondbellen voor de prijs, k-f niet kopen!
De voordempers hebben het bij mij 440dkm uitgehouden, de wagen is met orginele dempers naar Afrika vertrokken. Het fabeltje dat een schokdemper maar 100dkm mee gaat is gelogen maar in jouw geval lijkt het toch het meest op de dempers.
Michiel

Michiel7811 0

19 jaar

Hallo meedenkers,

Ik heb de auto op de testbank laten controleren.
Dempers prima.
Ook dat bedrijf had geen idee wat het kan zijn.
Misschien toch, ondanks uitbalanceren, vierkante velgen?
Of iets in de ophanging?
Hubert

Hubert4590 0

19 jaar

vaak slijten die banden door te lichte as belasting corsa b heeft er veel last van achter ipv 2.2bar de banden op 1.9 zetten achter, misschien helpt dat grt. mark

mark7265 0

19 jaar

tja Hubert,
Ik probeer ook een beetje mee te denken. Zou het kunnen dat bij het remmen de auto bij een bepaalde draaihoek meer remt dan bij de rest van de wielomloop? Bijvoorbeeld door een onrondheid in de remtrommels achter. Als dit het geval is, en als dit mogelijk is (wat ik niet weet) dat voel je dit bij het remmen, schokkerig afremmen.
Weetje, het komt mij raar voor dat een onderdeel als de een band op een bepaald deel overmatig slijt en je dit niet tijdens het rijden merkt.
Nog een idee, je wiel is gebalanceerd. Maar tijdens rotatie van het wiel zijn er nog meer massa's die in balans moeten zijn. Bijvoorbeeld de schijf of de trommels. Zou het kunnen dat deze uit balans zijn (ik heb geen idee hoe dit zou kunnen)
Wat gebeurt er eigenlijk als je een goed uitgeballanceerd wiel op de as plaatst en je geeft een flinke slinger/snelheid aan het wiel (bijvoorbeeld met een slijpschijf op een haakse slijper). Ik vraag me af of het wiel dan zonder slingering ronddraait.
Michiel

Michiel7811 0

19 jaar

Hubert en andere meedenkers

Ik heb zelfde probleem en hier bij korte samevating van mijn troubleshoot;

- wissel banden van voor naar achter (elke 15000 km0) NOK

- wissel links met rechts -> NOk

- check dempers -> Ok

- check radiaale beveging van wiel -> NOK hobbel achter links

- vervang alle vier banden (zomer-winter) -> Ok geen trilling.

- wissel (winter-zomer) -> nog niet goed

- balanceren op de "scouter" -> Ok

- na 5000 Km hobbelen terug??????

- ja weer hobbelen achter -> plate kant op de band..

- heeft iemand idee waar kan ik verder zoeken andres wordt het weer duure grapje (nieuwe banden)?????

-

ilovric 0

19 jaar

Is jouw lastafhankelijke remkrachtregeling wel in orde?
Indien niet remmen de achterwielen teveel. Dit is vergelijkbaar met een noodstop maken, dan krijg je ook platte stukken op de band.

Rein9365 0

19 jaar

Ik heb maand geleden Brembo remschijven voor opgezet,dus daar hoef ik niet te zoeken.

ilovric 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Carina of stel zelf een nieuwe vraag.