close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Toyota Auris 2012: Hybride brom / trilling

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Benzine

De Auris hybride van mijn vader (eerste eigenaar, normale tot rustige rijder) begint nu na 80000 km hetzelfde probleem te vertonen als mijn Lexus CT200h die ik sinds een half jaar heb met 135000 km. Beide auto's zijn uit 2012
Elektrisch rijden gaat soepel. Goed voelbaar op spiksplinternieuw asfalt met volle accu op de cruise control. Dan kan ik tot 60 km/uur en soms zelfs 70 km/uur elektrisch rijden. Een stukje dan, tot één kilometer ofzoiets. Er zijn dan géén vibraties te voelen. De banden zijn alle 8 (van beide auto's) in nieuwstaat en geven ook op de snelweg met snelwegsnelheden geen enkele vibratie.
Maar dan, als de benzinemotor gaat draaien......rond 60 km/uur is het het duidelijkst.

Een zware brom / vibratie door de gehele auto voelbaar en hoorbaar.

Het geluid is zeer laag frequent. Alsof je zo'n "BRRRRRR"-geluid maakt met je tong. Ongeveer die frequentie. Dat lijkt inderdaad op de frequentie van de draaiende wielen. Maar zoals ik al zei, de banden rollen prima. Geef ik een klein tikkie gas bij of laat het gas iets los, dan verdwijnt de trilling meteen.
In mijn Lexus CT200h kan ik in de sportstand (In de Auris heet dit Power) het motortoerental van de benzinemotor op het dashboard zien. De trilling doet zich voor rond de 1100 á 1200 toeren. Dus alleen bij een draaiende en zeer laag belaste benzinemotor.
De trilling is ook altijd voelbaar als je na het accelereren rustig het gaspedaal omhoog laat komen. Tijdens het omhoog bewegen van het gaspedaal is er altijd een moment, bij een bepaalde motorbelasting / toerental waar de trilling zich eventjes voordoet. Als het gaspedaal een centimeter verder omhoog is, is het alweer voorbij.
Het doet zich voor in alle modussen (eco, normaal en sport). Maar absoluut nooit als je elektrisch rijdt. Tijdens uitrollen doet het zich nooit voor. Met flink gas erop doet het zich nooit voor. Tijdens remmen doet het zich ook nooit voor.

Eenmaal bekend met de trilling en na me er lang aan geërgerd te hebben is het nu waarneembaar van 40 km/uur tot 80 km/uur. Maar rond de 60 km/uur is het het hevigst en onacceptabel. Ik kan zelf gaan proberen een oplossing te bedenken (aandrijfas, bougies, gasklephuis, egr klep, koppelomvormer, enz?) en hiermee naar de dealer gaan, maar dat is meer giswerk mijnerzijds. Ik ben al 3 keer bij de dealer geweest. Ik heb nog 1,5 jaar garantie.
Daar lijkt men niet te weten hoe het kan komen. 2 weken geleden hebben ze injectorreiniger in mijn tank gegooid, maar dit hielp niet.

Ik hoop dat iemand deze klacht herkent

Geplaatst door

plaksus1973 (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het zou kunnen dat er veel vocht zit in het inlaatspruitstuk. dit kan een rauw/ratelend geluid geven. komt nog weleens voor bij deze motoren.

dvw 0

7 jaar

volgens mij is dit wanneer de motor op een heel laag pitje de voor uitgang makkelijk aan kan.
Ik bedoel, hij moet geen kracht doen, miss op het moment er weinig kracht moet gedaan worden door de brandstof motor. Onafhankelijke auto testers noemde het een lage toon brom vd motor. De motor loopt dan op een uiterst zuinig koppel rekening gehouden hij weinig kracht moet doen en dus een laag toeren tal.Wat ik er van weet is de computer die voor de meest gunstige omstandigheden zorg, en dit alles regelt. Miss kan ik zeggen, door de hoge druk inspuiting van de injectie is het mogelijk deze moderne benzine motoren op veel lager toeren een grotere efficiëntie te vragen. Mijn Toyota iQ geeft al op minder dan 1800 tr/min een schakel advies als je zuinig wil rijden. Maar wat mijn Auris Hybride betreft erken ik het zelfde fenomeen als jij beschrijft. Een zware brom van geluid. De CT2OO, Auris hybride en Prius hebben allen de zelfde aandrijflijn.

Katrexprins 0

6 jaar

(Mijn vader rijdt nog in de Auris, hij heeft een zwaardere rechtervoet dan ik en heeft er dus minder last van)

De Ct200h is verkocht. Ik werd er gek van. Ik heb nog een aantal andere identieke (hybrides) mogen proberen. Ook eentje met net 20000 km op de teller. Zelfs een auris station van sept 2017 met 4800 km. Deze hadden allemaal hetzelfde fenomeen. Ik ben blijkbaar gevoelig, of ik ben de enige die met een constante snelheid van 60 km/uur rijdt af en toe. De verkoper bij de dealer (toen ik alweer ging klagen) merkte er niets van. Hij reed in de auto.. Ik zat er naast. Ik zei nog: "met de eco-meter rond de middenpostie" , maar meneer had een zogenaamd vlotte rijstijl en dan rijdt de auto gewoon vloeiend. Lekkere diagnose hahaha

Ik heb nu een prius 3 plug-in executive, ook uit 2012. Die heeft het ook, maar zeer zelden en in zeer geringe mate. Merkt echt niemand behalve ik als ik heel goed m'n best doe om 't op te roepen. Dan nog is het alleen voelbaar in het stuur en niet hoorbaar zoals in de Ct200h. De Prius is veeeel zachter geveerd dan mijn CT220h. Dit kan er mee te maken hebben.

plaksus1973 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Auris of stel zelf een nieuwe vraag.