Hallo,
Mijn Avensis 2.0 D4D uit 2003 (nieuw model) houdt in / stottert bij 2000 toeren als je met koude motor wegrijdt. Het lijkt net of het vermogen heel even helemaal wegvalt. Als je het gaspedaal in dezelfde stand houdt, gaan de toeren met schokken omhoog. In de twee is het probleem minder, in de drie is het weg. Na een paar minuten is het probleem weg en rijdt de auto probleemloos. Hij doet het overigens niet altijd, laten we zeggen in 70% van de gevallen.
Wat is er allemaal al gedaan:
- Temperatuursensor koelvloeistof vervangen
- 4 nieuwe gloeibougies
- Klepjes brandstofpomp vervangen
Mijn garagehouder verdenkt een lekkende verstuiver (over twee weken wordt hiernaar gekeken). Overigens is bij het uitlezen in de computer niets te vinden.
---------------
Intussen zijn de verstuivers gereinigd, één is er vervangen. Ook is de EGR klep gereinigd. Er is nu een duidelijke verbetering waar te nemen; hij schokt minder vaak (30% van de gevallen). Komende week komt er een andere EGR-klep in om te testen.
Bijkomend voordeel van het reinigen van de verstuivers is dat de auto nu sneller optrekt, beter op het gaspedaal reageert.
----------------
Andere EGR-klep helpt niet! Ook injector-cleaner heeft niet geholpen.
----------------
Nieuwe luchtmassameter heeft ook geen resultaat gehad.
----------------
Even een update mijnerzijds: ik ben er achter gekomen dat het probleem niet voorkomt als het heel koud is, dat wil zeggen als de motor stationair een hoger toerental draait door een verrijkt mengsel.
Iemand nog ideeën? Het zou erg fijn zijn als het probleem nu eindelijk opgelost wordt.
Groeten Ruud
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Controle distributieriem op spanning. Door te slappe riem verspringt de timing te vlug en gaat inhouden.
Hallo,
Ik heb ook een avensis D4D van 12/2003 met naar mijn indruk hetzelfde probleem. Wanneer de motot koud staat kan hij soms heel raar doen bij ongeveer 2500 toeren. Het is dan net of iemand anders mij gaspedaal bedient. Bij mij heb ik echter de indruk dat hij plots sneller begint te rijden. Ik dacht altijd dat het op dit moment is dat de schoepen van de (variabele) turbo zich opnieuw positioneren.
Mocht je intussen een oplossing hebben, laat het dan even weten.
groeten kristof
17 jaar
Hallo,
Ook ik heb hetzelfde "probleem" bij mijn Avensis d4D 11/2003 als tisik bij koude motor en deze toeren. Dat doet de auto al sinds de aanschaf ruim een jaar geleden. Ik heb het idee dat dit gewoon een electronische bijkomstigheid is en geen echt probleem. Ook draait de motor bij stilstand dan iets hogere toeren, bij bedrijfstemperatuur of als je nog enige snelheid hebt is er niets aan de hand.
17 jaar
Hallo Tisik en Walther11923,
Bedankt voor jullie reacties!
Even een update mijnerzijds: ik ben er achter gekomen dat het probleem niet voorkomt als het heel koud is, dat wil zeggen als de motor stationair een hoger toerental draait door een verrijkt mengsel.
Het lijkt wel op een software-foutje, die bij een bepaalde kritische temperatuur een te arm mengsel afgeeft of zo...
Geeft dit iemand nieuwe ideeën?
Alvast weer bedankt voor de tips!
Groeten Ruud
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar