Toyota 0: Is vaak in en uitschakelen van benzinemotor in hybride Prius sle

Bouwjaar: 2007

Bij de nieuwe hybridetechniek ( Toyota Prius b.v. ) gebruikt met zowel elektro- als benzine motor.
Steeds wordt er dan overgeschakeld, met gevolg dat de benzine motor vaak gestart wordt en kort loopt en dus niet op temperatuur komt.
Elke techneut weet dat er niets slechter is voor een verbrandingsmotor dan vaak starten en kort draaien.
Hoe lost met dit dan op?
Ook zijn er al motoren waarbij 1 of meer cilinders bij laag vermogen niet meedoen.
Komt men dan thermisch niet in de knoei?
Als je bij een normale 4 cilinder gaat rijden op 2 cilinders( b.v. omdat de ontsteking kapot is) dan onstaat er veel slijtage aan de cilinders die niet meedoen omdat die koud blijven.
Ook krijg je dan veel spanning in het materiaal van cilinder en cilinderkop.
Ik ben heel benieuwd hoe de techneuten van deze auto dit opgelost hebben.
Wie weet het?
Bedankt alvast.

Adje.

Adjepetatje

Geplaatst door Adjepetatje (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

Nico8119 (0), 16 jaar geleden

Ik denk dat ze een systeem gebruiken waarbij de cylinders om de beurt worden overgeslagen.

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

Hmm, eigenlijk nooit zo bij stil gestaan, maar het rijden met een motor die vaak werkt als ie niet op bedrijfs temperatuur komt is op zich zeer slecht natuurlijk. Op zich heb je hier een goed punt. Ben zelf ook wel benieuwd wat een importeur daarover zegt. Tuurlijk kun je zeggen dat ie vanzelf wel warmer word als je langere stukken aflegd maar dat is een dooddoener. Wanneer gaat de benzine motor eigenlijk aan bij zo'n ding?

Sytze

Paulus8636 (0) PRO, 16 jaar geleden

Deze motor wordt bij starten met gelichte kleppen snel rondgedraaid (veel sneller dan met een normale startmotor). Zodra de motor op toeren is (ca. 1000 tpm.) wordt de kleppentrein weer ingeschakeld en slaat de motor direct aan. De motor begint direct vermogen te leveren aan de dynamo (van de hybride aandrijving) zodat deze heel snel op temperatuur komt.
Verder is er extra thermische isolatie zodat de motor niet te snel afkoelt.
Wanneer het automatische programma is gekozen zijn de stop-start intervallen redelijk lang.

Het grootste voordeel van deze hybride is dat de benzinemotor geen sterke belastingwisselingen voor z'n kiezen krijgt omdat deze worden opgevangen door de accu en de elektromotor. Daardoor draait de benzinemotor relatief "rustig" en erg schoon.

De Amerikanen hebben in de jaren '80 al experimenten gedaan met het uitschakelen van cilinders. Bij een V8 wordt bij weinig belasting de ene cilinderbank uitgeschakelt en blijft de andere werken. Om afkoelen van de niet werkende cilinders te voorkomen worden de uitlaatgassen van de werkende cilinders door de niet-werkende cilinders geleid.

Gr.
Paul

tarabeest (0) PRO, 16 jaar geleden

wat een bull-shit paulus, sorry

rfbroek (0), 16 jaar geleden

[quote=tarabeest]wat een bull-shit paulus, sorry[/quote]
Wat klopt er niet dan? Ik ben erg benieuwd naar hoe het WEL zit dan (volgens jou).

Groetjes Ronald.

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

Het klinkt anders wel interessant.

tarabeest (0) PRO, 16 jaar geleden

Het is zo dat als de auto gestart wordt de motorblijft lopen tot deze op temp. is en zal dan uitschakelen.
Het ook niet zo dat er geschakeld wordt van elektro naar benzine of anders om, ze worden ook tegelijk gebruikt.
De benzine motor is een normale motor met variabele kleptiming zoals in alle toyota modellen.
Alleen zijn de kleptimingen anders zodat de motor soepel aanslaat als deze gestart word door de elektro motor mg1(zoals deze heet).
Tevens zit er nog een elektromotor in de "versnellingsbak" mg2 die de aandrijving naar de wielen verzorgt.
Op dze elektro motoren wordt een spanning opgezet van 500v die wordt opgewekt via een inverter uit de hybride accu's die tezamen een spanning afgeven van 201,6 volt.
Er wordt dus niet op de 12v accu gestart.
De elektrmotoren mg1 en mg2 zullen als er om gevraagt wordt als generator gaan werken zodat de hybride accu wordt opgeladen die op zijn beurt de 12v accu oplaadt via een omvormer.
Het is dus ook zo dat er veel warmte van de elektromotoren afkomt zodat er niks afkoelt, het systeem heeft dan ook een eigen koelvloeistofciruit.
De benzine motor werkt dus eigenlijk normaal, er worden geen cylinders uitgeschakeld of kleppen gelicht.

tarabeest (0) PRO, 16 jaar geleden

De voltage's hierboven gelden voor een tweede generatie(huidige) type Prius

Paulus8636 (0) PRO, 16 jaar geleden

Kijk hier eens.

http://www.amt.nl/web/show/search?id=483...

Groeten,
Paul

tarabeest (0) PRO, 16 jaar geleden

Op deze link wordt vertelt over cylinderuitschakeling maar dat is voor een prius niet van toepassing

Paulus8636 (0) PRO, 16 jaar geleden

Klopt, maar het was een onderbouwing voor mijn bijdrage (zie boven).

En wat de prius betreft: helemaal gelijk. 't is lang geleden dat ik er wat algemene artikelen over gelezen heb. Weer wat geleerd!


Groeten,
Paul

tarabeest (0) PRO, 16 jaar geleden

het geeft ook zoveel systemen tegenwoordig t'is om gek van te worden.
Waren we maar wild gebleven.

mcitr. (0), 16 jaar geleden

zo'n prius loopt geen drie ton hoor. en de totale milieubelasting(inclusief productie en demontage en verwerking) is groter dan van een middenklasseauto. brandstofkosten zijn wel laag. ze passen leuk in het plaatje van Groenlinksstemmers, daarom ziet ie er ook een beetje blokhutachtig uit.

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=tarabeest]het geeft ook zoveel systemen tegenwoordig t'is om gek van te worden.
Waren we maar wild gebleven.[/quote]
tja!! ''iedereen wil terug in de tijd maar niemand wil lopen''

Gr. paul,

frafie55 (0), 16 jaar geleden

Het vaak starten geschiedt als volgt:
(Volgens mij de best denkbare methode voor alle benzinemotoren!!)

* alle kleppen worden opengestuurd
* De Prius heeft een startgenerator, ( = geen startmotor) binnen 1 sec. op 2.000 toeren, zonder compressie dus.
* de motor is dan compleet op oliedruk, de kleppen worden dichtgestuurd, en de benodigde benzine (stand gaspedaal) wordt geïnjecteerd.
* Het "bijkomen" van de benzinemotor gebeurt volkomen zonder schokken of iets dergelijks!! (Het is te zien op een scherm dat de benzinemotor bijgeschakeld is, anders zou je het niet eens weten)

*** De Prius kent dus geen koude start waarbij de eerste slagen van de zuiger het moet hebben van een achtergebleven oliefilmpje op de cilinderwand, waarbij tevens de afdichting van de zuigerveren nog niet optimaal is. (carterontluchting)

Bij olieverversen is de oude olie nog even blank als de nieuwe olie.
Ik heb sinds 1 1/2 jr. een Prius/bevalt uitsteeeekend!!
High-Tech - voordelig in gebruik - zeer ruim van binnen - prima kwaliteit!

groeten Frans

P.S. Ik ben zeker niet links georienteerd

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Ik vind het een knap stukje techniek en het blijft nog heel ook.
Je moet het maar op de markt durven zetten, je kan er alleen op verliezen.

frafie55 (0), 16 jaar geleden

[quote=tarabeest]De benzine motor is een normale motor met variabele kleptiming zoals in alle toyota modellen.
.[/quote]
De Prius benzinemotor is een "Atkinson" motor die in geen andere auto's voorkomt.

gr. Frans

rene9558 (0) PRO, 16 jaar geleden

http://www.john2211.nl/Hybride_planetary...

Voor meer en duidelijke informatie.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota 0 of stel zelf een nieuwe vraag.