Toyota Prius: stuurstand na vervangen van stuurstang

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: hybride

hallo
Ik heb het volgende probleem.Met een terugroep actie van de toyota prius is een gedeelte van de stuur kolom vervangen en nu staat het stuurwiel scheef terwijl de wielen recht staan.Na een paar in en uitbouwen nog steeds niet recht.Nu gaat de garage de wagen uitlijnen om het euvel te verhelpen is dit gebruikelijk of moet stuurkolom opnieuw uit en ingebouwd worden? b.v.d.

fjs

Geplaatst door fjs (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Prius? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

kombikart (0), 17 jaar geleden

Het kan zijn dat ze met inbouwen het stuur niet helemaal recht hebben gezet toen de zaak gemonteerd werd. Is op zich geen probleem want met uitlijnen komt dat wel weer goed. Als er iets aan de stuurinrichting vernieuwd is zou ik altijd ff laten uitlijnen.
Een fuseekogel of zo is nog geen probleem maar als het een onderdeel is dat de sporing kan beinvloeden is uitlijnen wel beter.
Zorg er voor dat wanneer ze hem gaan uitlijnen het stuur goed recht staat als ze iets verstellen aan de sporing.
Als je hem niet laat uitlijnen kan het zo zijn dat na een aantal duizend km's de banden schuin gaan afslijten of zoiets. Dan is de kostenpost nog groter natuurlijk. Gr Fred

ronnie34 (0), 17 jaar geleden

Aangezien ik al diverse stuurstangen heb omgewisselt kan ik uit ervaring zeggen dat door tollerantie's in de delen die moeten worden vervangen het zeer zeker mogelijk is dat het stuur scheef zal gaan staan zonder dat de vertanding is verdraait. De oplossing is dat de garage de auto direct had moeten laten uitlijnen. De kans dat het stuur scheef zal gaan staan is echter zeer gering, minder dan 5%.

Reactie op opmerking kombikart : het stuur staat scheef en niet de uitlijning van de voorwielen, dus dat schuin afslijten van de banden zal dus echt niets plaatsvinden.

kombikart (0), 17 jaar geleden

Ben ik het wel mee eens, maar als na een reparatie de wielen te veel uit of toespoor hebben weet ik wel zeker dat de banden verkeerd gaan afslijten. Ik heb het dan niet eens over de evt camber of casterafstelling. Dat het stuur scheef staat is al een aanduiding dat er iets niet meer goed staat of verandert is.
Wat ik wilde aangeven en wat jij ook al zei is het feit dat wanneer er iets aan de stuurinrichting gemaakt wordt het beter is om de auto uit te laten lijnen. Dit om problemen met de slijtage van de banden te voorkomen. Ik zit zelf in de racerij en daar komt er ook nog eens de wegligging bij die dan niet helemaal meer 100% is als de uitlijning niet klopt. Gr Fred

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

je leest niet kombikart, mijnheer hier zegt dat ze een gedeelte van zijn stuurkolom hebben vervangen, er is dus niets gedaan aan het stuurhuis, of bijbehorende stuurstangen.

Derhalve staan de wielen dus nog gewoon goed, en hoeven dus niet uitgelijnd te worden.

Wat wel kan is dat de vertanding van de oude en nieuwe stuurkolom niet overeenkomen, en dat dus daarom het stuur scheef is komen te staan.
Dan is dus uitlijnen wel de enige juiste oplossing.



Groeten Marcel

kombikart (0), 17 jaar geleden

Volgens mij heb ik zo iets dergelijks mijn eerste reactie ook gezegd. Ik lees nl wel goed. Ik zelf ga niet liggen besparen op een paar centen om dat ding weer uitgelijnd te hebben, ook al is dat mss niet direct nodig. Meten is weten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Prius of stel zelf een nieuwe vraag.