Hallo,
Ik ben van plan een Picnic uit 1998 te kopen, echter ik rijd "slechts" 15000km prive.
Kan evengoed gunstig zijn om een diesel te kopen toch. Echter mijn vraag: de 2.2 TD die toyota gebruikt wordt verder bijna in geen enkel model gebruikt. Weet iemand of dit 'ouderwetse' blok onwijs goed/zuinig is? Er staat er eén op marktplaats met dik 4 ton op de teller, geen probleem of....? of is het moderne 2.0 benzine blok toch een betere keuze in dit geval?!
Erik
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Erik,
Het 3sfe blok van de benzine uitvoering (ik heb nu een 2001 versie op lpg) is ook gebruikt in de carina E. Dus ook dit blok is al wat ouder en erg betrouwbaar. Het verbruik van de benzine versie komt ongeveer op 1:11 uit al maakt je rijstijl veel verschil.
De diesel, overigens mijn vorige auto, is nog een echte turbo dus geen direct ingespoten motor. Deze is dus ook nog erg goed. Het verbruik van mijn diesel lag op 1:15 op korte stukken woonwerkverkeer (35km enkel) en op 1:13,5 op de snelweg bij 120k/h (200km enkel) Op de franse snelwegen bij veel belading en 130km/h zat is snel op 1:12.
Qua rijcomford vond ik de diesel fijner rijden, je kon makkelijke lage toeren draaien. Echter op de snelweg lopen ze beide op hoge toeren (3000rpm-3300rpm) Dus ze zijn beide op de snelweg niet echt geruisloos. Ook de trekkracht, je mag 1500kg trekken, vond ik bij de diesel prettiger.
Veel kms kan het dieselblok wel maken, de benzine trouwens ook, mijn caraina E had 247000km gelopen toen ik deze verkocht. Op lpg G3 valt het met het inslaan van de kleppen reuze mee. de goede olie en een origineel oliefilter is bij de turbo wel van belang. De koppeling is na ongeveer 180.000-200000km echt versleten (zou normaal zijn volges diverse dealers) Ik had bijna geen olieverbruik bij de diesel.
Echter bij veel kms heeft het onderstel en de bak natuurlijk ook veel te verduren gehad. De rubbers bij de achteras willen nog wel eens slijtage vertonen maar dit is makkelijk te vervangen. De vering vind ik achter wat slap maar hulpveren werkten perfect. Bij mijn huidige zitten verzwaarde veren ivm LPG.
Bij 15000km ben je met de wegenbelasting en het verbruik ongeveer 75 euro goedkoper uit met de diesel echter zal de verzekering weer een paar euro duurder zijn gezien de hogere nieuwwaarde. Het onderhoud zal bij de diesel zeker niet duurder hoeven te zijn.
Het zal er dus aan liggen wat voor auto je kunt kopen met welke km-stand en aantoonbaar onderhoud. Bij 15000km/j heb je nogal wat keus omdat het mbt de verbruikskosten ongeveer gelijk zal zijn.
414dkm vind ik erg veel ook al is ie van nov 99, echter de vraagprijs is al geboden....
Succes
Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord, ik zal het zeker meenemen in mijn overwegingen!
Erik
17 jaar
Wanneer je 15000 km per jaar rijd is het zeker al voordeliger om voor diesel te gaan, Vaak merk je ook dat mensen wanneer ze eenmaal op diesel overgestapt zijn niet meer terug willen naar benzine. Het voelt gewoon robuster. denk dat je met deze auto met 414.000 km zeker nog n paar jaar goed kan rijden, dan sta je over 5 jaar op 490.000 dat moet voor dit blok geen probleem zijn.
grt w
17 jaar
Haal je je met deze km stand niet erg veel onderhoudskosten op de hals.
Die auto gaat echt niet voor niks weg met deze stand.
En bij 15000km per jaar ging ik op benzine rijden, een diesel is pas aantrekkelijk boven de 25.000km.
Bij 15.000km per jaar kun je op benzine ze vinden met de helft van de km stand.
De motor is ook niet het probleem, de rest er omheen gaat kapot en kost ook veel geld.
17 jaar
Ik ben het niet eens met het omslagpunt van benzine en diesel. Als je gewoon kijkt naar het brandstofverbruik en de wegenbelasting zit het omslagpunt bij deze auto beneden de 15000km. De aanschaf van de diesel zal wat duurder zijn bij een normale km-stand. Maar je restwaarde is ook weer hoger.
Met betrekking tot de 4ton ben ik het helemaal met je eens, het blok zal wel 5ton kunnen halen, maar het historische onderhoud speelt een grote rol. Naast de motor zullen alle andere zaken flik wat te lijden hebben gehad en zal er het nodige onderhoud aan zitten te komen. De prijs zal dan aan de hoge kant zijn voor 2000euro meer koop (ook veel geld) je een wagen met bijna een 1,5 ton minder op de teller maar kijk altijd naar het onderhoud....
17 jaar
Allen bedankt voor jullie reactie. Ik heb al meerdere auto's gekocht en ben idd altijd heeeeel erg scherp op het onderhoud. Een afgetekend boekje is leuk, maar nog leuker zijn onderhoudspapieren met daarop de kilometerstand EN HET KENTEKEN van de auto daarop vermeld, en natuurlijk een datum wanneer dit is gedaan. Ik heb onlangs voor het eerst een NAP autopas aangevraagd op mijn huidige diesel auto, ook niet verkeerd om dit VOORAF te doen als je een andere auto zou kopen.
Ik heb zelfs nog zitten denken over een Picnic op G3. maar na het lezen van dit forum kwam ik al problemen tegen die ik niet ga willen! Heb je net dik euro's zitten 'verdienen' vanwege de lage gasprijs, kun je dit 'gewonnen' geld uitgeven aan een nieuwe verdamper, cilinderkop, zwaardere achterveren, kleppen stellen etc....gas is super voor het milieu, maar daar blijft het bij..
Daarnaast is het jammer dat de NL overheid de houderschapbelasting van diesel zo duur maakt.... omdat een picnic 1355 kg weegt (diesel) heb je ook nog eens dubbel pech, ook zo'n achterlijke regel van die schalen waar je dan net buiten valt. betaal je hetzelfde als een auto die 1449 kg weegt, toch te gek voor woorden? In Frankrijk/Belgie rijdt dik 50% van de automobilisten op diesel.
Ik ga in ieder geval voor één van de beste auto's ter wereld: de picnic op benzine! Over een paar maanden komt er gezinsuitbreiding, dus ik heb nog even. Eerst mijn alfa 146 jtd verkopen!
Groet,
Erik
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Picnic of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar