Toyota Avensis: lambda sensor

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 vvti

hallo allemaal,
ik heb een aversis 1.8 vvti combi uit 2001 met 190.000 km. ook bij mij ging het lampje branden van het motormanagement. uit laten lezen bij de garage en diagnose: lambda sensor 1 bank 1 defect en gat in de uitlaat. dat laatste was wel te lassen maar het eerste moest snel verholpen worden om te voorkomen dat de kat eraan zou gaan. nieuwe lambda sensor kost 300 euro.
Aangezien het een auto uit 2001 betreft gevraagd of het goedkoper kan. originele onderdelen zijn essentieel, dus op basis van OEM nummer en merk Denso (origineel toyota(?)) zelf via internet een nieuwe besteld en deze door toyota laten monteren. 100 euro uitgespaard. maar, na ongeveer 10km opnieuw het lampje aan. weer naar de garage; de nieuwe sensor is stuk, zelfde storing.
Toen was het advies, en hier de kern van mijn verhaal, eerst de uitlaat repareren, want met een gat erin kan het lucht aanzuigen en dat levert valse waarden door de sensor. dus mijn eerste reactie was; had dat meteen gezegd! want heb ik nu een goede sensor vervangen door een nieuwe en blijkt het probleem de uitlaat?
Maar goed, afspraak gemaakt voor het lassen van de uitlaat. na 1,5 uur kreeg ik te horen dat er niets gelast was en dat er twee gaten geconstateerd zijn, 1 is te lassen, de andere niet want in een flexibel onderdeel van de uitlaat. dit laatste onderdeel vervangen; 600 euro...
Na discussie over 1. waarom het vinden van 2 gaten in de uitlaat zo lang moet duren en 2. waarom niet direct het advies gegeven is om eerst de uitlaat aan te pakken, toch een beetje pissig huiswaarts. op de terugweg ontdekt dat het dekseltje van de zekeringenbak in het dashboard, links onder het stuur, eraf was dus deze weer teruggeplaatst.
ik ben een leek wat betreft autotechniek, laat ik dat voorop stellen. maar nu heb ik 30km gereden en het lampje brand (nog) NIET!

graag zou ik jullie mening horen over:
1 is er een verband tussen een lekkende uitlaat en de lambda sensor? kortom, ben ik terecht boos en achterdochtig dat de sensor voor niets is vervangen?
2 is het mogelijk dat het lampje motormanagement iets met de zekeringen van doen heeft? waarom heb ik nu (nog) geen melding en waarom kijk je naar zekeringen als je een gat in de uitlaat wil verhelpen?
3 volgens een medewerker van toyota wil het juiste OEM nummer in combinatie met het merk Denso niet altijd zeggen dat je op hetzelfde onderdeel uitkomt dan wanneer toyota deze bestelt. kortom, heb ik dan toch niet een origineel onderdeel aangeschaft?

ik ben heel benieuwd naar jullie reacties, want ik weet echt niet zo goed wat ik met deze situatie aan moet!
alvast bedankt!

-----
na 60 km is het lampje toch weer gaan branden... daarmee is vraag 2 vervallen

met toyota afgesproken dat zij de sensor vervangen door een 'origineel' exemplaar. gaat daarmee lampje weer branden, dan ligt het zeker aan de uitlaat. gaat het lampje niet branden, dan ligt het niet aan de uitlaat, maar is het met zekerheid de sensor geweest...

gerdu

Geplaatst door gerdu (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Avensis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

daandc (0) PRO, 11 jaar geleden

6-3-2013 ...Ik heb even mijn post gekopieerd :

Ik heb het al vaker meegemaakt je moet echt een orginele halen bij de dealer want anders ben je zo weer aan de beurt .

En elke keer weer zijn er toch mensen ondanks waarschuwingen dat toch een imi of dergelijks kopen .

Wat betreft je uitlaat ja een gat betekend valse lucht dus een storing want de motorsturing wil ingrijpen door het mengsel te verijken .

Maar dit kun je bij een universeel laten repareren want flexibele stukken zijn verkrijgbaar in de handel en deze willen dit nog wel eens voor je doen .

Bij sommige dealers verkopen ze liever een hele uitlaat of de jongens die daar lopen kunnen niet lassen want dan kunnen er een hoop niet meer .

Wat betreft je zekeringen om de storing te wissen hebben ze waarschijnlijk de ecu zekering 15 amp er voor een 10 sec uitgehaald .

Maar is wel knullig want ze hebben een tester/uitleestool liggen.

Maar er zijn ook dealer's waar je nog wel fatsoenlijk/kundig geholpen wordt.

Wat betreft de storing dat ie weer terug is zolang de storing niet verholpen is blijft deze terug komen .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.