Hoi,
Ik heb net even mijn auto opnieuw laten uitlezen voor de 4gastest omdat de vorige keer (zo'n 2000 km na revisie) mijn co te hoog was. Deze is nu gewoon perfect, volgens mij 0,00 - 0,02 zoiets. Vorige keer was deze 0,54, waarschijnlijk kwam dat doordat er olie en dergelijke in de kat terecht zijn gekomen na de revisie. Toen was de lambdawaarde overigens wel perfect.
Alle waardes waren deze keer perfect alleen de lamdawaarde was op toeren (3000 rpm) licht verhoogd. Geloof rond de 1,05-1,09 of zoiets terwijl deze max 1,03 mocht zijn. Als ze wat meer gas gaf was de waarde wel goed. Dus zat net op t randje. Ik had ervoor wel gewoon lekker doorgetrokken (8000 rpm, blok mag 8200 rpm draaien) en de auto was goed warm.
Toen ik ca. 3000 km na revisie van dit blok op de dyno ben geweest was de lambda waarde werkelijk perfect. Dus onder vollast lijkt er geen probleem. Dit is wel zo'n 5000 km geleden geweest. Probleem lijkt zich dus onder deellast voor te doen.
Verbruik is ook gewoon perfect.
Wat zouden de oorzaken kunnen zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Er zijn auto's cq. motoren die een hogere lambdawaarde mogen hebben. Daar is een lijst van bij de apk-stations. Staat deze daar ook niet op?
Wat was het lambdagetal bij stationair toerental? Op zich wordt daar niet naar gekeken bij de apk maar kan wel 'n indicatie zijn.
Nee deze hoort helaas niet bij de uitzondering.
Bij stationair toerental was deze wel goed geloof ik.
Ik heb wel een klein lek ontdekt in de uitlaat en die heb ik nu gedicht. Hopelijk lost dat t probleem op.
Ik heb nu wel sinds deze week dat de auto inhoudt bij koude motor en in lage toeren, lijkt wel of ie gesmoord wordt. Eenmaal warm loopt ie prima en trekt ie ook perfect. Het blok is 10.000 km geleden gereviseerd en voorzien van nieuwe bougies, bougiekabels, rotor en verdelerkap. Dus de basis qua ontsteking is prima. Ik heb gisteren ook nog even de ontsteking gecontroleerd en deze staat netjes zo rond 9 BTDC. (advies is tussen 8-12 BTDC).
Kan een eventuele accu die wat minder aan het worden is ook voor dergelijke problematiek zorgen?
EDIT: Excuses voor het late bericht maar ik krijg geen melding in mijn mailbox van nieuwe reacties.
10 jaar
Lekje in de uitlaat kan een te hoog lambda-getal veroorzaken.
Maar inhouden bij koude motor kan ook een aanwijzing zijn. Misschien dat de motor in de basis toch wat arm staat.
Als dan eenmaal de lambdasonde gaat meeregelen merk je dat niet meer.
Misschien eens een 4-gas test doen bij Koude motor en verhoogd toerental?
Als je dan om Alle waardes vraagt en hier plaatst is er misschien iets van te zeggen. (Co, Co2, HC, O2, lambda getal).
De lambda was inderdaad te hoog door een lekkage in de uitlaat.
Nu nog het probleem van de beroerde koude loop :(
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Celica of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar