Toyota Yaris: lekke koppakking yaris D4D

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.4 D4D (75pk)

Anderhalve week geleden viel ik met mijn Yaris stil, motortemperatuur werd te hoog, koelfan bleef heel de tijd draaien. Heb motor direct uitgezet, en er lag een plas koelvloeistof onder de wagen. Ik deed hem naar de dealer, en die denken dat de koppakking lek is.. Groot was mijn verbazing dat ik hem gewoon terug meekreeg, en er nog 9 dagen moet mee rijden tot hij hersteld wordt.. ik rij er al langer dan een week mee, heb er sindsdien 700 km mee gereden, maar hij verliest geen druppel koelvloeistof, hij rookt niet, en olie is ook niet stroperig. Als je de dop van het koelvloeistofreservoir opendraait, hoor je wel even wat druk ontsnappen... Stel dat het de koppakking toch is, dan moet hij toch sinds die 10 dagen dat ik er zogezegd onhersteld mee rondrij, toch terug vloeistof moeten verliezen??? Ik snap er echt niks van...................

Japan

Geplaatst door Japan (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Yaris? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

Michiel7811 (0), 15 jaar geleden

Dit is een gek verhaal. Waar kwam dat koelwater vandaan????

Heb je ook geen olie in het koelwater drijven??

Japan (0), 15 jaar geleden

nee, garage heeft denk ik snel snel nagekeken, blok onder druk gezet, en ze denken dat er een lek is, maar kan het zelf nauwelijks geloven... nog iemand suggesties?

Japan (0), 15 jaar geleden

niemand geen oplossing voor mijn probleem? waar zijn de "toyota" specialisten nu opeens heen??

Michiel7811 (0), 15 jaar geleden

Ik denk dat niemand hier concreet iets mee kan. Je geeft ook beperkte informatie.

Waar lag de vloeistof onder de wagen?
Waar was de motor nat / stoomde direct na het incident?
Heb je na het incident naar de dealer gereden?
Is er koelvloeistof bijgevuld en hoeveel?
Wat heeft de dealer verder wellicht nog gedaan/gecontroleerd?
Ruik je ook geen damp van koelvloeistof tijdens / na rijden (zoete lucht)

Je zegt dat je verbaasd bent dat de dealer de auto meegaf na "inspectie".
Wat hebben ze gezegd? Hebben ze geen uitleg gegeven?

Dus:
Er komt geen stoom uit de uitlaat bij warme motor?
Er zit geen witte frietsaus achtige smurrie aan de binnenzijde van de oliedop?
Er drijft geen oliefilm op het water in het koelreservoir?
Je koelwaterpeil zakt niet?

Je hoort druk ontsnappen bij openen koelreservoir, doe je dit bij warme motor (gevaarlijk!)?

Ze denken in de garage dat er een lek is. Waar zou volgens hen dat lek moeten zitten dan?

Misschien kun je zo wat meer info geven.

michiel

Japan (0), 15 jaar geleden

bedankt voor het antwoord Michiel. Dus mijn motor werd warm, lampje ging aan. Ik stopte opeens, en er lag een plas onder mijn auto. Heb auto die avond nog laten takelen, en naar dealer laten brengen.. Hoofdmonteur zou het blok onder druk gezet hebben, en hij denkt dat er een klein lekje in de cylinderkoppakking zit.. Hij heeft koelvloeistof bijgevuld, meer dan 11 dagen geleden, sindsdien rij ik er gewoon mee rond, en het vloeistofniveau blijft constant. Olie is geen mayonnaise, auto heeft geen witte rook via uitlaat, maar toch gaan ze de cylinderkoppakking vervangen... heb er mijn twijfels bij.. Als de koppakking echt lek is, moet ik het probleem toch terug gehad hebben, heb er sindsdien meer dan 1000 km mee gereden, alles blijft normaal.... ik geloof ze niet echt meer.. dop van expansievat is opengedraaid toen hij warm stond, en er ontsnapte druk.... Ik dacht gewoon aan de stop van het koelvloeistofreservoir of een darmpje of de waterpomp.. Maand voordien hebben ze een V-riem vervangen.. en ook bij het vorige onderhand enkele maanden geleden koelvloeistof ververst....

Nico8119 (0), 15 jaar geleden

Met een lekke koppakking heb je volgens mij andere problemen. Het is gek dat de auto is heet gelopen. Misschien toch de thermostaat of een luchtbel. Ik zou er even mee langs een andere garage gaan voor een tweede mening.

Haal in ieder geval nooit meer een dop van het koelsysteem los als de motor heet is. Met name de dop van de radiateur is gevaarlijk. Het koelsysteem staat bij de meeste auto's onder druk als de motor heet is (dit verhoogt het kookpunt van de koelvloeistof); er kan dus heet water uit spuiten.

Japan (0), 15 jaar geleden

het was de dop van de koelvloeistof die effe is opengedraaid. Ben al langs tweede dealer geweest, die heeft hem vluchtig bekeken, en ziet dat de waterpomp beetje water heeft doorgelopen, maar hij was ook niet echt zeker of het de koppakking is... ik blijf het vreemd vinden......... heb juist nog is mijn oliedop bekeken, en er hangt geen witte mayonnaise aan.. dus....

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Ik vermoed dat de thermostaat dicht is blijven staan.

Japan (0), 15 jaar geleden

en waar duid dat op primera? wat is de oorzaak ervan?

Japan (0), 15 jaar geleden

als de thermostaat blijf openstaan, hoe kan hij dan vloeistof lekken primera?

Nico8119 (0), 15 jaar geleden

Als de motor te heet wordt, dan gaat de koelvloeistof koken en gaat de overstort van de radiateur open. En is het wel en plas koelvloeistof die je hebt gezien en geen water uit de airco?

Japan (0), 15 jaar geleden

het was wel degelijk koelvloeistof........ zou de dop van het koelvloeistofvat niet stuk kunnen zijn?

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Vloeistof komt er niet zomaar uit.
Als de thermostaat dicht blijft staan word de motor binnen een paar km te heet, met als gevolg dat de vloeistof eruit kookt.
circuleert in een klein circuit, niet via de radiateur.
Maar als de fan draait zou je zeggen dat de thermostaat wel open gaat.

Japan (0), 15 jaar geleden

dus, wat is je conclusie primera?? als het de koppakking zou zijn, zou ik toch terug lekkage gehad moeten hebben?? Het gebeurde toen opeens, en nu al bijna twee weken niks meer? garage zegt dat het heel geleidelijk aan gebeurt, geloof er echt ni veel van...

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Ik heb zoiets ook met mijn peugeot gehad en daar bleek de thermostaat dicht te blijven staan.
Daar draaide de fan wel op de hoogste stand ondanks de dichte thermostaat.
Ik zou het anders ook niet weten, een koppakking is niet een beetje lek.
Hebben ze ook gekeken of er verbrandingsgassen in de koelvloeistof zaten?.
Als het zo plotseling weer weg is verdenk ik toch de thermostaat.

Japan (0), 15 jaar geleden

nee, dat hebben ze niet nagekeken, ik geloof van het koppakking verhaal niet veel eerlijk gezegd, morgen moet ik hem terug ophalen bij de dealer, ik zeg het, ik heb sinds ik dat heb gehad, 1000 km gereden, en het vloeistofpijl bleef constant, dus...

Japan (0), 15 jaar geleden

primera, kom juist van de dealer, ze hebben de hele cylinderkop vervangen (ik dacht dat het enkel de cylinderkoppakking was), inclusief waterpomp, en alle rimram van ringetjes en al wat erbij hoort.. totale factuur was rond de 2000 euro, gelukkig allemaal garantie... Ik weet nu nog niet wat het probleem was, de meestergast was al weg. De directeur van de garage, die we goed kennen, en die vroeger ook technieker was, denkt dat er mss een heel klein barstje in de cylinderkop zat, en dat ze het vervangen hebben uit voorzorg voor latere problemen. Zijn er eingenlijk problemen met de cylinderkoppakkingen van een Yaris D4d? Bij het oude model van de Avensis, 2.0 TD was het een gekend probleem..

Michiel7811 (0), 15 jaar geleden

Nou, petje af hoor.

Dat vind ik wel heel erg netjes van betreffende garage.

Ik denk aan taart.

Groet,

Michiel

Japan (0), 15 jaar geleden

ik dacht aan kistje wijn michiel:) maar nou weet ik nog niet wat het probleem was, en dat frustreert me, ik altijd toyota op een voetstuk geplaatst, en nu ben ik terug met de harde realiteit geconfronteerd..........:) is het echt geen bekend probleem?

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Of het nou een gekend probleem is of niet, bij jouw is de hele rataplan vervangen.
Ik zou me daar dan niet meer druk over maken, er zijn belangrijkere dingen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Yaris of stel zelf een nieuwe vraag.