Toyota Picnic: originele lambdasensor of imitatie / universeel?

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3s-fe 90KW

Is een lambdasensor van een Picnic met de 90KW motor , (dus geen 94kw) te vervangen voor een universele lambdasensor?
Een originele koste richting de 300 euro.
Het motormanagementlampje gaat af en toe en aan, na het resetten duurt het weer een goede 1000km echter dit zou geen verband met elkaar moeten hebben.
Bij het uitlezen van de storig blijkt de lambdasensor een keer buiten de tolerantie te zijn geweest.
Het verbruik op LPG blijft gewoon rond de 1:9,5 liggen.

Picnic8956

Geplaatst door Picnic8956 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Picnic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

27 Reacties

tarabeest (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik denk toch dat je eerder naar de gasinstallatie moet kijken want die leveren veel problemen op bij de picnic.
Staan de kleppen nog goed en is het luchtfilter schoon?
Als de motor op benzine geen storing geeft ligt het ook niet aan de lambda-sensor en ik geloof zelf dat de foutcode van de lambda sensor normaal is als je m uitleest.
Dit komt doordat de lambda signaaldraad wordt onderbroken door de gascomputer, hij zou dan wel niet onder het rijden aan mogen gaan.

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 17 jaar geleden

Dat kan,mits hij imitatie leverbaar is.(exact voor dit type motor!)
Maar is het de lambdasonde wel?
Ik zie LPG staan en ook deze systemen veroorzaken vaak "lampje aan" als ze wat ouder worden.
Bij de uitgelezen fout hoort een 4 cijferige code( P????). hebben ze die vermeld?

"lambdasensor een keer buiten de tolerantie "is nm erg ruim uit te leggen.
En door een keer buiten de tolerantie word het lampje ook niet geactiveerd.
Oiram

Picnic8956 (0), 17 jaar geleden

Het was iets met het uitlaatgassysteem (stond zo op het scherm) maar ik heb geen code zien staan. Wel regelde de sensor mooi tussen 0,1 en 1V. Hij is nu 2 keer aan gegaan en beide keren reed ik constant en rond de 95 tot 100km/h.
De kleppen zijn wel net hiervoor gesteld en er is een ander luchtfilter en 4 bougies ingekomen.
Door de accu 1minuut los te halen gaat de lamp weer uit.
Ik overweeg een sensor op de sloop te halen voor ongeveer 50 euro of een andere te bestellen. Maar dan moet de lamp wel nog een paar keer aan gaan.
Ik zal eens op zoek gaan naar zo'n imitatie sensor. Een tip waar ik kan kijken?

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Rij eens een poosje op benzine en kijk of het lampje dan ook gaat branden.
Zoniet dan zit het in de gasinstallatie.

Picnic8956 (0), 17 jaar geleden

De foutcode was P0420. Wat zou dit vervolgens kunnen zijn?
Het lampje is inmiddels al weer 2x aangeweest. (na 750 en 450 km) Door de accu er een minuut af te halen wordt deze gereset dus ik heb alleen de code van de eerste keer van de dealer toegezonden gekregen.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Als de sensor keurig pendelt tussen 0,1 en 1 volt werkt ie in principe goed. Jappen hebben een iets ander werkgebied voor lambda-sensoren. Wij hebben dikwijls een universele sonde op een jap gezet die een iets ruimer werkgebied heeft, en er uiteindelijk niet geschikt voor zou zijn. In de praktijk werkt dit echter prima en loopt de motor goed en zonder foutmeldingen. Maar in dit geval denk ik helemaal niet dat jou lambdasonde de oorzaak is van je probleem. Het monteren van een universele sonde in jou auto is wel een probleem ivm de schroefdraad.Hij past er simpelweg niet zo in. Daar hebben we inmiddels een foefje voor bedacht, dus het kan wel. En voor het prijsverschil.......tientje of vijf tegen 300 euro.....
Maar nogmaals, ik denk niet dat dit de oorzaak is van je probleem. Trouwens, als ie ff op 3 cilinders loopt gaat je lampje ook branden, dus er kan nog wel degelijk iets anders zijn, maar das hierweg wel heel moeilijk zoeken.......

Sytze

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik zou toch eerst een tijdje niet op gas rijden en kijken of het prob weg blijft.(om een gas prob uit te sluiten)

Indien dan nog niet goed dan:

P0420 KATALISATOR onjuiste werking (of buiten bereik)(of overbelast)
Deze code word wel vaak veroorzaakt door een slechte kat of een oudere(trage) lambdasonde.


Lambdasonde is tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar goed te contr. met een scope.
Het is niet(meer) alleen van belang dat de lambda spanning goed pendeld te tussen de waarden (0 of 1V bv).
Het aantal malen hoog/laag word tegenwoordig bewaakt.
Maar ook de snelheid waarmee het signaal daalt of stijgt is bij modernere systemen erg belangrijk!.


Oiram

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Could not agree more......een goed werkende sonde pendelt continu op en neer met hoge snelheid. Regelmatig meten we sonde's die wel wat doen, maar heel traag omhoog en omlaag gaan. Das nie goed!

Sytze

Picnic8956 (0), 17 jaar geleden

Hallo Sytze,
Vandaag ging het lampje branden toen ie op benzine stond en stationair liep. Ook loopt de wagen niet volledig rustig stationair. Heb net Jelsum even opgezocht, das niet geheel in buurt helaas. Heb je een merk en type van zo'n universele sensor die op de 90KW van de picnic past?
mvg

Ik heb hen met losgehaald, het is een sensor met schroefdraad (sleutel 22) Er staat het volgende op:
Toyota 89467
~44010

Denso 0320

01C25

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Het gaat niet om wat erop staat maar om de kleuren en het aantal draden wat eraan vast zit.
Waarschijnlijk is dat bij jou 1 zwarte, 2 witte en 1 grijze.

Sytze

ps. wat is ver? In Nederland is alles in de buurt! Zolang we nog klanten vanuit heel het land hebben zal het nogal meevallen met de afstanden.

Picnic8956 (0), 17 jaar geleden

Ver ja ach 219,6km enkel, in de zomer naar zuid frankrijk vinden we niet ver....toch.

Maar goed de kleuren zijn: 2x zwart, 1x wit en 1x blauw.



Stationair loopt ie nog op '3,5 cyl'. lijkt het wel. De bougiekabels zijn ook nog goed, op kabels van een andere wagen liep ie ook nog erg onrustig. Zakt af en toe naar 500rpm oid.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Zal er es even induiken komende week.

Picnic8956 (0), 17 jaar geleden

Vandaag weer motormanagementlampje aan, laten uitlezen: P0300 en P0304. Multiple Misfire en misfire cyl 4. Bij het uitlezen stationair schoot cyl 4 zo naar 44 bij misfires, indien op ongeveer 2000rpm naar 0 keer.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Heb inmiddels even gekeken maar ik heb um gewoon op de plank liggen. Is een gewone sonde. Reken op 5 tientjes ex btw.

Sytze

Picnic8956 (0), 17 jaar geleden

Sytze bedankt, zaterdag laat ik nog even compressie testen. Mocht het de lambdasensor zijn neem ik contact met je op. Mvg Paul

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Reset de boel eens en rij dan eens effe op benzine en kijk of dan de storing ook optreed.
Vaak zit het toch in de gasinstallatie, een arm mengsel bijv.
dan pendelt tie ook niet meer.
Bougiekabels i.v.m misfire komt ook voor, of bougies zelf.

Picnic8956 (0), 17 jaar geleden

Het lampje gaat ook aan stationair op benzine. De verwachting is nu een verbrande klep, maar een lekke inector van het lpg systeem zou ook kunnen maar zou dit wel invloed hebben op het lopen op benzine.

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Wat is de km stand?.

Picnic8956 (0), 17 jaar geleden

Wat heeft de km stand er mee te maken de kleppen zijn net gesteld en de plaatjes zijn 3 dik 2,35 is het dunste dus zijn nog erg vaak te stellen. Zit nu op 178000km.


Vandaag weer de lamp aan, alleen stationair loopt ie meestal slecht niet altijd???. Het verbruik was vandaag 1:9 ipv bijna 1:10.

Tinus11473 (0), 17 jaar geleden

Ik heb hetzelfde een tijd geleden gehad, net als jij de accu polen eraf gehad en een tijd daarna weer.Ik toen het luchtfilter vernieuwd en luchtfilterhuis schoon geblazen, was zo te zien niet echt vuil maar heb geen last meer .
De auto loopt eveneens op LPG met ongeveer de zelfde Km stand

Picnic8956 (0), 17 jaar geleden

Tinus bedankt, ik heb een immitatiefilter er in zitten ga morgen een originele halen bij oostendorp, is toch nooit weg. Zal meteen het huis reinigen morgen avond.

Picnic8956 (0), 17 jaar geleden

Compressie 14,5 3x en cyl 4: 9bar. Niet goed dus echter geen lekkage waarneembaar nadat we 6 bar op de cylinder hadden gezet en kleppen stonden nog goed????

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

tja, hij haalt de 9 bar, en zal dan wsl pas gaan lekken, en kan de 6 bar geen lekkage geven.

Picnic8956 (0), 17 jaar geleden

is het te controleren of het de zuigerveren zijn of een klep?? zonder de kop er af te halen?

voyager (0), 17 jaar geleden

Beste : Picnic8956. Ik heb een Carina E met 3sf-e motor in. En ik rijd ook op lpg.Tijd terug had ik probleem dat mijn motor gig stoteren.bij optrekken, maar ook bij verhoogen van snelheid.Het werd steeds erger.Ik heb ruim een jaar lang naar gezocht.Boj dealer hadden zij comp . afgelezen en hetzelfde fout gevonden als ik.Bij mij ging het om map sensor.Dat was de melding.Motormanagment lampje ging steeds aan.Motor ging af en toe ook stationaar slecht lopen.Laatst voordat ik ondekte wat het was merkte ik dat als ik achteruit reed geen lampje aanging.Bij vooruit rijden ging ie aan bij opkomen van de koppeling al.Uiteindelijk vond ik een gebrokken draad die naar map sensor leide.Bij vooruitrijden kantelde de motor achterover en draden werden uiteen getrokken dus onderbreking.Bij achteruitrijjden kantelde motor andersom dus draden werden naar elkaar toe gedrukt en geen onderbreking.Het gebeurde bij mij op lpg als benzine.alleen op benzine ging ie harder stoteren.Nadat ik draad doorverbonden had was het over.Ook bij mij was brandstofverbruik ok.Ik had ook van alles vervangen,op kat na.Het is een idee, maar het kost je vijf minuten om te kijken of die in oorde zijn.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Picnic8956]is het te controleren of het de zuigerveren zijn of een klep?? zonder de kop er af te halen?[/quote]
Zolang je maar meer druk erop zet dan de druk die hij heeft met de test, dus meer dan 9 bar. Kleppen gesloten van die cilinder en dan druk erop. Gaat echt wel ergens "suizen"! In de uitlaat of inlaat of in het carter of de radiateur. Meer smaken zijn er niet. Tenminste niet als de rest wel goed is.

Sytze

ps. ik hou het voorlopig op een uitlaatklep die iets lekt.

Picnic8956 (0), 17 jaar geleden

Ha Sytze,

Ja je zult gelijk hebben er moet ergens drukverlies optreden. Doordat we met olie in de cilinder ook 9 bar meten zal het geen lekkage naar de zuiger zijn denken we. Dus of de koppakking of een klep of een gescheurde kop. Volgende week gaat de kop er toch maar af...als ik weet wat het was zal ik het weer aangeven.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Picnic of stel zelf een nieuwe vraag.