ecu geeft foutcode P0171 (too lean bank 1), volgens het garagehandboek kan dit een heel scala aan oorzaken hebben (valse lucht, injectoren, ontsteking, brandstofaanvoer etc) . Heeft iemand ervaring met deze codeen wat een gebruikelijke oorzaak is bij de avenis verso?
alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Tja, de meeste oorzaken heb je wel genoemd. Er komt er nog eentje bij: defecte/verouderde sensor. Daarbij denk ik dan eerst aan een lambdasonde en dan pas aan een luchtmassa meter.
Bij valse lucht denk ik eerst aan een lekje in het uitlaatspruitstuk van cylinder 1 + 4, daarna pas aan een lek in de inlaat.
Bij oorzaken in de inlaat (welke dan ook) heb je meestal last van deze code op beide banken, zowel bank 1 als bank 2.
Aangezien je op dit moment alleen op bank 1 een code hebt, zou ik eerst de uitlaat en de lambdasonde controleren.
De garage kan ook uitlezen hoeveel (en of) je last hebt van deze storing op bank 2.
Daarvoor moet je de zogenaamde Long Term Fuel Trim bekijken.
Bij bank 1 staat deze op het maximum (zal wel 20 of 25% zijn). De vraag is op hoeveel deze bij bank 2 staat.
Als bank 2 rond de 0% zit, dan moet het in de uitlaat zitten of een mechanisch probleem zijn in cylinder 1 en/of 4..
Als bank 2 ook hoog is (net onder grens, zo'n 15 tot 20%) dan is het iets algemeens voor beide banken.
Em dan kom uit je bij de inlaat met alle genoemde oorzaken. Alleen een defecte lambda sonde is dan minder voor de hand liggend. Dan zou je namelijk2 defecte lambda sondes moeten hebben op hetzelfde moment met exact dezelfde storing.
hallo oldford,
dank voor je bericht.
terugredeneren vanuit het uitlaatsysteem lijkt mij een goede methode. Ik zal de lambdasensoren eens controleren en uitlezen wat de waardes van bank 2 zijn. vanaf daar verder kijken........
5 jaar
Oorzaak leek valse lucht vacuumslang echter de code kwam vlak dawrna nogmaals terug. Inlaatsysteem gereinigd en alles gecontroleerd en vooralsnog blijft de foutcode weg. LTFT is op beide banken idenrtiek maar nog wel aan de hoge kant +20% grenswaarde voor foutcode is 30%.
Voor volledigheid maf sensor, lambdasensoren en koelvloestofsensor gecontroleerd. Geen afwijkingen. Even afwachten maar
Groet
Jabijl
5 jaar
Een LTFT op beide banken van +20% wijst op een verouderde luchtmassa meter of valse lucht in de inlaat.
Hoe heb je de luchtmassa meter (maf sensor) gecontroleerd?
maf sensor gecontroleerd mbv orginele diagnosehandboek:
- weerstand doorgemeten bij verschillende temperaturen
- spanningsverschil bij verschillende debieten (= globale indicatie op werking)
aangezien de maf sensor werkt op temperatuurverschillen agv verschil in debiet door meetbuis lijkt vervuiling mij niet direct een oorzaak. Veroudering van electronica zou wel kunnen maar dan heeft reinigen ook weinig zin. Nagevraagd bij diverse autoonderhoudsbedrijven echter men gaf aan geen heil te zien in reinigen.
Auto rijdt verder prima, zolang de foutcode wegbijft zie ik niet direct aanleiding om nu door te zoeken of de maf sensor te vervangen (flink aan de prijs). Wel wil ik de brandstofdruk binnenkort een keer (laten) controleren.
5 jaar
MAF sensor gereinigd met liquid moly met aanzienlijke verbetering als resultaat:
- meer vermogen bij optrekken
- LTFT rond 0% tussen 80-100km/hr, begint daarna langzaam op te lopen naar +10% bij 140
- STFT blijft laag
problem solved wat mij betreft, of zou een nieuwe (vrij prijzige) MAF sensor nog veel verschil maken?
5 jaar
De MAF-sensor is niet nieuw meer en zal in de loop der tijd weer gaan terug lopen. Dat zal steeds sneller gaan.
+10% (bij 140) is nog net aanvaardbaar. Maar wat gebeurt er als je nog harder gaat?
Ik zou in Duitsland geen topsnelheid meer rijden.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar