close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Toyota Tercel: Referentiepunt Toyota Tercel 1.5L

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.5

Ik ben bij mijn zwager in Ghana. Hij heeft een Toyota Tercel 1.5 uit 1992 (Amerikaans model). Ik ben op zoek naar het referentiepunt om de ontsteking af te stellen. Ik kan geen referentiepunt vinden, waarschijnlijk door vervuiling!

Als jullie monteurs eens wisten hoe hier de boel 'gerepareerd' wordt, dan schieten de tranen in jullie ogen! Waarschijnlijk is de ontsteking zo afgesteld om een bepaald effect te krijgen (bijvoorbeeld lager stationair toerental), niet wetende dat je zo de motor naar de kloten helpt!
Op de een of andere manier moet ik nog een stroboscoop in elkaar zien te flansen van een flitser ofzo, want ook die dingen heb ik hier nog niet gezien..... Overigens wel een leuke opdracht!
Wie kan mij helpen aan het referentiepunt, of nog beter, misschien een manual in pdf!

Alvast bedankt.....

Geplaatst door

biomus (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

1e bougie eruit
op de top zetten
dan aftekenen
lampje over de bobine ansluiten
ongeveer 1/2 cm terug draaien
dan de ontsteking met contact en losse bougie kabels verdraaien tot lampje reageerd
vast zetten klaar
staat ie ongeveer 5graden voorontsteking

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

Da's idd simpel, zelf niet eens aan gedacht! Dit heb ik heel lang geleden als theorie op school gehad, echter nooit gedaan, altijd een stroboscoop in de buurt gehad. Deze methode is heel geschikt voor Afrika. Wat ik me nog wel afvraag is, hoe ik een interne bobine kan aftappen.... Het is een hele rare tussenvorm. Als het ware een vorm tussen externe bobine en volledig getransistorisseerd. Geen bobine buiten de verdelerkap, maar wel een rotor intern. Het lijkt erop, dat jij over een conventionele ontsteking praat en ik over een (semi) elektronsch.
De vervroeging wordt ook door een elektronische unit geregeld.

Iig bedankt voor je tip!

biomus 0

15 jaar

Zit een zaagsnede/inkeping op de krukaspoelie. Boven de polie bevindt zich een gradenboog. Even schoonmaken. Moet staan 0- 5-9 graden voor bdp.


vr.gr. Theo

zal toch voeding en signaaldraad naar de bobine gaan
of springt afrikaanse stroom zonder draad naar de juiste plek???
anders effe kap los en dan lampje aansluiten
nie huile maar op afrikaans denken en doen

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

Gisteren had ik ff geen internet (het grote nadeel van Afrika!), vandaar dat ik nu pas reageer.

Haha, da's een goeie... Misschien zit er wel een juju (voodoo) mannetje in :D
Nee, in de verdelerkap zitten 2 koolstof contactpunten, 1 die vanaf de bobine komt, naar het midden gaat en dan weer met een contactpunt naar de rotor (zoals dat vroeger was). Maar waar ik nu mijn lamp tussen moet zetten (op dit systeem), is mij niet geheel duidelijk. Ik hoor dit graag......
Overigens kan ik geen gradenplaatje vinden. Misschien afgebroken of weggehaald, of zoals je al zei, vervuild. Waar zou het moeten zitten? Rondom de krukas zie ik zo niets....

Groeten vanuit Ghana

biomus 0

15 jaar

Hoort net boven de poelie te zitten. Zie je wel een zaagsnede/inkeping in de poulie?


vr.gr. Theo

draaien en luisteren naar de tik/vonk

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

Inkeping zit erin, ik zal eens goed overal met een tandenborstel langsgaan. Misschien kom ik nog wat tegen.

De vonk kan ik wel proberen. Aangezien ik toch bougie 1 eruit haal voor de BDP bepaling, heb ik mijn vonk ook!

Gaan we in ieder geval proberen. Bedankt voor de tips...

Biomus

biomus 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Tercel of stel zelf een nieuwe vraag.