close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Toyota Corolla: Remdrukverdeler E8: hoe werkt die eigenlijk?

Bouwjaar: 1987, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2E

Hallo,

Ik heb een E8 en heb het vermoeden dat remdrukverdeler stuk is. Heb een remverschil achter van 40%.
Van de trommelremmen achter heb ik de schoenen, cylinders en veertjes vervangen (niet de trommels, geen afwijkingen te zien) en alles ontvet.
Conclusie bij APK: Voorrem prima symmetrisch, handrem naar achter ook, alleen de voetrem op de achterrem niet.

Kan iemand uitleggen wat de remdrukverdeler tegen je schutbord precies doet en of er een manier is om 'm gangbaar te maken (monteurs-klopje?, doorblazen met perslucht?).
Kan ik testen of dit onderdeel kapot is? Het ding kost bij Toyota 275 ex BTW dus een beetje een dure gok als ik niet zeker weet of dit het is...

Geplaatst door

opaslof (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Er zit een kogeltje is die de rem verdeling (druk ) tussen achter en voor regelt .


Het helpt wel eens om er even een tikje tegen te geven.

Als je er niet bij kan dan zet je er even een verlengstuk van de ratel tegen aan .

Het vastzitten kun je voorkomen door tijdig je remolie te vervangen .

Remvloeistof is namelijk hygroscopisch .(trekt vocht aan )

daandc 0
badge

11 jaar

Remolie is niet hygroscopisch hoor. Remvloeistof wel.

eerst zou ik even goed controleren of er geen lucht meer in het remsysteem zit. zo niet, dan inderdaad even een klopje geven.
Als dat nog niet helpt, kun je hem demonteren en schoonmaken met remreiniger. Geen perslucht er op zetten.

Mausx 0

11 jaar

Niet te repareren, gewoon vervangen (en als je geen geld wil uitgeven; desnoods een gebruikte).

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

[quote=Mausx]Remolie is niet hygroscopisch hoor. Remvloeistof wel.[/quote]
Euh, het DOT3/4 spul is hydroscopisch (remvloeistof in de leidingen). Waar stop je remolie in?
(Of gaat die remolie over Citroen, met LHM of zoiets?)

[quote=Mausx]eerst zou ik even goed controleren of er geen lucht meer in het remsysteem zit. zo niet, dan inderdaad even een klopje geven.
Als dat nog niet helpt, kun je hem demonteren en schoonmaken met remreiniger. Geen perslucht er op zetten.[/quote]
Zitten er geen rubber onderdelen in? (Die kunnen niet tegen remmenreiniger.)

Misschien moet ik ook maar eens de hele bende doorspoelen (met spiritus schijnt), en dan weer nieuwe vloeistof erin; het wordt weer tijd na 2 jaar.
Op een of andere manier heb ik het voorgevoel dat het opnieuw ontluchten niet gaat helpen, (vooral omdat de voorremmen bijna geen drukverschil hebben) maar we zullen zien.

Ik zal voor de zekerheid vast regelmatig de remleiding-koppelingen op de verdeler gaan inspuiten met kruipolie, voor als ie moet worden gedemonteerd.

opaslof 0

11 jaar

[quote=opaslof][quote=Mausx]Remolie is niet hygroscopisch hoor. Remvloeistof wel.[/quote]
Oh, ik zie nu de andere (vorige) reakties; dat verklaart je opmerking over remolie/remvloeistof....[/quote]

opaslof 0

11 jaar

Is het toevallig een bordeaux rode automaat ?

kaleido 1 6875
badge vip badge

11 jaar

[quote=daandc]Er zit een kogeltje is die de rem verdeling (druk ) tussen achter en voor regelt .
Het helpt wel eens om er even een tikje tegen te geven.[/quote]
Ik wil wel een poging doen met een tikje, als ik 'm daarmee door de APK krijg.
Het zal hoe dan ook nog definitever moeten worden opgelost (sloop onderdeel of nieuw), maar dan hoeft het geen super-haastklus te worden.
[quote=daandc]Het vastzitten kun je voorkomen door tijdig je remolie te vervangen .[/quote]
Misschien dat de vloeistof in het verleden er te lang in heeft gezeten.
Hij is bovendien ook al bijna 26 jaar oud, misschien begint de ouderdom hier en daar z'n tol te eisen.

opaslof 0

11 jaar

[quote=kaleido 1]Is het toevallig een bordeaux rode automaat ?[/quote]
Nee, hij is blauw...
Why?

opaslof 0

11 jaar

Omdat ik vorig jaar , een zelfde gevalletje heb gehad , niet lachen nu , er zijn 2 verschillende diameter wielremcilinders leverbaar voor deze auto , 17 en 19 mm.
Daar zit perongeluk toch niet de kneep ?
Bij mij was de remkrachtverdeler ook stuk , en heb toen 2 verschillende cilinders gemonteerd , om te kijken hoe dat uit pakte , bleef netjes onder de 30 % jippie.
Auto is daarna ingeruild , vandaar mijn vraag , het zou namelijk kunnen dat de remkrachtverdeler weer is gaan werken , en de cilinders de boel nu zitten te vernachelen , als het deze auto zou zijn.

kaleido 1 6875
badge vip badge

11 jaar

Ik had beide wielremcylinders tegelijk vervangen en inderdaad goed gelet op de maat. Mijn auto is van 1987 dus het latere type.

Begrijp ik goed dat jij dus ook met te groot remdruk verschil zat en door monteren van verschillende cilinders het probleem weg was?
Aan welke kant had je dan de grote cilinder? De kant die eerst te hard remde of juist de kant die te weinig remde?
Wel grappig als dit (tijdelijk!) zou werken. Een remcilinder kost 25 euro, best te doen, maar wel een hoop werk weer.

Misschien zou 1 van de oude cilinders (waarvan de keerring toch wat begon te lekken, maar de stofkapjes de vloeistof binnenhielden) ook iets minder druk uitoefenen op de te sterk remmende kant...

Uiteindelijk zal toch de remdrukverdeler er aan moeten geloven (mits ik zeker weet dat deze het is).

opaslof 0

11 jaar

Ik zou even bij CAR in Nijkerkerveen informeren wat een remdrukverdeler kost en niet gaan knutselen met verschillende remcylinders. Volgens mij meet een remdrukverdeler ook de belading van de auto en dan gaat het alsnog mis. Als je remt wil je graag dat de auto rechtuit gaat en niet scheef trekt.

Nico8119 0

11 jaar

Over toeval gesproken: Ik kwam net een half uurtje geleden via google bij hun internetsite terecht en, hoewel niet op voorraad, ze kunnen 'm wel leveren. Wel nog even wachten tot eerste week april.
Prijs is gunstiger dan bij dealer, want die gaat 'm direct speciaal voor mij in Japan bestellen. En dat kost natuurlijk extra.

Misschien de auto korte tijd opschorten tot het gerepareerd is, of zien of ik de drukverdeler toch met een tikje (tijdelijk) goed krijg voor de APK.

opaslof 0

11 jaar

Je hoeft de auto niet op te schorten voor een paar weken. Je mag er alleen niet mee rijden zonder geldige APK.

Nico8119 0

11 jaar

Maar als de APK enige tijd is verlopen, kun je volgens mij evengoed een boete krijgen, ook al rijd je er niet mee.
Eigenlijk zit ik daar niet helemaal op te wachten.

opaslof 0

11 jaar

Bekeuring verlopen APK
Als de APK verlopen is krijg je niet direct een bekeuring. Mocht je met een niet gekeurde auto de weg op gaan dan krijg je een bekeuring als je staande wordt gehouden. In de praktijk gaat het wel goed als je onderweg bent naar een APK afspraak of een auto-inkoper. Dit moet je echter wel aan kunnen tonen.

De registercontrole zorgt ervoor dat je ook bekeurd kunt worden als je niet eens met de auto rijdt. Via de controle van de kentekendatabase ontvang je 8 weken nadat de APK is verlopen volautomatisch een bekeuring van het CJIB in de brievenbus. Een bekeuring voor een verlopen APK kost al gauw € 100,-.

Hans4040 1285
badge vip badge

11 jaar

Aha, die 8 weken was mij niet bekend. Ik zag het risico op registercontrole steeds groeien: 1x peildatum per maand, of zoveel weken na verlopen. Dat is nu duidelijk.

Betekent dat ik nog wel iets tijd heb om te wachten op het onderdeel en zodra gemonteerd het is gemonteerd naar het APK station kan rijden om te laten hertesten.
Moet ik wel vragen of de keurmeester het niet allemaal te lang vindt duren om de herkeuring gratis te doen. Ik zal wel overleggen.

(Het vervangen van de drukverdeler moet het probleem natuurlijk wel echt oplossen)

Btw: een verlopen APK boete zit zo rond de 110 euro wist een collega te vertellen...

opaslof 0

11 jaar

Je had 2 maanden voordat de APK afliep de tijd om de auto opnieuw aan te bieden voor een APK. Dit had je geen tijd gekost. en dit wil niet zeggen dat je dan ; "maar 10 maanden" geldig is.

Dit was genoeg tijd geweest om dit onderdeel te bestellen ,en te repareren.

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

Het probleem is dat de meeste garagebedrijven de APK domweg afstempelen op de dag van keuren en niet kijken naar de verloopdatum van de APK. Dus feitelijk is je vorige APK dan korter geldig geweest en heeft de garagehouder extra inkomsten.

Nico8119 0

11 jaar

Dat is op zich niet mijn ervaring. Bij aanbieden vOOr de APK datum werd de APK altijd netjes verlengd tot een jaar na verloopdatum. (Natuurlijk wel zelf effe checken bij het ophalen.)
Bijzonder is dat als je een keer te laat bent ze dan wel de datum van keuren + 1 jaar als geldigehid opschrijven.

Ik was dit jaar aan de late kant, dus ik moet zorgen dat ik de boel zsm voor elkaar heb.

opaslof 0

11 jaar

Niels,
citeren is niet nodig, gewoon direct antwoorden volstaat.

mvg.
Moderator Problemcar

Hans4040 1285
badge vip badge

11 jaar

Het is als volgt afgelopen:
Toyota heeft dus een paar honderd onderdeelnummers, die allemaal weer verwijzen naar een handjevol verschillende typen verdelers.
(Ik heb geen ballast compensatie op de achteras, maar slechts de verdeler op het schutbord.)

'CAR Toyota onderdelen' uit Nijkerkerveen had nog een gebruikt onderdeel uit een Yaris 1999 liggen en deze paste inderdaad.

Vanochtend APK goedgekeurd (iets van 6% remdrukverschil nog maar).
Kortom: ik ben blij!

Bedankt voor de antwoorden allemaal.

opaslof 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.