close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Toyota Carina E: Schokdempers achter vervangen, zelf te doen?

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 4A-FE

Heeft iemand ervaring met het vervangen van de achter schokdempers van een Carina-E? De Euromaster vraagt tussen de 300 en 400 Euro, aangezien er volgens hem nogal wat werk mee gemoeid is. Is dit ook zelf te doen? Ik heb de vraagbaak en de Haynes bijbel al doorgenomen, maar neem liever geen risico's met wegspringende veren. In hoeverre staat daar nog spanning op als de auto op bokjes staat? Zijn er verder bijzonderheden waar ik op moet letten?

Geplaatst door

richardt (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het is best wel wat werk. Ik heb de schokbrekers van een Corolla uit '94 weleens vervangen. Ik kwam eigenlijk 2 hobbels tegen:

1) De remleiding loopt door een lip aan de schokbreker. Voor het mooi zou de remleiding dus los moeten. Opgelost door de lip door te zagen en open te buigen.

2) De stabilisatorsteun zit vast aan de schokbreker. In de bout zit een zeskant waar een inussleutel in past. Alleen is het staal wat zacht waardoor de bout daar dikker kan worden door de inbussleutel en de moer er niet af gaat. Opgelost door de moer los te draaien en vervolgens de bout weg te boren tot aan de moer. Aan de achterkant is genoeg ruimte om de bout met een waterpomptang tegen te houden. Als ik jou was zou ik in ieder geval proberen of de moer er wel af gaat met kruipolie en de schroefdraad goed afborstelen met een staalborstel.

Het makkelijkste is om de hele veerpoot uit te bouwen. Je hebt wel een set verenspanners nodig (54 euro bij de Brezan) om de veren in te drukken zodat je veilig de veerpoot kunt demonteren. Zet overal een markering op zodat alles weer juist monteerd.

Nico8119 0

18 jaar

Richardt,
Ik heb bij mijn Carina II destijds de schokdempers achter vervangen (dit was een 2.0Gli 3SFE) Ik had daarbij inderdaad hetzelfde probleem als Nico met de stabilisatorstang. De inbus draait snel dol.

Wat betreft de set verenspanners. Ik heb geen veerspanners gebruikt. Als de poot eraf is en dus helemaal uitgeveerd is dan zit er nog maar een kilo of 10 spanning op. Dit is gemakkelijk met 1 arm tegen te houden tijdens het losdraaien. Je kunt het voor de zekerheid van te voren controleren door na het demonteren van de poot de veer iets in te drukken. Dan voel je zelf hoeveel (hoe weinig) spanning er nog op staat. Ik kon tijdens het losdraaien van de centrale moer met dus met 1 arm de veer tegenhouden. Iedereen moet dit natuurlijk voor zichzelf bepalen maar naar mijn mening is het voor deze auto juist gevaarlijk om verenspanners te gaan gebruiken.
De reden dat het indrukken in het begin zo gemakkelijk gaat is dat de veerkracht van de veren onder deze auto progressief toeneemt met de indrukking.

Laat graag even weten of het gelukt is.

Groet,

Michiel

Michiel7811 0

18 jaar

Nico, Michiel,

Bedankt voor jullie reacties. Ze bevestigen (gelukkig) wat er in een ander Duits forum ook al werd gepost (*). Ik verwacht dat de Corolla en Carina-E wat betreft veerpoot niet zoveel verschillen. Ik heb weinig behoefte aan het verversen en ontluchten van de remmen, dus zal de lip wel gewoon doorzagen. Afgezien van een lastige moer/bout bij de stabilisatorstang ga ik er vanuit zonder al te veel problemen de veerpoot te kunnen verwijderen. Daarna zal ik wel even kijken of ik de veer voldoende in kan drukken om het zonder verenspanners te doen. Heeft iemand ervaring met goede vervangingsexemplaren? De kwikfit heeft op dit moment 25% korting op de gasgevulde schokdempers terwijl er nu vloeistofdempers onder zitten. Zit er verschil in?

richardt 0

18 jaar

Ik heb bij CAR Toyota parts in Nijkerkerveen 150 euro betaald voor 2 voorschokdempers. Informeer daar eens. Voor het vervangen van de achterschokdempers heb ik bij hun 2 complete (gebruikte) veerpoten gehaald. Ze kunnen je ook adviseren wat het verschil is tussen de verschillende typen schokdempers.

Nico8119 0

18 jaar

Ik heb ze bij Nippon autoparts in groningen gehaald omdat CAR ze op dat moment niet had. Van verschillende kanten werden de dempers bij kwikfit me afgeraden vanwege vermeende lage kwaliteit. Tip. Zorg dat de rubbers om de stang van de demper goed zitten anders blijft er water en vuil in staan en gaat het ding natuurlijk minder lang mee. Deze rubbers zijn orgineel trouwens niet goedkoop, dus voorzichtig zijn.
Ik herinner me trouwens ook iets van het veranderen van de uitlijning bij het losdraaien van de 2 boutbevestigingen van de veerpoot. Misschien kun je voor de zekerheid merktekens aanbrengen door met een kraspen de omtrek van de bout op de veerpoot te zetten.

Michiel

Michiel7811 0

18 jaar

@Michiel: bij mijn auto gingen de bouten vrij precies door de gaten van de nieuwe schokbrekers. Ik heb de auto niet opnieuw laten uitlijnen (de auto reed nog steeds kaarsrecht vooruit als ik het stuur losliet).

Nico8119 0

18 jaar

Nico,
Klopte het dat het zonder spanners ging? En waar heb je de dempers gehaald uiteindelijk?
Groet,

Michiel

Michiel7811 0

18 jaar

Michiel,
Dat moet je aan Richard vragen.

Nico8119 0

18 jaar

Sorry voor de late reactie, maar ik had/heb me inderdaad voorgenomen om dit weekend de volledige veerpoten te vervangen. Heb een week geleden een paar gebruikte veerpoten bij CAR in Nijkerkerveen gehaald a 45 Euro per stuk, en ze zien er nog prima uit, zover ik het kan beoordelen. Omdat ik er vandaag nog niet aan toe kwam heb ik alleen gekeken in hoeverre de moeren losgedraaid kunnen worden. Dat gaat redelijk, bij de Carina-E zit de remleiding ook gewoon vast met een bout aan de demper. Helaas gaat het wat minder fortuinlijk met de bout bij de stabilisatorstang. Zoals Nico al vertelde past in de bout een inbus maar de bout is zo zacht dat zelfs met een hele boel wd40 en een flinke borstelbeurt het niet helemaal los wil. Aan de achterkant zou ik kunnen proberen met een griptang de bout vast te houden, maar ik ben er bang voor dat dat niet gaat lukken.

Nico, kun je in detail uitleggen hoe jij het hebt gedaan? Bout inderdaad tot aan de moer weg boren/afzagen en aan de achterkant tegenhouden en het laatste stuk er af draaien?

richardt 0

18 jaar

Hoi,
De hamvraag is of de moer al een stukje over het schroefdraad kan draaien. Zoja, dan kun je net als ik de bout helemaal wegboren. Ik heb de bout aan de achterkant met een waterpomptang tegengehouden. Het wegboren heb ik volgens mij in 2 etappes gedaan. Eerst een dunne boor van ongeveer 4 mm en daarna een dikke boor van 10mm.

Zit de moer vast, dan zit er niets anders op dan de stabilisatorsteun ook te vervangen.

Nico8119 0

18 jaar

Bedankt voor je snelle reactie, een eerste stuk heb ik inderdaad met een inbus sleutel vast kunnen houden totdat de inbus niet meer pakte. Daardoor draaide hij dus mee. Er is nu tussen de moer en de demper dus een millimeter ruimte... Aan de achterkant vasthouden met een griptang/waterpomp tang lukt vrijwel niet daarvoor is het te glad. Als ik de bout volledig weg zou boren, kan ik die dan los vervangen?

edit:

Ik heb nu voorzichtig de moer weggeslepen, daarbij zo weinig mogelijk van de draad van de bout proberen te beschadigen. Dat is redelijk gelukt, maar de bout is natuurlijk verloren gegaan. Ik kan nu de verbinding van de stabilisatorstang weghalen en de demper vervangen. Echter moet ik nu op zoek naar een moer, en nog belangrijker naar een goede manier op het weer deugdelijk aan elkaar te zetten zonder dat het kogelgewricht waaraan de bout (dus) vast zit mee draait.

richardt 0

18 jaar

Ik heb destijds de draad tot vrijwel in de moer weggeboord en de moer in takt gelaten. Bij mij ging het aandraaien redelijk (ik doe altijd vaseline op het schroefdraad tegen het roesten). Overigens hoeft de moer niet super vast aangedraaid te worden. Nu moet je alleen nog op zoek naar een moer. Brezan heeft dat waarschijnlijk niet, maar wat beter gesorteerde automaterialenzaken hebben doorgaans wel wat bouten en moeren in het assortiment.

Nico8119 0

18 jaar

Hmm, ja, daar was ik al bang voor. Een standaard M10 moer zal waarschijnlijk niet passen? Buitendiameter van het draad is tussen 9.8 en 9.9 mm, maar wat voor type draad er op zit weet ik niet. Jij hebt dus met opboren zowel de moer als de bout kunnen sparen? Hmmm, toch eens kijken hoe ik dan de andere kant los ga krijgen...

richardt 0

18 jaar

Klopt, ik heb eerst de moer iets losgedraaid en daarna de bout tot aan de moer weggeboord. Ik had met een waterpomptang voldoende grip aan de achterzijde. De draadmaat is een fijne soort M10.

Nico8119 0

18 jaar

Ja, dat denk ik ook. "M10 fijn" is er, na wat googlen, in een tweetal gangbare maten: M10x1mm en M10x1.25mm. Als ik echter de geslepen moer opmeet, dan zie ik 5.5mm voor 4 windingen (=M10x1.375=M10x1,3/8??) Ik weet niet of dat bestaat en of ik wel goed heb gemeten... Hoe dan ook, de moeren waarmee de voorste veerpoten aan de carrosserie vastzitten passen gelukkig ook, dus heb ik die tijdelijk maar even geleend. Ik neem aan dat een goede garage, al dan niet toyota dealer mij wel van zo'n exemplaar kan voorzien... Maar ja, aan het daadwerkelijke vervangen ben ik dus nog niet toegekomen...:) Ik ben al blij dat de boel nu loszit en dat de draad bij het wegslijpen van de moer niet te veel beschadigd is geraakt. Morgen dus maar naar de Brezan of andere automaterialenzaak...

richardt 0

18 jaar

Nog even een update van mijn kant, om de topic post af te maken. Ik heb dit weekend met succes beide veerpoten kunnen vervangen. De andere moer van de bevestiging voor de stabilisatorstang was nog lastiger dan aan de linkerkant, en heb ik ook weg moeten slijpen. Deze wilde zelfs niet eens meedraaien. Achteraf gezien wel blij dat ik ben gegaan voor de vervanging van een volledige veerpoot in plaats van alleen een achterdemper. Alle rubbers waren zo goed als versleten, maar volgens mij zijn dit nog de originele demper met 280k kilometer dus ik mag wat dat betreft niet klagen...

Meer info (en fotos) op mijn site, misschien heeft iemand anders er wat aan:
Bedankt aan iedereen voor zijn bijdrages!

richardt 0

18 jaar

Leuke 'reportage'. Goed dat ze bij Toyota beter hebben nagedacht over de remleiding bij de Carina E.

Nico8119 0

18 jaar

Richard, Leuke foto's op je site. Kwam me weer heel bekend voor.
Groet,

Michiel

Michiel7811 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Carina of stel zelf een nieuwe vraag.