auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Toyota Avensis Verso: sensoren katalysator toyota avensis verso 2002

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: ?

Vorig jaar juni twee nieuwe sensoren in de auto gekregen mbt katalysator (lambda sensoren?)
Nu brandt het lampje weer. Ik heb het uit laten lezen bij de dealer. Deze geeft aan dat de andere twee nu kapot zijn.
Tja, ik vertrouw natuurlijk op de garage, maar wie zegt mij dat het niet weer dezelfde lampjes zijn?
Ik las in een eerder topic iets over de gasklep schoonmaken???
Hoe kan het dat die sensoren zo snel kapot zijn? Ik zit er niet op te wachten dat volgend jaar de andere twee weer vervangen
moeten gaan worden.
Kan iemand mij ook vertellen waar die sensoren precies te vinden zijn?
Dan zou ik na kunnen kijken of ze gesoldeerd zijn of niet (dit schijnt niet goed te zijn?)

Ik ben de tweede eigenaar van de auto. Heb hem in 2007 bij de dealer gekocht. Als dit een algemeen probleem
schijnt te zijn bij dit soort auto's van dit bouwjaar, dan had de dealer mij dit toch moeten vertellen?

Ik zou graag meer te weten komen, dus kun je me helpen, dan heel graag !

Patricia

Geplaatst door

patries02 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Twee sondes tegelijk kapot is iets wat ik niet vaak tegen kom. Maar het kan wel.
Zonder de exacte foutcodes (liefst met nummer) is er verder geen zinnig woord over te zeggen.
Misschien ergens anders laten uitlezen en foutcodes goed overschrijven en plaatsen?
Kan bij iedere universeel met een algemene EOBD/OBD2 scanner.

Sensoren zijn voor de mengselregeling en werking van de kat - 2 stuks VOOR de katalysator.
De andere 2 kontroleren of de kat nog wel werkt en zitten er NA.

oldford 0
badge

13 jaar

Heb hem laten uitlezen bij de dealer. Wellicht dat ze de foutcodes genoteerd hebben. Ik zal ze morgen even bellen. De vorige keer waren er twee tegelijk stuk en volgens de garage nu dus weer twee. Ik kan hem natuurlijk voor de zekerheid ook nog even bij een andere garage laten uitlezen. Misschien dat die weer wat anders tegenkomt. Ik zal de foutcodes hier dan neerzetten.
Ik merk dat de motor van mijn Toyota nu ook sneller draait.. vooral stagionair.

patries02 0

13 jaar

Verhoogd stationair kan een defecte sensor zijn (koelwater temperatuur b.v.) of ergens een lekje.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
ALS je de auto ergens anders laat uitlezen laat ze dan ook de zogenaamde "Fuel trims" uitlezen in live data en schrijf die ook op.
En kijk dan gelijk naar wat voor temperatuur de koelwater temperatuur sensor geeft.

oldford 0
badge

13 jaar

Erg fijn dat je reageert op het probleem met mijn auto. Ik heb er zelf niet heel veel verstand van.. Waar vind ik die slangetjes naar het inlaatspruitstuk ? (domme vraag misschien, maar ja, leek he? haha en vrouw ;-) )Ik zal de garage eea laten controleren, zoals je hier boven hebt aangegeven ! Maar als het lampje brandt, dan moet dat toch echt een sensor zijn toch? of kan het ook idd een foutmelding zijn, waarbij de sensor niet vervangen hoeft te worden (of in dit geval twee)

patries02 0

13 jaar

Als het lampje brandt dan is er een storing. Dat klopt.
Maar niet alle storingen zetten het lampje aan. Daarvoor moet een sensor buiten bereik vallen. Een koelwater temperatuur die b.v. 10 graden door geeft terwijl de motor al 80 of 90 graden is, geeft vaak geen foutcode, maar wel een verhoogd stationair.
Niet bij alle foutcodes moet de sensor(en) vervangen worden. De lambdasonde bijvoorbeeld kan ook waarschuwen dat het mengsel niet goed is.
Bijvoorbeeld als gevolg van een lekke slang.

Als je er niet te veel verstand van hebt, zou ik het laten doen. De kans is dan groot dat je het lek (als dat er is) niet vindt.
Maar zoeken naar lekke slangetjes kun je even laten rusten totdat de "Fuel trims" en foutcodes zijn uitgelezen.
Daar kun je aan zien of er mogelijk sprake is van een lekke slang.

oldford 0
badge

13 jaar

Oke, ga ik laten doen !

patries02 0

13 jaar

Het verhoogt stationair komt omdat door vervuiling de stationair omloopklep( isc klep ) vastzit door vervuiling en daar komt waarschijnlijk ook de melding van de lamda sensoren vandaan .

Het gasklephuis moet sowieso gereinigt worden waarschijnlijk zit er achter de vlinderklep een hoop smurrie en zwarte drab .( vaker meegemaakt )

Ook de isc klep moet ook gereinigt worden dan wordt deze weer gangbaar zodat deze het luchttoevoer goed kan regelen tbv stationair .

Wat betreft de meldingen krijg je deze van voor de kat of achter de kat ? voor de sensor 1 /bank 1 = P1155 fabriekant specifiek .

Of je krijgt P0420 sensor 3 bank 1 meeste linker sensor als je voor de auto staat of P0430 sensor 4 bank 2 de rechter sensor achter de kat .

Heb een keertje meegemaakt dat er iemand met een kapotte lambda sensor kwam die in duitsland vervuilde benzine getankt bij een brol pomp .

Deze gaf foutcode P1155 dus eerste sensor meest linker voor de kat .

Er zitten er bij deze 4 stuks in plus 2 kat,s.

Een storinglampje betekend niet dat er altijd iets kapot is maar geeft ook aan dat de motroregeling buiten de regelgrens komt ( milieu ) en dan gaat het lampje ook branden .

daandc 0
badge

13 jaar

Ik ben bij een garage geweest. Deze hebben gekeken wat voor foutmelding er was. Foutmelding p1155 sensor 1 rij twee.
Vandaag heb ik hem weer gebracht. Helaas lukte het niet om verder uit te lezen wat het probleem was. Lampje brandt nog altijd (ook na resetten)
Geen idee eigenlijk of ze nu de fuel-trims ook bekeken hebben...

patries02 0

13 jaar

Oh ja, de garage heeft gebeld met een helpdesk en daar gaven ze aan dat het te maken heeft met een bepaalde verwarming richten de katalysator/ uitlaat?

patries02 0

13 jaar

Zullen ze wel de verwarming van de lambdasonde mee bedoelen. Zit ingebouwd in de sonde.
Maar met 1 foutmelding hebben we het dus nu over 1 enkele sonde en niet 2.

Als ze naar de live data kijken van de lambdasondes moet je meer conclusies kunnen trekken.
Daar kun je meestal wel zien of de sonde te koud blijft.

Gebruik wel originele onderdelen, anders krijg je die foutmelding zo weer. Imitatie werkt nit echt goed op Japanse auto's.

oldford 0
badge

13 jaar

Ja waarschijnlijk bedoelen ze dat inderdaad. Het verbaasde mij aan de ene kant, dat ze het nu idd over 1 sonde hebben.
Ik geloof dat ik de garage hier sowieso maar op aan moet spreken. Wellicht dat ze vorig jaar ook voor niks twee vervangen hebben.
Geen idee of ze toen de originelen gebruikt hebben. Zou je wel zeggen als het een toyota garage is, maar zeker weten doe je het natuurlijk niet.
Ondertussen wel een rekening van ze van zo'n € 70 alleen voor het uitlezen. De tweede garage, die dus 1 lambdasonde aangaf, heeft mij niks in rekening gebracht. Wel erg netjes, aangezien ze er toch wel lang mee bezig zijn geweest. Tevens is het zo dat ik twee elektrische sleutels had. Doordat ze hier een nieuwe batterij in hebben gezet, zijn de sleutels een week later gescheurd. Ik twijfel of ik nu naar de eerste garage terug moet of een andere garage moet bezoeken.

Jij geeft aan dat de sonde dan wellicht te koud blijft. Betekent dit het vervangen van de sensor? of kan dit ook op een andere manier gemaakt worden/

patries02 0

13 jaar

Zonder te meten is dat niet te zeggen. Als er b.v. een draadbreuk in de voeding zit voor die sensor, dan moet de draad gemaakt worden.
Als de verwarming binnenin de sensor stuk is, dan is vervangen de oplossing.
Gezien de omschrijving Air/Fuel sensor denk ik dat dit een breedbandsonde is. Die werkt totaal niet zonder verwarming.

Dit is wat ik kan vinden:
http://www.aboutautomobile.com/DTC/P1155 - A/F Sensor Heater Circuit Malfunction
http://www.dtcsearch.com/P1155/ - Air fuel sensor RH front - heater circuit malfunction
Lijkt erop dat jouw omschrijving van sensor 1 rij (Of bank) 2 klopt. Bank 1 is waar cylinder 1 zit. Bank 2 is de andere. Sensor 1 is voor de kat.

oldford 0
badge

13 jaar

Blijft vreemd dat de dealer het over twee sondes heeft en deze garage maar over een... Vertrouwen raakt wel een beetje zoek in de dealer. Donderdag maar eens langs de garage, om eea te weten te komen. Ik doe dan ook even navraag naar welke sensoren er vorig jaar vervangen zijn. Dit zal vast op papier staan en wil ik dan wel graag zien. Ook zal ik ze dan vragen of ze er wel originele sensoren in hebben gezet en of ze deze wellicht gelast hebben. De auto heeft daar zo'n twintig minuten tot een half uur gestaan, dus volgens mij kunnen ze dan nooit alles bekeken hebben? Maar afwachten

patries02 0

13 jaar

Wil je niet ongerust maken maar zelf rij ik ook zo'n auto en ook van dat bouwjaar. Eerste eigenaar, maar dat maakt niet uit en heb al jaren last van kapotte lambda sensoren. Naar de dealer ga ik niet meer want die vertrouw ik inmiddels voor geen 5 cent. De laatste keer heb ik hem elders laten maken (moest wel ivm apk). De info van Daan en Oldford is wel adequaat lijkt mij. Ik heb een tijdje terug ook op deze site gepost en hun info aan de garage doorgegeven. Of dat geholpen heeft weet ik niet. Feit is dat het dashboardlampje niet meer brandt. Overigens zegt dat niets. Bij mij gaat ie steeds opnieuw branden (originele Toyota sensors). Soms na 2 jaar maar soms ook na een jaar. Ik heb mij voorgenomen mij voortaan niet meer met een kluitje in het riet te laten sturen. Op grond van de Wet Consumentenbescherming heb je namelijk recht op een vergoeding of pro rata tegemoetkoming in de gemaakte kosten als het gaat om een artikel dat niet voldoet aan redelijkerwijs te stellen eisen. Ook als de garantieperiode voorbij is. Een lambda sensor is niet iets dat aan zware slijtage onderhevig is en moet gewoon jaren mee kunnen. Succes verder.
Groet Robbert

Rrrrobert 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.