Starlet uit 1998 1.3. 16V wil niet starten na vervanging cilinderkoppakking.
Auto is langs de weg stil komen te staan nadat er stoomwolken onder de motorkap vandaan kwamen. ANWB kreeg de auto daarna ook niet meer gestart, deze was afgekoeld vanwege het wachten. Auto opgehaald en ik vond voor de reparatie de auto al gemakkelijk rond gaan.
Koppakking en distributie vervangen. Daarna wilde de auto niet starten. Alles zo gemonteerd als het gedemonteerd was. Ook de merktekens van de nokkenassen op de tandwielen precies weer in lijn gezet toen ik deze nokkenassen er uit haalde. Er zitten hiervoor merktekens aan de binnenkant van de tandwielen. Inlaat nokkenas zit een merkteken om een groef, uitlaat nokkenas zit een merkteken op een tand van het tandwiel met 2 gaatjes of puntjes. Op het uitlaat nokkenas tandwiel dat ook de ontsteking aandrijft zit ook een ander merkteken.
Heb ik dat mogelijk verwisseld? Bij de stand zoals het nu is, is er op geen enkele zuiger compressie te meten. Als je dat handmatig, zonder bougies er in, via bougie gat op perslucht druk zet blijkt de zuiger wel naar beneden te gaan, en moet je deze via het nokkenas tandwiel waar de snaar over gaat stevig vasthouden. Auto heeft hydraulische klepstelling.
Via inlaat remmenreiniger ingespoten en daarna de nokkenassen laten draaien. Er kwam geen remreiniger lucht uit de bougie gaten.
Ingeslagen motorcode: 2250048 4E
Wie kan een oplossing aanleveren.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Oplossing:
Bij het begin beginnen; dat hele verhaal over puntjes en groefjes schiet niet op.
Daarom stuur ik jou de complete handleiding voor de distributie.
Check je mailbox.
Beste Hans. Bedankt voor je snelle reactie. Hoe wordt de volgorde van de cilinders bij deze Starlet aangegeven.
Cilinder 1 bij de distributie kant of bij de bak.
Lijkt mijn de distr.kant.
Ik heb toen de motor in eerste instantie niet aansloeg de distr.riem weer van de spanning los gemaakt en alleen de krukas 360 graden gedraaid. Daarna weer alles vastgezet. Helaas sloeg de motor toen nog niet aan. Zou het aan de hydraulische kleppen kunnen liggen dat deze na de-& montage van de kop nog niet genoeg olie hebben om druk op te bouwen. Als dit het zou zijn, hoe krijg je dan druk.
7 jaar
Cilinder 1 zit aan de distributie kant en volgens mijn gegevens heeft deze motor geen hydraulische klepstoters.
Kleppen stellen met koude motor;
inlaat 0,15-0,25 mm
uitlaat 0,31-0,41 mm
De krukas 360 graden draaien heeft geen zin...dan ben je weer op hetzelfde punt.
Klepstoters zijn mogelijk met plaatjes Hans.
Cil 1 dus aan distributie zijde.
Dist riem los.
Cil.1 naar BDP brengen(merkteken op zijn plaats krukas)
Nokkenassen cil,1 naar boven laten wijzen(beide kleppen gesloten)
Merktekens zouden dan naar elkaar moeten wijzen.(nokkenassen)
Dist riem op spanning brengen, motor draaien met een sleutel(niet startmotor)drie vier slagen zodat de riem zich zet) controleren of alle merktekens op zijn plaats terugkomen.
7 jaar
Klepstoters zijn inderdaad met plaatjes.
De merktekens van de krukaspoelie en tandwiel nokkenas zijn, en waren, goed gezet op het BDP van cil.1, distr.zijde.
Je hebt het erover dat 'Nokkenassen cil,1 naar boven laten wijzen(beide kleppen gesloten)' jouw tekst.
Bedoel je dat dan de punten van de klepstoters van de inlaat en uitlaat naar boven wijzen ?
Als dat zo bij deze auto zou zijn kloppen de merktekens van de distributie niet meer.
Ik heb een afbeelding bijgevoegd van de stand van de klepstoters cil.1 bij de goede afstelling van de merktekens op BDP cil.1
Dit lijkt mij dan niet goed.
7 jaar
foto?
Bedankt voor je reactie
Ik ging ervan uit dat ik deze foto verstuurd had. Laat even weten of je de foto nu ontvangen hebt, mogelijk dubbel.
7 jaar
Hierbij nog enkele foto's van de distr.riem merktekens en stand klepstoters op BDP cil.1
7 jaar
De nokken(cil 1) hoeven niet 100% naar boven te wijzen.De nokken/kleppen van de vierde cilinder moeten op dat moment tuimelen.
Als de merktekens kloppen, zouden de kleppen(cil 1) gesloten moeten zijn.
voorbeeld: als je krukas 10 graden terug zou draaien zou de motor op ontstekingspunt moeten te staan.
7 jaar
De motor van de auto doet het weer. Het probleem was dat het merkteken op de inlaatnokkenas, het is een 16 klepper, verwisseld was met eentje die er veel op leek. Het, ooit, witte merkteken van de uitlaatnokkenas, met put, moet dus tegenover het merkteken, met 2 putjes, ooit, wit en niet tegenover het merkteken om de groef.
Hierbij ook een foto hoe de afstelling dus wel moet zijn.
De auto is eerst helemaal gecontroleerd op fouten bij de technische afdeling van sloperij Pieper te Putten waarbij de oplossing uiteindelijk gevonden is.
7 jaar
Mooi dat het opgelost is
7 jaar
Voyager, bedankt voor je inzet.
7 jaar
En jij bedankt voor de feedback...
Graag gedaan! :-)
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Starlet of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar