Goedemorgen!
Heb een toyota corolla 1.3 16v 4E-FE staan uit 93. Uit de oude doos, maar zeer nette wagen met weinig km's etc.. en klant is er gehecht aan... echter heeft deze nu een klein maar zeer vervelend probleem. Af en toe bij afremmen lijkt hij onder zn normale stationaire toerental te gaan.. wat te pruttelen.. en dan valt dan weg. Het lijkt trouwens dat ik de klacht vaker kan oproepen door achteruit de rijden en af te remmen. Kan toeval zijn.. maar toch. Hij gaat onder zijn normale toerental.. begint wat te schudden.. en reageert dan ook iets minder snel op het gas lijkt het wel (je moet erg snel zijn om gas te geven.. want anders helpt dat niet meer). Tot zover de klacht.
Wat al gedaan :
-gasklep schoongemaakt.
-ontsteking nagelopen, schoongemaakt (contacten verdeelkap = is niet super meer.. maar loopt normaal wel erg netjes nog.. geen scheuren etc.. wel beetje contacten ingebrand)
-stationaire regelklep aan zijkant spruitstuk (deze tikte eerst nogal opvallend! ) uit elkaar gehad en schoongemaakt ) tikken is nu niet meer opvallend. En je merkt ook dat er geregeld wordt.. dacht probleem gevonden te hebben.. maar helaas... hij doet het nog steeds :(
-vacuumslangen nagelopen
iemand mss nog een idee? Zou de stationaire klep echt kapot kunnen zijn? Of zou het iets anders kunnen zijn? Zou het zelfs kunnen mss dat de automaat wat teveel kracht uitoefent op de motor (blijft "plakken" ) en daardoor de motor het niet trekt? ECU of bedradings probleem? Wagen heeft denk ik net meer als een ton gelopen en altijd goed op gepast. Heb hem al ruim 15j in onderhoud en de wagen heeft eigenlijk nooit een noemenswaardig mankement gehad.
Grtz Hans
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Begin maar eens om toch de rotor en verdelerkap te vervangen deze kosten wereld niet net als een setje bougiekabels .
Hoe is de staat van de bougie's ?
Zorg eerst dat je basiszaken in orde zijn.
Bougies zijn in goede staat. En zitten ook nog ruim binnen de km's erin. Kabels zien er goed uit en slaan niet door. Enkel kap is idd iets wat ouder. Maar motor loopt wel zuiver en stil, heeft voldoende power en loopt veelal ook goed stationair. Net enkel bij afremmen gaat het af en toe fout. Gewoon stationair laten draaien doet hij tijden achtermekaar zonder enig probleem.. Zal kap wel vervangen, maar heb sterk het idee dat het daar niet aan gaat liggen gezien de situatie wanneer het optreedt
rem je ook of is het alleen op de motor afremmen ?
Hoe test je dat je kabels niet doorslaan ik neem aan met plantenspuit in donker sprayen over de kabels ?
Hoogspanningdoorslag is een moeilijk te meten of beoordelen iets.
Controleer je pcv slangen (inlaat traject eens of er scheuren in zitten(valse lucht) dan kan je motor ook beroerd lopen.
Door afremming/kantelenblok mischien dat de slangen iets open getrokken worden met dit als gevolg.
Zal vanmiddag nog eens zien te kijken. Eerst wat andere dingen afwerken. En dan nog een keer alles nalopen. Had al eens gekeken naar de slangen. Daar idd ik ook dacht aan die kanteling van het blok. Maar kan nooit kwaad nog eens te zien. Hoewel de slangen er goed uitzien op het eerste gezicht, moeten we niet vergeten dat ze ruim 25jaar oud zijn.. Dus een scheurtje kan altijd zijn ontstaan.
van alle slangen waren enkel de lange vacuum slangen ,die van het inlaat stationair traject naar een aansluiting op de servopomp , enigsinds ingescheurd aan de uiteinden. Heb deze ingekort.. en proefgereden. Helaas na enige tijd toch weer stil gedonderd Ga ze mss toch maar geheel vernieuwen. Hoewel ik elders geen sporen zie waar ze valse lucht kunnen pakken.
Vraag me toch meer af of de electrische regelklep (membraamklepje) aan de zijkant van het spruitstuk het kan zijn Of onder op het gasklephuis. Daar zit een klep op waar deze vacuumslangen op zitten. Vraag me af of de bypassair nu rechtstreeks door die slangetjes gaat of dat er daar in dat blok onder op het gasklep huis mss een vacuum gestuurde klep in zit. Daar dit op de onderdelentekening als "Valve" word aangeduid. Zou deze mss vast kunnen zitten? Iemand enig idee of ervaring hiermee? Kan het wel uitmekaar gooien. Maar beetje jammer als dan blijkt dat dit het niet kon zijn.
update. Preventief onderhoud mogen doen. Verdeelkap, rotor, bougiekabels zijn vernieuwd als ook automaatbak olie en filter. Motor loopt iig zeer mooi nu. Maar probleem is er nog. Weet nu wel beter hoe het op te roepen is en in welke omstandigheden.
Heb het stationair iets weten te verhogen door de stationair lucht leiding een omleiding te geven. Want op de servo pomp zit een pot waardoor de lucht gaat. Door deze te bypassen met een brandstoffilter tussen de slang te zetten draait hij hoger stationair. Maar alsnog is hij in stilval modus te triggeren. Wanneer treed het op? stationair laten rijden.. en heel kortstondig 1 of enkele malen een pulsje op het gaspedaal te geven. De wagen gaat dan oscilleren op stationair toerental. Van ca 500 tot 1000rpm.. en als je dan niet direct gas geeft valt hij dan na diverse oscillaties uit. Dus het probleem is dat het toerental in bepaalde situaties (rond stationair toerental) gaat oscilleren en daarna stil valt. Geef je tijdig gas bij dan trek je hem erdoorheen. Maar bij te weinig valt hij alsnog stil.
Gaat er bij iemand een lampje branden?
Ga morgen nog even uitlaat gas waarden meten. Straks blijkt er een lambda sonde rare waardes te geven oid. Verder zit er zo weinig op deze motor... Zou een mogelijk raar signaal op de gasklep positiesensor zoiets kunnen doen? Verder heeft motor enkel verdeler met nokkenaspositie, luchttemp sensor en electromagnetisch klepje wat de stationair lucht regelt. Niet bepaald high-tech.. maar ook geen OBD2 oid.. rare klacht dit wel.
Fijne week! Grtz
Nog een update.. en hopelijk probleem gevonden. Had ik eerder moeten doen.. maar gekke ding liep zo netjes.. Uitstoot gemeten.. Meter ging bijna off the scale.. co van rond de 9.0 lamdawaarde van ca 0.84 dus zeker niet goed. Lambda doet zn werk iig niet. Dus nwe sonde besteld. Is ook nog maar 26jaar oud natuurlijk. Daar deze verder geen LMM oid heeft en enkel gasklep positie, luchtempsensor in luchtfilter bak en lambasonde lijkt het me logisch dat ie hier wel aardig mee van slag kan raken. Maar ik laat iig ff weten hoe of wat.
Grtz
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar