Diagnose lampje brandt, uitgelezen code P1349 / 1656, vvt - klep vervangen
geen resultaat code komt terug wie heeft een idee ?, alvast bedankt voor het meedenken
groeten
Gerrit
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
VVTI versteller vervangen, deze wil nog wel eens voor "problemen" zorgen.
is al vervangen, storing komt terug
gerrit heb je de klep of de versteller vervangen?
de versteller die boven de dynamo zit heb ik vervangen , deze zit vast met in boutje en 1 2polige stekker
Dit is de hydraulische klep je zult de versteller moeten vervangen deze bevind zich achter de distributiedeksel.
Boven de dynamo zit de ocv (oil control valve), de vvti-versteller zit op de inlaatnokkenas gemonteerd, voor het vervangen hoef je de distributiedeksel niet verwijderen.
VVT versteller zit op de inlaatnokkenas gemonteerd. Dit (tandwiel) blijft soms hangen.
Deze zorgt met de oliedruk die door de ocv doogegeven wordt voor mechanische verstelling van de nokkenastiming. De Distributie deksel hoeft niet te worden gedemonteerd. Met wat handigheid kun je deze vervangen.
Succes
we gaan de versteller vervangen, bedankt voor de reakties
groeten gerrit
Bij het monteren oppassen dat de versteller niet verdraaid en in de blokkeerstand (mechanisch door een stift d.m.v een veer) komt te staan anders bestaat de kans dat de versteller gelijk weer vast komt te zitten.
we hebben deze storingen bij een rav4 2.0 vvti ook.
de versteller op de inlaatnokkenas is vervangen, nu loopt de auto weer goed, voorheen niet. echter, bovenstaande code (p1349) komt terug. We hebben de hydraulische klep uitgebouwd en gecontroleerd, hij lijkt perfect te werken, de binnenste verstelling beweegt goed op en neer. Echter, wanneer we deze inbouwen, en de stift manueel aansturen dmv externe 12v, loopt de auto stationair net zo goed-> het maakt geen verschil. De auto zou echter slechter moeten lopen?
Is er iets mis gegaan met het vervangen van de versteller op de nokkenas of kan deze niet goed zitten?
Waarschijnlijk is de versteller tijdens het monteren verdraaid en zit deze nu vast.
Er is één manier om deze los te krijgen dmv perslucht op 1 van de gaatjes in de nokkenas te zetten.
De gehele nokkenas demonteren, vetvrij maken en de gaatjes dmv tape omwikkelen.
1 gaatje moet je dan doorprikken en daar lucht op zetten, welk gaatje kan ik je zo niet vertellen.
Hoe kunnen we zelf controleren of het de versteller zeker is? Dit was namelijk niet al te weinig werk ... De auto loopt perfect verder!!
Door de nokkenas eruit te halen en dan voorzichtig te draaien met de versteller.
Deze kun je 1 kant op draaien totdat deze "klik"zegt en dan zit hij vast.
Niet te ver draaien dus, totale slag is maar 30 graden schat ik, weet het niet precies.
Het werk valt toch wel mee, je hoeft die distributiedeksel er niet af te halen trouwens.( als je dat nog niet wist)
Succes
Deksel niet eraf? Het is een 2.0 vvti ! Hoeft dat daar ook niet? Dan zie ik echt niet hoe dat moet gaan lukken? :)
Klepdeksel moet er af.distributie op tijd zetten,Ketting en tandwielen merken.
spanner demonteren, tandwiel van uitlaatnokkenas eraf halen.
Inlaatnokkenas losmaken en met een beetje draaien kun je deze eruit halen.
Let wel op dat je bij het monteren van deze nokkenas de ketting in de juiste stand komt te liggen.
Het merken van de ketting en tandwielen is erg belangrijk.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar