Het gemiddeld verbruik van mijn avensis is 1:10 is dit normaal?
Wat moet het gemiddeld verbruik zijn?
Wat kan er eventueel aan de hand zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit verbruik kan zeker normaal zijn .. Over zulke vragen kan niemand hier een kloppend antwoord geven, want dit is erg afhankelijk van je rijstijl..
Moi,
Volgens 'Autoweek' is het gemiddeld verbruik 6.1 liter per 100 km. Maar let wel, dit is een gemiddelde. Zoals gezegd: "eigenlijk is hier geen passend antwoord op te geven."
Maar 10 liter per 100 km lijkt me dan toch wel veel.
Is er een foutmelding? De lambdasonde geeft misschien verkeerde waarden door?
Groet,
Bert
16 jaar
Wat nog veel belangrijker is, is het feit HOE je het gemiddelde verbruik meet.
de meeste mensen doen dat door tijdens het rijden op het instrumentarium te kijken.
Da's leuk, maar zegt dus niks. Je moet vooral NIET kijken tijdens het accelereren.....
Beter is om het verbruik te bepalen over een volle tank brandstof. Dan heb je ECHT een gemiddeld verbruik.
16 jaar
Ehhh Treb hier wordt toch een D4D 180 bedoelt of zit ik mis....
[quote=garageburgwal]Ehhh Treb hier wordt toch een D4D 180 bedoelt of zit ik mis....[/quote]
Toyota Avensis 2.2 D-4D D-CAT. Dat is dezelfde, toch?
16 jaar
Ja maar zit daar een labda-sonde in??
Hij komt uit 2005, dus het lijkt mij dat u wel eens vaker een tank benzine leeg heeft gereden, of is hij 2ehands gekocht? Want dan is de vraag of dit altijd al zo geweest is, of enkel iets van de laatste tijd? Want het moet zuiniger kunnen, tenzij u ermee rijdt alsof het een raceauto is...
16 jaar
Ik rij in een Avensis Wagon D-Cat van mei 2007.
Tot voor kort was het verbruik ca 7,4 liter/100 km wat al hoog is voor een moderne diesel.
Sinds een paar dagen (met vorst) zit ik plotseling op ca 9 liter/100 km.
Alles met hoofdzakelijk snelweggebruik, 140 km/uur.
Hoe kan het verbruik zo snel oplopen?
16 jaar
Tot voor kort was het nog niet zo koud.........
16 jaar
Ook niet op de Noordpool?......
Het verbruik heeft van mei tot deze week steeds hetzelfde gelegen. Als ik het over een tank uitreken (eerst max 700 km op 50 liter=1:14=7,1 l/100 km, gisteren 620 km op 50 liter=1:12,4=8,1 l/100 km) is het ook echt meer.
Maakt het plotseling zoveel uit dat het overdag -1ºC is, i.p.v. +3ºC?
16 jaar
Nee, da's wel een heel groot verschil.
Mis je ook vermogen of heb je het idee dat er ergens een dipje in zit?
Het zou een LMM kunnen zijn die niet de correcte waarden doorgeeft maar een niet goed werkende temp. sensor is ook mogelijk.
16 jaar
De power is nog volop aanwezig. Verder ook géén rook, foutmeldingen of andere zaken.
Wel loopt de auto zeer verschillend stationair, de ene keer 800/min, de andere keer (ca 50% van de keren) 1200/min. Ook als alle grootverbruikers (ontwaseming, verwarmde stoelen, spiegels/ruitenwissers, achterruit) zijn uitgeschakeld.
16 jaar
Ik vermoed dat de gemiddelde D-Cat rijder zijn problemen niet oplost via deze site (leasebakrijder), maar toch;
Wie heeft verder ook een Avensis 2.2 D-Cat en welk verbruik heb je ermee?
16 jaar
Uiteraard heb je de auto al eens uit laten lezen....
Het wordt weer wat warmer, dus dan zal je verbruik ook weer evenredig gaan afnemen....?
16 jaar
vindt ik ook wel erg veel,
zelf rijdt ik met een omega 2.5TD getunend(M-tech) naar 180pk, en mijn verbruik ligt (gemiddeld) op 1 op 13
Als ik erg rustigaan rijdt dan haal ik zelfs de 1 op 16!! En wel op sla-olie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Mengverhouding van 30%diesel en 70% sla-olie.
16 jaar
[quote=Santa]Uiteraard heb je de auto al eens uit laten lezen....
Het wordt weer wat warmer, dus dan zal je verbruik ook weer evenredig gaan afnemen....?[/quote]
Ik rij deze auto "nul"optie, dus van de belasting mag ik er nauwelijks privé mee rijden. Sinds vrijdagmiddag staat de Avensis dus stil.
Vóór ik tijd met de garage inplan, wil ik eerst weten of dit verbruik inderdaad ongewoon is.
16 jaar
Dus niet prive rijden, betekent dus ook niet prive betalen, toch....????
Over het zelf bijmengen met sla-olie wil ik het niet meer hebben.
Daar zijn voldoende discussies aan gewijd en voor ieders eigen verantwoordelijkheid...!!!!
16 jaar
De Avensis kost me inderdaad zo niets. Alleen jammer dat de belasting de regels voor de registratie wat aanscherpt. Het rittenregistratieformulier krijgt nu per rit 9 kolommen om in te vullen. Hoezo "Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker"?
Maar wie heeft er nog wat gebruiksgegevens van de D-Cat?
16 jaar
Een omega 2.5td vergelijken met D4D-cat is appels met peren vergelijken.
Zijn totaal verschillende motoren.
Ik denk dat dit verbruik met de weersomstandigheden te maken heeft.
En een 177pk sterke diesel koop je nou eenmaal niet omdat tie zuinig is, dan had je wat anders moeten nemen.
Kortom, die is niet zuinig.
16 jaar
[quote=AntonenJolien]De Avensis kost me inderdaad zo niets. Alleen jammer dat de belasting de regels voor de registratie wat aanscherpt.[/quote]
Je kunt natuurlijk ook gewoon, zoals wij stervelingen, de auto uit je eigen zak betalen.....???
I.p.v. 9 kolommen in t ehoeven vullen, betaal je dan gewoon een lekker dik, vastgesteld maandelijks leasebedrag??
Ik heb die klaagzang over bijtelling nooit begrepen.
Zoveel gezeur over zo weinig FEITELIJK hoeven te betalen voor elke 3 jaar een nieuwe auto.....
Sorry hoor, maar ik vind dat persoonlijk een behoorlijk hoog "Scrooge" gehalte hebben.
Bijtelling............
Wow, DAAR wordt je arm van.........??!!
Laat ik het anders stellen: voor die bijtelling wil IK wel een lease-bak rijden!
Ugge, hoe was het ook alweer: elke 3 jaar een nieuw speeltje, geen onderhoudskosten, geen verzekeringskosten, geen wegenbelasting, geen afschrijving, geen gesodemieter bij schade, geen brandstofkosten.........?
Tja, laten we eerlijk zijn: de persoon die een leasebak "van de zaak" rijdt, betaalt NIET het vastgestelde leasebedrag per maand uit eigen zak. De particulier die in zijn eigen "bak" rijdt, draait OVERAL voor op OF betaalt gewoondik 700 euro (zo maar ff een bedrag voor een kleine auto) per maand uit eigen zak.
Bijtelling is in MIJN ogen zo gek nog niet.........
DAT wilde IK nog ff kwijt......
Maar ja, Ouwe Santa draagt dan ook een bril, dat zal er wel weer voor zorgen dat ik zaken "verkeerd" zie....?
En wat Primera stelt, tja, daar valt nou eenmaal weinig tegen in te brengen, hahahahaha!
Probeer anders eens een 90 PK TDI........... of een 105 of een 130........
Maar ja, wel willen HEBBEN maar NIET willen betalen.......? DAT wil zelfs IK wel....
Iets om over na te denken op de komende wintersport vakantie???
Merry X-mas...!!!
16 jaar
Ho ho ho Santa,
sorry als ik klagerig overkwam. Ik ben ook maar een gewone sterveling die (zoals de oplettende Problemcarlezer weet) zelf nog een eigen 406 Break onderhoud. Met de Avensis blijf ik echt wel onder de 500 km per jaar privé gebruik. Als mijn gezin de tweede auto niet nodig zou hebben is privé "van de zaak" rijden inderdaad interessant.
Ik vind het alleen jammer dat de Belastingdienst de "nul" optie lijkt te demotiveren. Toch denk ik dat mensen die in het weekend de eigen auto pakken in plaats van de leasewagen, wel twee keer nadenken of ze deze kilometers echt wel willen maken (betalen). "Nul" optie is daarom beter voor het milieu maar kost de schatkist opbrengst.
16 jaar
[quote=Santa][quote=AntonenJolien]De Avensis kost me inderdaad zo niets. Alleen jammer dat de belasting de regels voor de registratie wat aanscherpt.[/quote]
Je kunt natuurlijk ook gewoon, zoals wij stervelingen, de auto uit je eigen zak betalen.....???
I.p.v. 9 kolommen in t ehoeven vullen, betaal je dan gewoon een lekker dik, vastgesteld maandelijks leasebedrag??[/quote]
De bijtelling is netto ongeveer 10% van de aanschafprijs per jaar. Daar kun je een leuke tweedehands voor rijden en die tweedehands blijft van jou als je baas je ontslaat of failliet gaat.
Verschil in verbruik zou aan 'winterdiesel' kunnen liggen. Voor zover ik weet wordt de diesel aangepast voor de temperatuur om de vorstbestendigheid te verhogen. In de winter ligt hierdoor het verbruik hoger.
16 jaar
Die aanpassing van "winterdiesel"klopt idd. Heeft echter meer betrekking op toevoegingen v.w.b. lagere temperaturen.
De bijtelling kan dan wel 10% van de aanschafprijs zijn, echter wordt die bijtelling ook 100% betaald....?
Dat is namelijk waar IK op doel.
En dat de regering niet altijd conform milieu denkt, daar zijn hele volksstammen al achter gekomen!
Laat men de boete's maar flink opsschroeven, dan is dat een vorm van belasting waarbij een ieder ZELF kan bepalen in welke mate hij wil bijdragen......
16 jaar
Anton, het is natuurlijk ondoenlijk om voor elke reactie eerst de hele site na te pluizen op diens persoonlijke omstandigheden.....
Ho ho ho...!
16 jaar
In elk geval bedankt voor het meedenken.
Nu back to business:
Heb nog even gespeurd op Autoweeks "MyReview". Genoemde verbruiken daar liggen tussen 1:11 en 1:15,5. Er lijkt dus niets echt mis met m'n D-Cat.
Nog 1 laatste vraag dan:
Volgens mij voldoet de gewone diesel in NL aan de zwavelnorm die toegestaan is voor de D-Cat. Nu blijkt dat sommige mensen wel denken laagzwavelig te moeten tanken zoals V-Power etc. Is dat écht nodig/beter of niet?
16 jaar
Welke Diesel: https://problemcar.nl/topic/volkswagen/w...
16 jaar
[quote=Santa]De bijtelling kan dan wel 10% van de aanschafprijs zijn, echter wordt die bijtelling ook 100% betaald....?[/quote]
Ik typte netto. Bij een gemiddelde leaseauto gaat ieder jaar 10% van de nieuwwaarde van je nettoloon af. Tweedehands rijden en de kilometer vergoeding opstrijken is veel voordeliger. Maarja, de buren he...
16 jaar
10% van de nieuwwaarde.........
elk jaar van je netto loon af..........
pfffffffffffff
waarom zou je dan nog een leasebak willen sturen...???
Is de buurvrouw zo aantrekkelijk, dan......??
16 jaar
Hoe je het ook wendt of keert: een leasebak is voordeliger, vooral bij bepaalde buren...?
Wees nou eens eerlijk.................
voor 10% van de nieuwwaarde rijd je elke drie jaar een nieuwe!
Echt afzien........??!!
Dat is dus voor een budgetbak van 50.000 euro slechts 5000 euro BIJTELLING.
Deze BIJTELLING hoeft dus NIET netto afgetikt te worden...........
Hehe, dus voor nog minder dan 5000 euro (bruto) per jaar kan men dus een nieuwe leasebak sturen...?
Jaaaa, vervelend, die bijtelling...........
Je zult maar particulier zijn!
16 jaar
[quote=Santa]Hoe je het ook wendt of keert: een leasebak is voordeliger, vooral bij bepaalde buren...?
Wees nou eens eerlijk.................
voor 10% van de nieuwwaarde rijd je elke drie jaar een nieuwe!
Echt afzien........??!!
Dat is dus voor een budgetbak van 50.000 euro slechts 5000 euro BIJTELLING.
Deze BIJTELLING hoeft dus NIET netto afgetikt te worden...........[/quote]
Echt wel. Reken jouw voorbeeld maar uit op:
http://www.berekenhet.nl/modules/werken/...
Je zult zien dat je ongeveer 10% van de nieuwwaarde van de auto ***NETTO*** inlevert.
16 jaar
Santa, heb je hier überhaubt tijd voor?
Volgens mij moet je deze dagen nog een paar miljard mensen bezoeken.
Ik ben blij met het feit dat ik een lease auto mag rijden al is het alleen zakelijk.
Voor de mensen die de auto wél privé gebruiken is de bijtelling 25% van de nieuwwaarde. Laat de belasting er op los en je betaalt netto afhankelijk van je schaal (ik dacht ca 35% tot 52%) zo'n 8 tot 12,5% van de nieuwwaarde.
16 jaar
Revdm
Sorry trouwens dat we je topic gedeeltelijk overgenomen hebben.
Tank jij gewone of "Premium" dieselsoorten?
16 jaar
Begrijp me niet verkeerd: ik hoop dat er steeds meer leaserijders bij komen. Dat verhoogt het aanbod op markt van gebruikte auto's van ca. 3 jaar oud.........
Heb nog niet de moeite genomen om de zaak ff te berekenen, daar heb ik het nu idd nog ff te druk voor, Anton.
Maar ik houd het voorlopig nog maar even bij mijn simpele stelling dat leaseauto rijden goedkoper is dan particulier bezit want anders was leasen niet zo aantrekkelijk, hetzij voor het bedrijf danwel voor de bestuurder.
En wat het brandstofverbruik betreft: temperatuur is nu eenmaal een belangrijke factor. Daar kun je niet om heen. Daarnaast zijn "dikke" motoren uiteraard ook dorstiger. Een 2.5 V6 TDI draait nu eenmaal ook NIET zo zuinig als een 4 pitter 1.9 TDI......
Nog een prettige 2e Kerstdag!
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar