Toyota Carina E: stotteren motor na tijdje rijden/na terugnemen gas als iw warm i

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 4A FE

Mijn auto (Toyota Carina E/1993) heeft het volgende probleem: na een kwartier gereden te hebben op de snelweg met het gas open (en als de motor warmer geworden is), als ik dan gas terug neem (om af te remmen of zo) en dan weer gas geef, gaat de motor stotteren, alsof hij niet goed benzine krijgt. Dit houdt dan een halfe minuut tot een minuut aan, waarna hij plots weer goed gaat lopen. Tot een paar minuten later weer hetzelfde voorkomt. Omdat hij dit alleen doet bij gas terug nemen en warme motor, kan de garage hem ook niet echt testen op de brug, want dan komt het probleem niet voor. Ik heb al zon flesje zuiveringsspul in mijn tank geprobeerd, maar het werkt niet. Ik denk zelf aan een injectieprobleem, maar weet het niet zeker.
Kan het ook bijv. Een onstekingsprobleem zijn? Het brandstoffilter is net vervangen, daar lag het dus niet aan. Of misschien de aanvoer/afvoer van brandstof door de brandstof pomp? Is er iemand die mij zou kunnen helpen, die wellicht er meer van af weet?
Of wat kan ik een garage laten doen, wat voor gegevens testen?
Bij voorbaat dank, Danny

dannymol

Geplaatst door dannymol (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Carina? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

dannymol (0), 12 jaar geleden

Aanvulling: motor heeft voelbare schokken bij stationair. Motor is zeer recent vervangen, daarbij nieuwe distributieriem gekregen en uitlaatspruitstuk vervangen. Als het koud weer is heeft hij het niet echt.

daandc (0) PRO, 12 jaar geleden

Klinkt als een map sensor probleem deze regelt ontsteking accelereren / decelereren .

Slangetje niet lek of knik erin ?

Maar wat heeft de auto gelopen ??

Rotorkap en rotor willen bij hoge km standen ook wel slechter worden .

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

kijk eens of je ergens een vacuumlek kan ontdekken , controleer alle aansluitingen van het inlaattrajekt incl alle slangetjes.
Mag ik vragen waarom de motor is vervangen? deze blokken behoren namelijk tot de beste wat toyota ooit heeft gemaakt.

dannymol (0), 12 jaar geleden

Dank voor jullie replys!

De motor is vervangen omdat er een gat in de motor is gekomen, door niet nader aanwijsabre redenen. Misschien overdruk door teveel olie van verkeerde soort op een oliekeering, misschien te hard tegen een verkeersdrempel gereden.

Anyway toch voor een andere motor gekozen ipv andere auto, was toch een derde goedkoper en de rest van de auto was goed. Nu zit er een motor van een avensis in. De garage zij dat ie 130 000 had gelopen (uit Dtsl), dat weet ik niet zeker maar hij is krachtiger dan de oude. De oude motor stond op 227 000 en was merkbaar meer sleets, ik schat de huidige op 130 - 160 000. Hij loopt prima als hij het probleem niet heeft. Als je de auto in stapt ruikt het vaag naar brandstof/olie en het verbruik is iets hoger.

Zijn er wellicht nog andere sensoren die info aan de computer geven die het probleem zouden kunnen geven?

dannymol (0), 12 jaar geleden

Waar kan ik de map sensor vinden bij deze carina?

dank!!

dannymol (0), 12 jaar geleden

aansluitingen gecontroleerd, Slangetje niet lek of knik erin, maar nog steeds de vage benzine lucht in de oto. Stottert veel minder nu het koud is. Hoe steken Rotorkap en rotor in dit verhaal?

voyager (0), 12 jaar geleden

Map sensor bij deze Carina is geschroefd tegen schutbord aan de linkekant. Je ziet een klein zwart vierkant stuk met een stekker naar de buitenkant(links) en onderaan een slangetje.
Links tegen shokdemperhuis is diagnose stekker. Als je die opent zie je twee delen ervan.Maak een kabeltje met een zekering erin net dik genoeg omze in te kunnen steken.Dan neem je de Middelste van de 9oogjes en de rechteronder.Zet het contact aan(NIET STARTEN!!!)Tel het knipperen van de motormenagment lampje dat geeft evt foutcode aan.bv vier keer aan/uit-langere pause twee keer aan/uit is code 42.enz.
Ik had toen vergelijkbaar probleem. bij vooruit rijden ging de motor stoteren. Na een jaar modderen ontdekte ik dat bij achteruit rijden het niet gebeurde.en steeds maar die mapsensor.Wat bleek toen ik ontdekte dat stoteren niet voorkwam bij achteruitrijden? De bekabeling van de mapsensor was beschadigd!Onverklaarbaar breuk omdat de kabel op dat punt nergens aanliep of scheurde ergens tegenaan.Nadat ik de kabel doorsoldeerde was het verholpen bij mij.
Ik heb dan ook een werkplaats boek van P.H. Olving voor Carina-s van 1992-1995

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Is dit een lean burn motor?.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Carina of stel zelf een nieuwe vraag.