close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Toyota Avensis: Tikkend geluid wiel

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 3s-fe, Motorinhoud (cc): 1998

Hoi,

Ik ben een maand geleden naar de garage gegaan ivm een zoemend geluid voor bij de wielen. Bleek een versleten linker voorwiel lager te zijn. Tijdens de reperatie hebben ze daar iets anders kapot gemaakt (mij is verteld ‘de afsluitring’). Dat hebben ze moeten bestellen, auto extra dag kwijt. Enfin; uiteindelijk zou alles gerepareerd zijn. Na het ophalen vam de auto moest ik de snelweg op en meteen viel het me op dat het stuur enorm trilde bij boven 80km/h en er een vreemd geluid te horen was. Meteen terug gegaan. Bij nakijken bleek dat er een bout in of bij (?) de fusee speling had. Dat hebben ze vervangen. Sindsdien trilt het stuur niet meer maar maakt de auto wel een vreemd metaalachtig geluid. Links voor. Het klinkt alsof ijzer tegen ijzer aan slaat of klikt. Lastig te omschrijven. Tikkend geluid iig. Vervelende is dat het compleet willekeurig lijkt te gebeuren. Zo hoor je 10 min niks tijdens het rijden en zo is het om de minuut aanwezig. Het lijkt me niks motorisch want het gebeurt ook in de vrije versnelling. Met bochten of oneffen terrein kan ik het ook niet uitlokken. Het lijkt te komen en te gaan wanneer het wil. Wat uiteraard erg vervelend is want ik kan zo ook niks laten horen of ik moet geluk hebben dat het gebeurt als een monteur meerijdt.

De garage heeft ernaar gekeken en met de auto gereden (ze zeggen niks te horen). Op de brug kunnen ze niks vinden. Op mijn suggestie om na te kijken of het aan een fout tijdens het vervangen van de wiellager zou kunnen liggen gaan ze niet op in (te veel werk wellicht?). Maar mijn logica zegt dat het juist in die hoek gezocht moet worden. Het geluid komt immers uit hetzelfde gebied waar voor het laatst gewerkt is (met fouten...). Ik weet dat dit niet perse hoeft te betekenen dat er iets met de lager niet goed is maar het zou mij een logische stap lijken om dat uit te sluiten.

Heb ook geprobeerd om tijdens rijden (je hoort het geluid al bij 30km/h) met de telefoon op te nemen. Het enige wat je dan natuurlijk hoort is de wind dus dat plannetje werkt ook niet 😉

Heeft iemand wellicht een tip of enig idee wat dit zou kunnen zijn? Alvast bedankt voor jullie reactie.

Geplaatst door

koekerd (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik weet niet waar je geweest bent , maakt niet zoveel uit , maar er is wel behoorlijk prutswerk geleverd.
Ze willen het niet verder onderzoeken , logisch het heeft ze al geld/tijd genoeg gekost !!! , maar ik zou daar geen genoegen mee nemen .
Ben je er zelf klaar mee , ga naar een andere universeel garage , geen fastfitter , en laat de reparatie daar controleren.

Ja dat is heel het issue: ik wil eigenlijk niet meer naar deze garage terug maar van de andere kant vind ik dat ze hun plicht moeten nakomen en als ik als klant aangeef dat er iets mia is sinds de laatste reperatie dat ze dat kosteloos moeten fixen. Maar goed: ik kan zoveel vinden...

Overigens heb ik de auto op de krik gezet zojuist en het volgende geluid opgenomen (doet zich alleen links voor voor ( 😊 ) dus wellicht heeft het probleem daar mee te maken?): [yt]https://youtu.be/aro-RHxgUsE[/yt]

koekerd 0

6 jaar

Zit de naafmoer wel goed vast , klinkt als speling op je aandrijfas , hou de aandrijfas eens vast en beweeg het wiel heen en weer wat voel je dan?

Nee, maar ga het morgen meteen doen. Bedankt voor de tip. Je bent het met me eens dat het een abnormaal geluid is?

koekerd 0

6 jaar

Ruimte op de homokineet...volgens mij.

Hans4040 1285
badge vip badge

6 jaar

erg veel ruimte , kan homokineet zijn of bak , denk eerder de bak daar er geen enkel word over nokkelen gestaan heeft. omdat 1 wiel op de grond staat word alle ruimte op 1 wiel gegeven , het is de helft ervan bij gewoon rijden, gezien leeftijd moet dit kunnen, zolang er maar geen lek is

Bedankt voor jullie reacties. Wat betekent ‚erg veel ruimte op de homokineet’? En wat zou er mis kunnen zijn met de bak (ik neem als noob even aan dat de versnellingsbak wordt bedoeld)?

Alweer dank!

koekerd 0

6 jaar

Het cardan, gedeelte waar de steekassen in gaan. Met homokineet word die verdikking op de as bedoeld aan beide kanten achter de voorband , anders kun je geen bochten nemen, draaid mee en kan ruimte hebben , dit hoor je als er iets gas gegeven word in een bocht en duidelijker als er een 8 gereden word met wat gas erop. Zo duidelijk

Groet Johan

Bedankt Johan.

Ik heb de auto net nog eens op de krik gezet. Zie video hieronder. Als je het zo ziet : homokineet of cardan dus?

[yt]https://youtu.be/b-mNrfeMOYs[/yt]

koekerd 0

6 jaar

Die lengte speling , axiaal , is geen probleem , hebben alle aandrijfassen , de speling in draairichting ,radiaal , is wel belangrijk .

Nu heb ik uit nieuwsgierigheid toch het wiel er af gehaald. Wat je hieronder ziet en hoort komt erg in de buurt van het geluid dat ik hoor. Benieuwd naar jullie mening!

[yt]https://youtu.be/ktktec-Py30[/yt]

koekerd 0

6 jaar

Dat gekartelde kapje is de borging van je naafmoer.
Maar je wiel heeft gewoon niet vast gezeten , de hele boel is uitgeslagen .
Naafcentrering is beschadigd enz.
Splitpen had wat netter omgebogen kunnen worden , maar dit is geen probleem verder .

Ik vind de schroefdraad van de aandrijfas wel erg vuil , lijkt wel niet los geweest te zijn , zie volgens mij ook geen nieuwe naafmoer , alleen een nieuwe splitpen ?

Splitpen is dat kromgebogen metaaltje, klopt?

Kun je aub mss wat meer toelichten over watje bedoelt met 'Maar je wiel heeft gewoon niet vast gezeten , de hele boel is uitgeslagen .'? (Vergeet niet dat ik een totale leek ben ;-) dank je!

Je schrijft ook: 'Ik vind de schroefdraad van de aandrijfas wel erg vuil , lijkt wel niet los geweest te zijn'. Moet dat wel los geweest zijn bij het vervangen van een lager?

'...zie volgens mij ook geen nieuwe naafmoer , alleen een nieuwe splitpen ?'
Hoort er een nieuwe naafmoer op te zitten? Of refereer je naar wat ik in mijn vraag schreef over de afsluiting? (Is afsluiting idem als naafmoer mss?)

Sorry voor al die vragen. En dank je wel!

koekerd 0

6 jaar

Als je een wiellager vervangt , zit daar ook vaak een nieuwe naafmoer bij , deze zou dan achter het gekartelde kapje moeten zitten die geborgd wordt door de splitpen.
Om een wiellager te kunnen vervangen moet alles los van het voorwiel , het wiel de schijfrem , fuseelichaam aandrijfas uit de naaf enz.

Met Uitgeslagen , bedoel ik dat de tapeinden waar je de wielmoeren op draait veel teveel speling hebben gekregen in de gaten van de remschijf , daarbij is de opstaande kant van de naaf waar het wiel op centreerd beschadigd , dit allemaal volgens mij doordat het wiel niet goed vast heeft gezeten , dus de moeren hebben niet goed vast gezeten , waardoor er speling ontstond wat jij hoorde als een tikkend geluid , het heen en weer slaan in de gaten van de remschijf.

Ik zie ook geen naafmoer, alleen de borgmoer met splitpen.
In het eerste filmpje zie ik zogenaamde dopmoeren...dit is op draadeinden niet gebruikelijk, want als de draadeinden te lang zijn klemmen ze het wiel niet vast genoeg...
Tevens is het mij een raadsel bij welke : "garage" je geweest bent en dat men dit niet heeft gezien...

Hans4040 1285
badge vip badge

6 jaar

Eerste geluid is normaal. het laatste geluid ( als je dit hoord ) wielmoeren vaster . de remschijf zit dan klem.
Eerste filmpje uitvergroot ook de bouten die door de veerpoot zitten zijn niet los geweest., wel zo verstandig als er n lager vervangen word.
Dat pennetje wat omgebogen is ,in de volksmond een splitspen die het borgkapje op zijn plaats houd waarachter de moer die los moet om n lager te vervangen, lijkt mij dat men 1 ring achter de moer vergeten is , splitspen komt normaal midden in de gleufjes van de borgkap. heb net als Kaleido het idee dat dit niet uit elkaar geweest is , roest in plaats van vet op schroefdraad.. ja na vervangen van het lager is een nieuwe naafmoer wel beter , niet alleen de splitspen. Hans ziet net als wij geen naafmoer. MAAK DE SPITSPEN LOS, BORGKAP ERAF EN KIJK OF ER EEN MOER ZIT. ik zie geen moer. wel een moer dan weer in elkaar
De schade binnen in het wiel ( moet voor centreren zorgen ) dit kan alleen als er met losse wielmoeren gereden is en inderdaad dan hoor je dit geluid. ermee doorrijden had raar af kunnen lopen ( verhip van wie is dit wiel wat voor me uitrolde ) kijk ook eens aan de andere kant in de gaten waar schoefdraad van de wielmoeren door komt, of het daar geklappert heeft. Ok einde Jip en Janneketaal.
Zaak goed vast en met n moment sleutel op het juiste koppel, de wielmoeren dus.

Ps heb je wat geld over vervang de remschijven , zit wel erg veel ruimte op, hoord veel strakker om de tapeinden
Trild het stuur weer zo niet doorrijden maar wielmoeren controleren, geluid was waarschuwing
Groet Johan

Wiel alleen goed vast zetten is niet de oplossing er is zoveel verkeerd gemonteerd en daardoor veel schade ga terug naar waar je geweest bent , leg hun het nogmaals voor en willen ze niks dan naar een andere goede garage en de schade laten herstellen , dit gaat anders vreselijk verkeerd.

vandaar dat er naar schade in het wiel gevraagd word Kaleido , verder inderdaad terug gaan, dit wiel niet gebruiken , maar wel aan de (garage ) laten zien

Dank allemaal! Begin een steeds helderder beeld te krijgen.

Hm, die doppen hebben altijd al op de tapeinden gezeten volgens mij (kijk mij vakjargon gebruiken) dus ook zonder het tikkende metaalachtige geluid. En ik heb verdomd veel kracht moeten zetten om.ze er af te krijgen, dat kan ik wel zeggen.

Maar goed, ik ga het idd vergelijken met het rechter voorwiel. Eens kijken wat daar aan speling tussen remschijf gaten en tapeinden zit.

Uiteraard ga ik links ook de zoektocht starten naar de naafmoer. Ik houd jullie op de hoogte!

koekerd 0

6 jaar

Ik heb de dopmoeren overigens er weer op gedraaid zoals ik ze er af heb gekregen (dat laatste met veeeel moeite): met een normale dopsleutel, want een momentsleutel heb ik niet.

En sleutelaar; begrijp ik het nou goed dat je me adviseert op met dit wiel niet meer te rijden?

koekerd 0

6 jaar

Ik heb nog eens gegoogeld (mooi woord...) op 'naafmoer' . Dit bedoelen jullie dus. En idd; dat lijkt er bij mij links voor niet op te zitten! Morgen meer...

koekerd 0

6 jaar

idd die word bedoeld daar komt dat kapje over met de splitpen, het is beter om niet met dit wiel te rijden , dat zal vast te ruim zijn, is niet de eerste keer dat n wiel losloopt.

[quote=sleutelaar1952]idd die word bedoeld daar komt dat kapje over met de splitpen, het is beter om niet met dit wiel te rijden , dat zal vast te ruim zijn, is niet de eerste keer dat n wiel losloopt.[/quote]

Hm toch wel vaag: ik heb er inmiddels zeker meer dan 3000 km mee gereden (ook op vakantie dus snelweg). En wat ik al schreef: het wiel zat echt behoorlijk vast met de doppen. Maar bedankt ik zal voorzichtig zijn. Vrijdag naar de garage.

Wat is de functie precies van de naafmoer trouwens want dat heb ik niet terug kunnen vinden. Houdt deze het wiel op z'n plek samen met de dopmoeren? Of is de naafmoer bedoeld om de lager op z'n plek te houden?

Dank je we alweer. Fijne dag!

koekerd 0

6 jaar

de naafmoer houd de steekas op zn plaats en voorkomt dat deze kaduk gaat , gezamelijk word daardoor de grondplaat met tapeinden voor het wiel op zn plaats gehouden, vandaar zonder moer niet veilig.

Ook n fijne dag Daar , groet

Even ter info:
@koekerd; de naafmoer op jou foto is niet degene die jij hebt.
Jij hebt een gewone moer waarover een borgmoer zit waardoor een splitpen gaat.
Er zijn ook moeren die je, zoals op jou foto, moet borgen door de rand in een gleuf van de as te tikken.(borgen)
Tevens zijn er de zg "kroonmoeren" die voorzien zijn van uitsparingen waardoor de splitpen gaat. (foto van sleutelaar1952)

Wat jij moet doen is de splitpen eruithalen, de blikken borgmoer erafhalen en kijken of daar een gewone moer achter zit.
Deze moer moet vastgezet zijn(worden) met 216Nm
De moer zorgt er tevens voor dat het wiellager opgesloten wordt en zodoende de naaf op z`n plaats.

Hans4040 1285
badge vip badge

6 jaar

Dank je Hans de foto was ter verduidelijking maar wel van Toyota, ander type. Nu moet het hem toch echt lukken

Dank je Hans. Dat moet zeker lukken!

Andere vraag: kan het in theorie zo zijn dat als er geen 'gewone' moer op zit dat dit dan de lager beschadigt?

koekerd 0

6 jaar

Zie linkje. Goed nieuws: geluid heeft niet met naafmoer te maken. Slecht nieuws: ik heb werkelijk geen idee. Lager? Lijkt me sterk omdat het geluid er meteen al was na de reperatie. Kan een lager ook verkeerd gemonteerd worden en dat die het geluid maakt?

[yt]https://youtu.be/UpxU8Ui5CNw[/yt]

koekerd 0

6 jaar

We kunnen hier nog heel lang naar blijven kijken en je allerlei tekst en uitleg geven , de boel is beschadigd en daar is maar 1 oplossing voor , laat er een garage naar kijken en laat vervangen wat defect is , sorry voor deze directe benadering .

Je hoeft geen sorry te zeggen hoor want het klopt gewoon wat je zegt. Kijk de reden waarom ik jullie advies of tips vroeg is omdat de garage niet bepaald vriendelijk is en ook (in mijn beleving) weinig zin heeft om er tijd noch moeite in te steken. Met jullie aanwijzingen hoopte ik bewijs te vinden van hun fout. Desnoods ga ik naar een andere garage (ik ga naar deze sowieso niet meer terug). Maar ik kan er ontzettend slecht tegen dat ze hun verantwoordelijkheid niet willen nemen en het gewoon niet fatsoenlijk voor me willen oplossen. Ik kan ze nog in gebreke stellen maar. Raag me af wat ik daarmee op ga schieten.

Iig bedankt voor alle tijd en hulp!

koekerd 0

6 jaar

Ik ben natuurlijk maar een buitenstaander. Maar, De reparateur heeft zich aardig in de kaart laten kijken. Slecht werk geleverd en zich er met een jantje van leien vanaf willen maken. Nooit meer naar terug gaan, is mijn advies. ff over de bevestiging van de aandrijfas. Is het normaal dat het gat van de splitpen zo ver buiten de bevestigingsmoer en zijn borg uitsteekt? Is men aan de binnen of de buitenkant geen dikke sluitring vergeten?
En dan nog wat anders. Een steentje o.i.d. in een groef van het loopvlak van de band zou ook heel goed een tik kunnen veroorzaken, net als een slijtage-indikator. Blijft dat verhaal over een bout welke vervangen is? Let eens op of ergens een te lange bout is geplaatst welke soms net even iets raakt tijdens het draaien van het wiel.

Het enige wat ik bedenken kan . als de wielmoeren erg vast zaten en toch alles achter het wiel zo beschadigd is zijn de tapeinden te lang voor deze moeren. het ziet er daar slecht uit. dus velg zeker niet gebruiken

Sucses

Ik zei al eerder dat volgens mij de draadeinden te lang zijn, of de dopmoeren te kort...het lijkt erop of de remschijf niet geklemt wordt.

Hans4040 1285
badge vip badge

6 jaar

inderdaad mee eens en overheen gelezen Hans

Dat klinkt erg aannemelijk (te lange tapeinden/niet geklemde remschijf) alleen waarom is het dan echt op de dag na de reperatie begonnen (het geluid)? Ik zou denken dat de speling op de remschijf niet van de een op de andere dag is ontstaan dus dat ik al langer geluidjes gehoord zou hebben?

Heb gisteren het rechterwiel er niet af kunnen krijgen (te vast en geen fatsoenlijk gereedschap) dus ik weet niet hoe de remschijf rechts er uit ziet. Als daar geen speling op zit ja dan wordt het links wel erg aannemelijk dat de remschijf idd op de een of ander manier niet helemaal geklemd wordt.

Hieronder nog een linkje waar het geluid te horen is zij het wel van binnen dus niet zo duidelijk als dat het van buiten te horen is (ik zeg elke keer ‘nu’ als het te horen is ;-)
De ene keer is het 1 tik de andere keer bijna een korte ratel, dus meerdere tikken snel achter elkaar. Lastig om er iets over te roepen, weet ik maar wilde het toch nog even delen. Ik voel dat overigens ook in het stuur als het zich voordoet dat getik.

[yt]https://youtu.be/gR8DGrm_au8[/yt]

koekerd 0

6 jaar

Dit begint op het spelletje "raadt het geluid" te lijken...;-)
Ik denk dat je naar een goede garage moet gaan en de zaak laten nakijken.
We komen nu niet verder zonder daadwerkelijk iets gezien te hebben.
De auto moet op een brug met de wielen vrij hangend en de monteur moet kijken en luisteren terwijl jij het wiel heen en weer beweegt en laat tikken.Dit moet te vinden zijn.
En dat je het rechterwiel er niet af krijgt komt waarschijnlijk omdat het vastgezet is met een slagsleutel...(lekker makkelijk en snel.)

Voor de toekomst: wielen vastzetten op het juiste aanhaalkoppel (110Nm) met een momentsleutel en geen vet op de bouten.

Hans4040 1285
badge vip badge

6 jaar

Volg Hans zijn raad op, hij heeft in alle opzichten gelijk, enige wat je kunt doen is open wielbouten halen en deze gebruiken na de reparatie, dan is het probleem met lange tapeinden over

Bij de garage zeiden ze de laatste keer: "We hebben met jouw auto gereden en geen geluiden gehoord. We moeten ergens een beginpunt hebben om te beginnen met zoeken anders kunnen we net zo goed heel de auto uit elkaar gaan schroeven."

Dus...

Het meest irritante is dat die tikkende geluiden niet constant of regelmatig zijn, de ene keer zijn ze er wel de andere niet. Dus ik snap in dat opzicht hun punt wel ergens van de andere kant vind ik het klinken als ' Eigenlijk hebben we helemaal geen zin om veel tijd in uitzoekwerk te moeten steken in iets wat ons financieel niets oplevert."

Komende vrijdag afspraak daar, we gaan (nu samen) een flink stuk rijden, duimen dat het geluid zich dan voordoet en dat het voor ze een aanknopingspunt zal opleveren om te kunnen beginnen met zoeken naar de oorzaak. Wordt vervolgd.

Bedankt tot dusver.

p.s. de theorie over te lange tapeinden; ik ben er toch niet zo zeker van als dat jullie dat zijn. Volgens mijn logica; als de tapeinden te lang zouden zijn en de dopmoeren te kort dan zou er iets van speling op het wiel moeten zitten, of ben ik gek? Als ik het wiel aangedraaid heb dat zit het muurvast, geen speling. Ook niet van de remschijf (althans: niet te zien of te voelen als ik het wiel of de remschijf probeer te bewegen). Maar goed, vrijdag dus meer.

koekerd 0

6 jaar

Dopmoeren zijn al jaren en nu nog steeds , standaard bij veel Japanse auto s , als de dopmoeren , dit geld voor elke moer of bout , te vast gezet worden , rekt als op , en zul je uiteindelijk ergens lengte overhouden of diepte te kort komen.
Doordat er een hele "goede" monteur aan jou auto heeft gewerkt zit je nu met een hoop ellende.
Tapeinden opgerekt , grote kans op breuk , naaf en schijfremgaten uitgeslagen , reparatie is dus erg slecht uitgevoerd.
De kracht die jij probeert uit te oefenen met de hand om te kijken of de schijf los zit achter het wiel , is niet in verhouding met de kracht als rijd .

Kom net van de garage vandaan. Auto op de brug, beide voorwielen er af om te vergelijken. Tapeinden aan beide naven even lang. Rechts ook speling op gaten waar de tapeinden in gaan. Dus dat is het niet want rechts hoor ik het geluid niet, het is echt links. Centreerring zich rechts in de velg, links op de naaf. Volgens de monteur maakt dat niets uit.

Zijn oordeel: slijtage bovenste veerschotel links (rubbers). Daar zit speling op (heb zelf gevoeld en idd). Rechts is er geen speling op de veer. Dan krijg je (zegt hij) metaal op metaal en een onregelmatig te horen metalen 'klong' (ik kan het anders niet omschrijven). Volgens hem totaal veilig om zo verder te rijden en zonde van geld om te herstellen. Maar ja; omdat ik leek ben kan hij me (bijna) alles wijsmaken.

Ik ga sowieso niet meer naar hem terug dus als ik het al laat repareren dan bij een andere garage.

Mijn vraag aan jullie (voor zover mogelijk op basis van de gegeven info te beoordelen): is zijn theorie aannemelijk of onzin?

Bedankt alweer!

koekerd 0

6 jaar

Als je het wiel heen en weer haald, zoals op jou eerste filmpje, wat tikt er dan....dat moet toch te vinden zijn?
Speling bovenin zou ook kunnen, maar daar is een andere beweging voor nodig, lijkt mij.
En wat de garage zegt dat het geen kwaad kan vind ik maar een vreemde opmerking....dat rubber zit er niet voor niets tussen.

Misschien dat iemand anders hier nog een mening heeft...?

Hans4040 1285
badge vip badge

6 jaar

[quote=Hans4040]Als je het wiel heen en weer haald, zoals op jou eerste filmpje, wat tikt er dan....dat moet toch te vinden zijn?
Speling bovenin zou ook kunnen, maar daar is een andere beweging voor nodig, lijkt mij.
En wat de garage zegt dat het geen kwaad kan vind ik maar een vreemde opmerking....dat rubber zit er niet voor niets tussen.

Misschien dat iemand anders hier nog een mening heeft...?[/quote]

Was het maar zo simpel Hans...dat getik is op geen enkele mogelijkheid (althans: mij en die garage lukt het niet) te reproduceren als de auto stil staat. Wiel heeft 0 (oke, bijna 0) speling als deze er op zit.

Ik vind het ontzettend lastig dat ik het jullie niet goed kan laten horen. Ik ben nu aan het denken aan een ' MacGyver' actie; microfoon met beschermhoes (wind) met tiewraps daar in de buurt vast te maken en door te trekken naar binnen in de auto, die plug ik dan in mijn laptop en ga rijden + opnemen. Haha, moet er zelf om lachen eigenlijk maar wie weet levert dat een fatsoenlijke opname op :-)

koekerd 0

6 jaar

Volgens mij zoek je het veel te ver....
In jou eerste filmpje draaide je het wiel heen en weer en hoorden we een tik.

Welnu...als de auto op een brug staat en je doet dat weer (wiel heen en weer draaien tot je de tik hoort) moet een tweede persoon, monteur, op zoek waar dat vandaan komt.
Zo moeilijk is dat toch niet, lijkt mij....

Goed weekend.

Hans4040 1285
badge vip badge

6 jaar

Hoi,

Eigenwijs als ik ben heb ik mijn MacGuyver plannetje toch doorgezet,
[quote=Hans4040]Volgens mij zoek je het veel te ver....
In jou eerste filmpje draaide je het wiel heen en weer en hoorden we een tik.

Welnu...als de auto op een brug staat en je doet dat weer (wiel heen en weer draaien tot je de tik hoort) moet een tweede persoon, monteur, op zoek waar dat vandaan komt.
Zo moeilijk is dat toch niet, lijkt mij....

Goed weekend.[/quote]

Nee idd klinkt simpel zoals je het beschrijft, alleen dat hebben we in de garage gedaan. Niks te horen. :-(

koekerd 0

6 jaar

Ik heb mijn MacGuyver plannetje uitgevoerd en een microfoon (ja lach maar :-) met duct tape vast gemaakt aan de carosserie boven het wiel, een cm of 10 van de schokdemper en een cm of 20 boven het wiel zelf. Deze verbonden met de laptop die ik in de auto had, opname knop ingedrukt en rijden maar.

Bekijk (of beter gezegd) beluister hier het resultaat: [yt]https://youtu.be/zx0swfuJ7Xs[/yt]. Dit is dus allemaal op keurige gladde asfaltweggetjes bij mij in de buurt bij zowel rechtdoor rijden als bochten nemen. Waardoor ik me afvraag of dit iets met schokdemper of veerschotels te maken kan hebben.

Snelheid was max 40km/h.

Zegt dit iemand iets, puur op gehoor? Bedankt alweer!

groet, Marcin

koekerd 0

6 jaar

Update: bij een andere garage geweest voor diagnose. Wat een verademing als je met vriendelijke mensen te maken hebt die ook nog eens verstand van zaken hebben by rhe way. Maar goed, ze hebben met de auto gereden en hoorden duidelijk het geluid. Auto is op de brug geweest, alles voorin bij het wiel nagelopen (as fusee homokineten en meer). Dat zit keurig vast, nergens bijzondere speling oid. Daarna nog een keer gereden, weer geluid gehoord, weer auto op de brug en idd: oorzaak zit ‘m in de scholdemper. Of strikt gezegd de lager daarvan. Volgens hun is dit niet een onveilige situatie. Ze adviseerden om of een gebruikte complete schokdemper er op te zetten of een nieuwe (in het laatste geval zou dat ook recht moeten om rijgedrag verschil te voorkomen). Ik ben er nog niet over uit omdat ik dit jaar een andere auto wil kopen en voor deze krijg ik toch niet een groot bedrag gezien de leeftijd. Maar iig prettig om te weten waar het aan ligt en dat het niet een gevaar is om voorlopig nog zo rond te rijden.

Bedankt voor alle adviezen en uitleg hier!!

Groet. Marcin

koekerd 0

6 jaar

Mooi dat de oorzaak gevonden is.
Bedankt voor de feedback.

Hans4040 1285
badge vip badge

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.