Toyota Avensis 2005: twee keer losgesprongen leiding (zie foto) en nu koppeling probl

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 D-4D D-CAT

Goedendag,

ik heb niet het idee dat deze problemen met elkaar te maken hebben maar het is wel opvallend dat het een meteen na het ander optreed. Wellicht dus toch iets wat met elkaar te maken heeft.

Ongeveer een week geleden sprong de leiding los die te zien is bij de rode pijl. Zowel deze als die bij de gele pijl zaten vast met een tie-rip.

Er van uit gaande dat de tie-rip waarschijnlijk wat verouderd was of zo heb ik er een slangklem op gezet. Een week later sprong echter de gele kant los. Hier heb ik nu ook een slangklem op gezet echter vind ik het wat vreemd dat dat nu opeens gebeurt... is de druk daar toegenomen of zoiets ?

Ik vind het sowieso vreemd dat de leiding die uit, wat mij lijkt een pomp is, komt gesplitst wordt dmv een t-stukje waarna beide weer met een stukje slang naar elkaar toe lopen. Bijna alsof daar eigenlijk iets anders hoort te zitten....

Na het plaatsen van de slangklem ging ik gisteren dus op pad en wat blijkt, mijn koppeling slipt nu enorm door. Eigenlijk nog niet eens zo erg bij het optrekken in z'n 1 (wellicht dat ik dat gewoon wat rustig doe...) maar in z'n 3 of 4, als ik het gas flink intrap dan lopen de toeren op alsof ik een kickdown heb. Mijn conclusie is dan... koppeling versleten... maar die is dan wel opeens helemaal versleten. Voor mijn gevoel is hij heel ver heen en gaat dat normaal veel geleidelijker.

Morgen ga ik kijken of er plek is bij de garage maar ik ben heel nieuwsgierig of iemand wellicht een idee heeft wat hier de oorzaak van kan zijn. Mijn garage is niet toyota specifiek en wellicht is dit juist wel een specifiek probleem.

Alvast dan voor het lezen en bij voorbaat dank voor alle ideeën.

Henri Amand

Geplaatst door Henri Amand (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Avensis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Nico8119 (0), 11 jaar geleden

Ik zou er even mee langs de Toyots dealer gaan om te vragen wat er moet zitten. Het ziet er niet origineel uit! Als ik zou moeten gokken dan is het een uitgang van een overdrukklep van de brandstofpomp die eigenlijk terug naar de tank zou moeten lopen.

kaleido 1 (1660) PRO, 11 jaar geleden

Ik denk ook dat hier iets ontbreekt , er is al eerder aan het brandstof systeem gesleuteld gezien de nummers met vilstift. misschien is door de lekkage je plaat vet geworden en slipt deze daardoor nu.

Henri Amand (0), 11 jaar geleden

Er is 30.000km geleden een nieuwe motor in gekomen dus er is zeker aan van alles gesleuteld. Grofweg onder de slangklem bij de rode pijl zit nog "iets" (een "doodlopende" slang die ook afgesloten is met een slangklem) wat weleens retour naar de tank zou kunnen gaan... zal hem eens nalopen. Dan hoort het wellicht origineel daarop aangesloten te zijn. Wel vreemd omdat het dicht bij genoeg zit om het aan te sluiten.

Overigens ben ik door het losschieten een flink aantal liters kwijt geraakt. Als het een overdruk ventiel is, dan gaat daar in ieder geval iets mis want het lijkt mij sterk dat daar altijd veel uit moet komen....


Als toevoeging op het probleem, ik vermoed dat het slippen van de koppeling iets "elektronisch" is. Net bij de dealer voor de deur gezet en hij slipt niet in de eerste versnelling. Tweede versnelling is het net alsof hij tot... grofweg 2200 toeren, niet slipt en daarna flink slipt.

Door het losschieten van de slang zat mijn motor enorm onder de diesel en die heb ik dus schoon gespoten, met motor reiniger en daarna met de tuinslang.

Zou het kunnen zijn dat ik daar dus iets vochtig heb gemaakt wat niet vochtig moet zijn en nu dit probleem veroorzaakt ??

Wederom, bij voorbaat dank.

Daneron (0), 11 jaar geleden

Denk eerder dat er diesel op de koopelingsplaat is terecht gekomen, je geeft zelf al aan een berg diesel kwijt te zijn geraakt. Diesel smeert (gasolie) en dat wil je niet op je koppeling hebben.

Je zult het er moelijk af krijgen als je er dan al bij kunt komen.

Daneron (0), 11 jaar geleden

miischien een berg ontvetter erin :)

Henri Amand (0), 11 jaar geleden

Thanks,

dat was ook al het eerste idee wat ze hadden bij de garage. Ik dacht altijd dat waar de koppeling zat een gesloten geheel was....

En wat ik dan ook nog niet begrijp is dat hij niet slipt in de 1ste versnelling..... Dat lijkt me juist dat er dan de meeste kracht op op komt en dat het dan juist het snelste slipt....

in ieder geval bedankt voor de reactie.

Daneron (0), 11 jaar geleden

[quote=Henri Amand]Thanks,

En wat ik dan ook nog niet begrijp is dat hij niet slipt in de 1ste versnelling..... Dat lijkt me juist dat er dan de meeste kracht op op komt en dat het dan juist het snelste slipt....[/quote]
je bedoelt het minste :), de meeste krachten op de koppeling is in de hogere versnellingen !

Henri Amand (0), 11 jaar geleden

Ja... De krachten van de motor zijn sterker maar ik dacht juist omdat een zwaar stilstaand object in in beweging gebracht moet worden dat de kans op slippen daar juist groter is dan wanneer de auto reeds in beweging is.

Zo leer je elke dag gelukkig weer wat :)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.